پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۲۱۹۲
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
رهبر معظم انقلاب، ششم شهریور امسال در نخستین دیدار اعضای هیئت دولت فرمودند: «انسجام دولتی یعنی از درون مجموعه دولت حرف‌های مختلف درنیاید؛ یکی یک چیزی بگوید، یکی برود خلاف آن را بگوید؛ خب این ذهنیت مردم و افکار عمومی را به کلی خراب می‌کند؛ این باید یک حالت انسجام داشته باشد.»
مؤلفه‌های انسجام درونی دولت

شعار سال: انسجام درونی یکی از عوامل موفقیت هردولتی در دستیابی به اهداف و برنامه‌های آن است. مؤلفه‌های این انسجام عبارت‌اند از وحدت آرمانی و استراتژیک نظری و عملی بین اعضای دولت و معاونان و مدیران میانی، یک‌صدایی بین اعضای دولت در هر موضوع و اقدام دولت، هم‌افزایی و هماهنگی بین اعضای دولت و دستگاه‌های زیرمجموعه آن‌ها با یکدیگر، هم هدفی و هم جهتی فکری و رفتاری در دستیابی به اهداف دولت، هماهنگی بین دستگاه‌های دولت در موضوعات مشترک‌المنافع، همفکری مستمر اعضای دولت با یکدیگر برای رسیدن به فهم مشترک در مسائل جاری کشور، برخورداری اعضای دولت از روحیه کار جمعی و گروهی و پرهیز از تکروی و وجود تفاهم و اعتماد و پیوستگی و صمیمیت بین اعضای دولت در پیشبرد برنامه‌ها.

الزامات انسجام درونی دولت

برای تحقق این انسجام دولتی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، به الزامات زیر باید توجه شود.

اعتقادات و باور‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی اعضای دولت با رهبری منطبق و هماهنگ باشد؛ خط مشی و روش کاری اعضای هیئت دولت در اجرای سیاست‌ها باید منطبق بر نظرات رهبری و سیاست‌های ابلاغی، ولی امر مسلمین و رئیس جمهور باشد؛ در انتخاب وزیران و معاونان و مدیران میانی از وجود بند‌های الف و ب اطمینان حاصل شود؛ سیاست‌ها و برنامه‌ها در دولت اقناعی تصویب شود نه دستوری؛ تیم رسانه‌ای و اطلاع رسانی دولت هماهنگ و هرگونه بیان مغایر یک صدایی را بتواند برش بزند.

معاون اول بتواند هماهنگی و هم افزایی لازم را بین دستگاه‌ها با تقسیم وظایف ایجاد کند و اشراف و نظارت قوی بر اجرا داشته باشد؛ تیم اقتصادی دولت کاملا در استراتژی و خط‌مشی هماهنگ و تحت یک فرماندهی عمل کند؛ وعده‌ها از سوی اعضای دولت بر اسا س کارشناسی قبلی اعلام شود؛ از مصاحبه‌های طولانی و بدون مطالعه و هماهنگی قبلی پرهیز شود؛ در حوادث و مسائل غیر مترقبه یک فرد، مسئول تقسیم وظایف و وعده دادن و مدیریت بحران باشد.

در موضوعاتی که چند دستگاه در آن مشترک المنافع و دخیل هستند، دقیقا وظیفه هردستگاه مشخص و فاقد ابهام و قابل کنترل و نظارت باشد.

رهبر معظم انقلاب همچنین در دیدار با اعضای دولت سیزدهم، در این باره فرمودند: «پس انسجام لازم است برای اینکه کار پیش برود. اقتدار هم لازم است؛ دولت بایستی نشان بدهد که می‌تواند آن کاری که اراده کرده و تصمیم گیری کرده، آن را انجام بدهد و پیش ببرد و این جوری نباشد که حالت رهاشدگی احساس بشود. اگر چنانچه شما اقتدار دولتی را در عمل نشان ندهید و حالت رهاشدگی در کشور مشاهده بشود، قطعا سیاست هایتان پیش نخواهد رفت؛ این هم مهم است. اِشراف هم یعنی از گوشه کنار‌های دولت مطلع باشید. دولت باید وظایفش را با اقتدار و با انسجام و اِشراف انجام بدهد.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت شهرآرانیوز، تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۳۳۶۵۱۸، shahraranews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین