پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۲۲۶۹
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۲
رییس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، گفت: چالش‌ها در سیستم حکومت‌داری دولت پیشین، فساد اداری و انحصارگرایی از سوی غنی و در نهایت فرار وی، منجر به فروپاشی نظام افغانستان گردید.
شعار سال: پس از نزدیک به دو ماه از فرار اشرف غنی از افغانستان، «عبدالله عبدالله»، رییس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، در گفت‌وگویی با رسانه هندی «ایندیا تودی» فرار غنی را علت اصلی فروپاشی نظام افغانستان دانست.

وی تاکید کرد که فرار غنی سبب شده تا مردم در وضعیت کنونی قرار بگیرند.

عبدالله گفت: «با فرار غنی وضعیت افغانستان به یک وضعیت پر از هرج و مرج مبدل گردید.»

رییس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان چالش‌ها در سیستم حکومت‌داری حکومت پیشین، فساد اداری و انحصارگرایی از سوی غنی را از مسایل مهمی دانست که سبب ایجاد فاصله میان مردم و دولت پیشین شده بود. به گفته عبدالله، این مسایل در نهایت منجر به فروپاشی نظام گردید.

عبدالله خاطرنشان کرد: «باید بگویم که نقص‌های زیادی در سیستم ما موجود بود که هیچ شکی در آن وجود ندارد. از این جمله انتخابات ناسالم یکی پی دیگری، عدم اعتماد غنی به مردم و رهبران کشور که باید شخص وی را در بیشتر این موارد مقصر دانست، فساد اداری و همچنین فاصله میان مردم و حکومت از موارد فروپاشی نظام بود.»

رییس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان امضای توافقنامه دوحه میان آمریکا و طالبان را عامل تامین نشدن صلح در افغانستان دانست. به گفته او، شماری از بند‌های این توافقنامه بسیار ضعیف بود.

عبدالله گفت: «در نهایت توافق باید در جریان گفتگو‌ها صورت می‌گرفت، چیزی که من به آن اعتقاد داشته و دارم. این باید یک راه و مسیری می‌بود که پیش گرفته می‌شد. امضای توافقنامه دوحه میان آمریکا و طالبان به‌گونه‌ای که آمریکایی‌ها با وجود مخالفت‌ها در درون حکومت آمریکا و همه جوانب دخیل، سر انجام منجر به عدم تامین صلح در افغانستان گردید.»

در بیست و چهارم مرداد با نزدیک شدن نیرو‌های طالبان به دروازه‌های کابل، اشرف غنی از افغانستان فرار کرد و دو روز پس از فرارش رویترز به نقل از سفارت روسیه گزارش داد که او با خودش ۱۶۹ میلیون دلار را از این کشور خارج کرده است.

چندی پیش بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان از آغاز تحقیقات در مورد این پرونده خبر داد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۴۰۰۰۷۱۹۰۰۰۷۸۶، www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین