پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۶۲۱۳۰
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷
واقعا با سو مدیریت و بروکراسی غارت چه بر سر صنعت، کشاورزی، معادن و خدمات کشور آورده ایم که برای بالا نشان دادن آمار صادرات، مجبوریم محصولات پتروشیمی را جزو صادرات غیر نفتی طبقه بندی کنیم تا شاید کمتر خجالت بکشیم؟ با همه این ترفند‌ها و لایه کشیدن ها، صادرات ترکیه چهار برابر صادرات کشورماست، واقعا چرا؟ تا کی باید موانع کسب و کار، ابهام در سیاستگذاری‌های اقتصادی، تحمیل دولت بر اقتصاد، ضعف سرمایه گذاری، بروکراسی غارت بعضی از مدیران دولتی و مواردی همانند، باعث عقب ماندگی ایران اسلامی شود؟
شعار سال: موسسه آمار ترکیه (TÜİK) اعلام کرد که در ماه گذشته صادرات ترکیه به ۱۶٫۴ میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰٫۲ درصد افزایش یافته و واردات نیز با ۱۶٫۸ درصد افزایش به ۲۰٫۷ میلیارد دلار رسیده است.

نسبت پوشش صادرات به واردات در ماه جولای به ۷۹٫۳ درصد کاهش یافت در حالی که در ماه مشابه سال گذشته ۸۴ بود.

صادرات ترکیه به آلمان بزرگترین شریک تجاری خود در ماه گذشته، نزدیک به ۱٫۵ میلیارد دلار بود. ایالات متحده با ۱٫۱ میلیارد دلار، بریتانیا با ۹۸۳ میلیون دلار و ایتالیا با ۸۰۳ میلیون دلار مقاصد بعدی کالا‌های ترک بودند.

در ماه جولای، چین منبع اصلی واردات ترکیه با مبلغ ۲٫۷ میلیارد دلار بود. روسیه و آلمان به ترتیب با ۲٫۵ میلیارد دلار و ۱٫۶ میلیارد دلار در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

نسبت محصولات با تکنولوژی بالا در صادرات صنایع تولیدی در ماه جولای ۲٫۹ درصد بود، در حالی که سهم محصولات با فناوری متوسط به بالا و پایین به ترتیب ۳۳ و ۳۰٫۴ درصد بود.

در ژانویه-ژوئیه، کسری تجارت خارجی ترکیه نسبت به سال گذشته ۴٫۷ درصد کاهش یافته و به ۲۵٫۵ میلیارد دلار رسیده است.

مجموع صادرات این کشور در دوره مذکور به ۱۲۱٫۳ میلیارد دلار رسید که ۳۵ درصد افزایش داشت، در حالی که واردات ۱۴۶٫۸ میلیارد دلار بود که در مدت ۷ ماه ۲۵٫۸ درصد افزایش یافت.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اقتصاددان، تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۶۳۲۷۵، www.eqtesaddan.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین