پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۶۲۳۹۳
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
لیرضا حاجیان زاده رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: هر تغییر مبتنی بر آیین نامه و ضوابط است و با تدوین مقررات و ضوابط، از سال تحصیلی آینده پیش‌دبستانی‌ها ۳ساله می‌شود.
شعار سال: علیرضا حاجیان زاده رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در اولین نشست خبری خود که در محل این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: هفته کودک با هدف توجه به کودکان طراحی شد. کودکان به عنوان سرمایه ملی کشور محسوب می‌شود و باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای شود.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته توجه به کودکان دچار فراز و نشیب بود و متولی مشخص و واحدی نداشت، اما در سال ۹۹ نقطه عطفی در تاریخ تعلیم و تربیت ایران ایجاد شد و و تعلیم و تربیت کودک متولد شد.

حاجیان زاده تصریح کرد: این سازمان مرجع انحصاری تعلیم و تربیت کودکان صفر تا ۶ سال است و در اساسنامه، این دوره ۶ساله را به دو دوره سه‌ساله کودکی اول و دوم تقسیم کردند.

وی ادامه داد: اهداف این سازمان شامل مواردی، چون ساماندهی یکپارچه مدیریت تعلیم و تربیت کودک، ارتقای شایستگی‌ها و تربیت معلم کودک، آموزش‌های مناسب و آمادگی کودکان برای نظام تعلیم و تربیت است.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ایجاد سازمان تعلیم و تربیت کودک، آغاز توجه ویژه به کودکان زیر ۶ سال به عنوان سرمایه کشور است؛ این جریان که امروز راه‌اندازی شده است قطعا در آینده اثرات خود را نشان می‌دهد.

وی به برنامه‌های سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اشاره کرد و افزود: به زودی برنامه‌های سال ۱۴۰۰ و برنامه پنج‌ساله اعلام می‌شود.

حاجیان‌زاده افزود: با احترام به زبان مادری، علاقه‌مند کردن و یادگیری زبان فارسی در اولویت است. همچنین مهارت تفکر و جستجوگری در کودکان باید نهادینه شود. رشد اجتماعی و عاطفی، ارتباط با گروه همسال، از برنامه‌های ماست و سازگاری اجتماعی را باید در کودکان ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۸ میلیون کودک زیر ۶ سال داریم و همچنین ۵۰ هزار مهدکودک و پیش دبستانی در کشور با ۲۰۰ هزار مربی فعالیت دارند، گفت: از ۵۰ هزار مهدکودک و پیش‌دبستانی، ۳۰ هزار پیش دبستانی، ۱۶ هزار مهدکودک تحت پوشش بهزیستی و ۵ هزار مهد هم تحت پوشش نهاد‌ها بوده و مجوز فعالیت از بهزیستی نداشتند که همه این‌ها باید از سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مجوز بگیرند.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اظهار کرد: دسترسی عادلانه همه کودکان به امکانات تربیتی از سیاست‌های ما هست و ۲۰ هزار مهدکودک و پیش‌دبستانی مناطق محروم را پیش‌بینی کردیم؛ در این مسیر همکاری نهاد‌ها و عناصر تأثیرگذار در تربیت کودک را مورد توجه داریم.

وی درباره فعالیت مهد‌های کودک، ادامه داد: تا دستورالعمل‌ها صادر نشده است، مهد‌های کودک طبق رویه قبل با مجوز‌های قبلی ادامه فعالیت می‌دهند. تا پایان ۱۴۰۱-۱۴۰۰ با این رویه پیش می‌رود.

حاجیان‌زاده درباره فعالیت مهدکودک‌ها و گلایه برخی خانواده‌ها ازعدم بازگشایی مدارس و بازگشایی مهد‌های کودک، گفت: از نظر ستاد ملی کرونا مهد‌های کودک قبلاً جزو گروه ۳ شغلی بودند و اکنون جزو گروه ۲ شغلی هستند و این بازگشایی طبق مصوبه ستاد کروناست. همچنین مهد‌های کودک با تعداد کم جمعیت و رعایت پروتکل‌ها می‌توانند بازگشایی شوند.

وی اضافه کرد: هر تغییر مبتنی بر آیین نامه و ضوابط است و با تدوین مقررات و ضوابط، از سال تحصیلی آینده پیش‌دبستانی‌ها ۳ساله می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره تأمین معلم کودک، گفت: در دو عرصه کوتاه مدت و بلند مدت برای تربیت معلم کودک، آموزش‌ها و کسب شایستگی‌ها برنامه داریم. به عنوان مثال رشته‌های تربیت معلم کودک در دانشگاه‌ها پیش‌بینی می‌شود و این حرفه را به عنوان حرفه رسمی ببینیم.

وی در پاسخ به این پرسش که مهد‌های کودک در تمام سطح کشور ایجاد می‌شود، افزود: بنا نداریم همه بچه‌ها تحت پوشش مهدکودک باشند و جزو راهبرد‌ها نیست به ویژه در سه‌ساله اول تأکید بر حضرت کودک در آغوش خانواده است؛ همچنین در اساسنامه پیش‌بینی شده است که طی ۷ سال پیش‌دبستانی همگانی شود.

حاجیان‌زاده در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت مهد‌های کودک غیرمجاز گفت: درباره مهد‌های کودک غیرمجاز که استاندارد‌ها را هم بعضاً رعایت نمی‌کنند باید بگویم که در قوانین جدید که در حال تدوین است که ان‌شاءالله تا پایان سال به تصویب هیأت امنا می‌رسد و از سال آینده اجرا می‌شود، ویژگی تأسیس مهد‌های کودک دیده شده است.

وی با بیان اینکه برنامه‌های کودک باید شاد و متنوع باشد، اظهار کرد: تحت پوشش مدیرکل استان کمیته‌ای تحت عنوان انتقال مهد‌های کودک بهزیستی به سازمان تعلیم و تربیت کودک ایجاد شد که فعالیت می‌کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره شهریه مهد‌های کودک، اضافه کرد: امسال یک تصمیم گرفتیم که همان رویه قبل باشد و میزان افزایش نرخ شهریه بر اساس اعلام مقررات سازمان حمایت از مصرف کننده است که سقف ۳۲ درصد را ابلاغ کردند که هم درباره مهد‌های کودک و پیش دبستانی است برای سال آینده می‌خواهیم معیار‌هایی برای رتبه‌بندی مهد‌های کودک و خدماتی ارائه می‌دهند که جدولی را در این زمینه تهیه می‌کنیم.

وی درباره محتوای آموزشی، ادامه داد: موافق با نسخه واحد نیستیم و روش‌ها و عملکرد باید متنوع باشد که سازمان پژوهش ۲۲ بسته تربیت و یادگیری ارائه داد و همچنین بسته‌هایی از قبل بود که بخشی امکان ارائه داشت که انجام شد.

حاجیان‌زاده درباره اجباری شدن پیش‌دبستانی گفت: پیش‌دبستانی را رسمی و غیر اجباری می‌دانیم، ولی سیاست ما فراگیر شدن آن است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دیار میرزا، تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۶۵۰۹۴۰، diyarmirza.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین