پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۲۱۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۶
ایران ششمین تولیدکننده شمش روی و پنجمین تولیدکننده شمش سرب در آسیا است، این صنعت جزو معدود صنایع معدنی است که در اختیار بخش خصوصی است و بیشتر حول معدن انگوران که یک معدن در کلاس جهانی است شکل گرفته‌اند و عمده توانمندی‌ها و البته مشکلاتشان شبیه صنایع دیگری است که با مدیریت بخش خصوصی اداره می‌شوند. بزرگترین چالش این صنایع نیز کمبود مواد اولیه و کاهش عیار خاک انگوران است که با تکنولوژی قدیمی و مبتنی بر خاک عیار بالای انگوران همخوانی ندارد و کمتر از ظرفیت اسمی خود در حال فعالیت هستند. از این رو بخشی از خام مورد نیاز این واحد‌ها از طریق واردات تامین می‌شود.
شعار سال: رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران با اشاره اجمالی به این مباحث گفت: تولید سرب و روی کشور در شش ماهه اول سال به دلیل قطعی برق و مشکلات در واردات مواد اولیه و عرضه ماده معدنی در بورس از سوی معدن انگوران کاهش یافت که امیدواریم در ۶ ماهه دوم اگر کمبود گاز و برق مسئله‌ساز نشود این کمبود تولید را جبران کنیم.

حسن حسین‌قلی در ادامه تصریح کرد: حدود ۷۰ الی ۸۰ هزار تن سرب و روی در ۶ ماهه ابتدای سال تولید شده در حالیکه سال قبل در همین بازه زمانی ۱۰۰ هزار تن سرب و روی تولید داشتیم.

وی به تاثیر قطعی برق بر این صنعت اشاره کرد و افزود: شرکت برق شبانه و بدون اطلاع، برق شهرک سرب و روی زنجان را قطع کردند در حالی که سلول‌ها پر مواد بود و آند‌ها خورده و مشکلات زیادی برای واحد‌های سرب و روی ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه مصرف داخل ۳۰ تا ۳۵ درصد تولید است و مابقی صادر می‌شود عنوان کرد: برقی قطع و مشکلات پیش آمده به همین نسبت بر صادرات سرب و روی تاثیر گذاشته و اگر میزان کاهش تولید واحد‌ها را ۳۰ هزارتن بدانیم واحد‌های سرب و روی بالغ بر ۹۰۰ هزار دلار ضرر و زیان دیدند.

حسین‌قلی در بخش دیگری از سخنانش بحث خام‌‎فروشی در سرب و روی را یک بحث غلط و انحرافی دانست و گفت: در قانون رفع مواد تولید قید شده، هرگونه ماده معدنی که استخراج شود و هیچگونه تغییر شیمیایی و فیزیکی در آن داده نشود ماده خام تلقی می‌شود به همین دلیل این تعریف شامل کنسانتره سرب و روی نمی‌شود چرا که ماده معدنی از طبیعت جدا و استخراج شده، خرد گردیده و تغییر فیزیکی پیدا کرده، بعد از آن وقتی مواد شیمیایی می‌زنیم یعنی تغییر شیمیایی نیز حاصل شده و وقتی عیار آن را از ۲ درصد به ۵۰ درصد می‌رسانیم دیگر نمی‌توان کنسانتره را مشمول تعریف ماده خام کرد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران در ادامه اظهار داشت: مطرح کردن مساله خام‌فروشی، بیشتر مصرف شعاری دارد و کسی که سال‌ها کار معدن کرده بهتر از هر کسی می‌داند که ارزش افزوده کجا است تا یک کارمند پشت میزنشین که یک کارخانه را از نزدیک ندیده و تفاوت ماده خام و کنسانتره را نمی‌فهمد.

حسین‌قلی ادامه داد: اخیرا مجلس تصویب کرده که معادن برای مواد خام و نیمه خام باید مالیات بدهند، اما هیچ تعریفی از ماده نیمه خام در قانون وجود ندارد نه در ایران و نه در تمام جهان.

وی افزود: بیشتر صادرات ما نیز، کنسانتره سولفوره است که در ایران مصرف ندارد و تنها ممکن است یک واحد در یزد تکنولوژی استفاده از این کنسانتره را داشته باشد که همان هم دارد اکسیده مصرف می‌کند. از طرف دیگر مصرف کنسانتره سولفوره در کارخانجات موجب آلودگی شدید هوا در شهر زنجان می‌شود. در نتیجه نباید جلوی صادرات کنسانتره سرب و روی گرفته شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران در ادامه تصریح کرد: جلوگیری از صادرات کنسانتره سرب و روی با این هدف صورت گرفته که مصرف‌کننده داخلی می‌خواهد با قیمت پایین‌تر از قیمت جهانی بخرد و به نوعی از جیب معدندار یارانه بگیرد در حالی که خود، شمش را با قیمت جهانی می‌فروشد. اینگونه حمایت‌های بی‌مورد از تولید داخل لوس کردن آن‌ها است و نتیجه‌اش شکل گرفتن صنایع فشلی مثل خودروسازی است.

حسین‌قلی در رابطه با مشکلاتی که بر سر راه واردات ماشین‌آلات معدنی مورد نیاز ایجاد شده، گفت: منع واردات ماشین‌آلات معدنی برای شرکت‌های معدنی کوچک مشکل ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: از طرفی اعلام کرده‌اند معادن کوچک فقط از هپکو ماشین‌آلات مورد نیاز خود را خریداری کنند در حالی که این کارخانه ماشین‌آلات مخصوص معادن را تولید نمی‌کند و از سوی دیگر واردات ماشین آلات معدنی را محدود به مارک خاصی و آنهم فقط برای معادن بزرگ آنهم با قید عمر ده سال کرده‌اند در حالی که من تولیدکننده بهتر می‌دانم چه ماشینی به کار معدن من می‌آید.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران تصریح کرد: این درحالی است که ۸۵ درصد اشتغال در بخش معدن در معادن کوچک است و ۹۰ درصد آن‌ها از ماشین‌آلات کوچک معدنی استفاده می‌کنند. این تصمیمات و مصوبه‌ها تنها به سود عده‌ای رانت‌خوار تمام می‌شود و بخش معدن با توانمندی‌هایی که در ایجاد اشتغال پایدار و آبادانی و رفاه مناطق محروم دارد بازهم محدودتر می‌شود.

حسین‌قلی با اشاره به طرحی که اخیرا مجلس مطرح کرده و ۷۶ نماینده نیز آن را امضا کرده‌اند، گفت: مقرر شده ۵ درصد فروش یک معدن را برای آبادانی منطقه گرفته شود در حالی که قانون قبلی معادن تصریح دارد ۱۵ درصد از حقوق دولتی که دولت می‌گیرد باید صرف آبادی و آبادانی منطقه شود حال مجلس زورش به سازمان برنامه و بودجه نمی‌رسد و کار راحت‌تر را انتخاب کرده‌اند و می‌خواهند دوباره از معدنکار ۵ درصد بگیرند و به جیب دولت بریزند. در حالی که اینکار موجب نابودی تعداد زیادی از معادن و تعطیلی آن‌ها می‌شود. این مصوبات نشان می‌دهد یک نفر معدنکار یا آشنا با مسائل این بخش در مجلس شورای اسلامی وجود ندارد.

وی در پایان تاکید کرد: معدن مهدی‌آباد در حال باطله‌برداری است و در عین حال دارد کارخانه فرآوری راه اندازی می‌کند و قول آخر سال را هم داده‌اند، اما بعید می‌دانم تا آخر سال راه بیفتد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دنیای معدن، تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۲۲۲۰۱۶، www.donyayemadan.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
0
0
وقتی متخصص هر رشته نباشه در تصمیم گیری، نتیجه مطلوبی هم مسلما حاصل نمیشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین