پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۳۱۶۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
واقعا از خود پرسیده اید که پروژه‌های انتقال آب با هزینه‌های مولتی میلیاردی، واقعا برای حل مشکل شهروندان و شهر‌ها انجام می‌شود یا اولویت برای صنایع است؟ آنهم برای صنایعی با بهره وری بسیار پائین. سوال این است که پروژه‌های انتقال آب، رفتن به سوی سراب است یا ایجاد سر آبی جدید برای آبادانی شهر‌ها و رفاه شهروندان؟
شعار سال: انوش نوری‌اسفندیاری درباره اجرای پروژه‌های انتقال آب و چالش‌های احتمالی آن اظهار داشت: یکی از چالش‌های مهم تشخیص نیاز‌ها است که معمولا درست برآورد نمی‌شود، حتی برای اینکه پروژه به هر نحو ممکن اجرا شود تا حدی اغراق هم می‌شود، مسئله دیگر تطبیق نیاز‌ها با پایداری جامعه هدف است، مثلا انتقال آب به مناطق روستایی که به دلیل شرایط نامناسب توسعه، عقب‌ماندگی، فقر اقتصادی و یا نداشتن معیشت مناسب، شرایط ناپایداری دارد، جای سوال دارد، موضوع دیگر نحوه تامین مالی این طرح‌ها است که ممکن است از محلی باشد که به شدت تورم اضافه کند و یا با وضعیت نامناسبی تامین مالی شود که بازگشت هزینه‌ها و بازپرداخت وام‌ها اتفاق نیفتد و این مسئله به خود سازمان کارگزار لطمه می‌زند.

وی افزود: اکنون شرکت‌های آبفا ورشکسته هستند، اما به دلیل مصوبه شورای اقتصاد در ابتدای انقلاب فقط به این دلیل که وابسته به دولت هستند، می‌توانند به کار خود ادامه دهند، موضوع دیگر اجرای ناقص طرح‌ها و بهره‌برداری نادرست و کاهش کیفیت خدمات است که پیش‌بینی می‌شود به دلیل عدم تامین مالی درست رخ دهد.

این کارشناس حوزه آب با بیان اینکه همواره ساده‌ترین روش برای پاسخگویی به نیاز‌های جدید آبی تامین آن بوده که محل سوال است، خاطرنشان کرد: با این رویه همیشه شاهد ظهور مشکلات در پی آن هستیم، اما واقعیت این است که در بیشتر استان‌ها بیش از ۹۰ درصد آب مصرفی مربوط به کشاورزی است، بنابراین ابتدا باید کشاورزی را محدود و یا کاراتر کنیم به نحوی که آبی به صورت مازاد و بی‌رویه در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد در اختیار صنعت و مراکز جمعیتی شهر‌ها قرار گیرد ضمن اینکه صنعت می‌تواند از پساب شهر‌ها برای تامین نیاز استفاده کند، کمااینکه در برخی مناطق مثل زاینده‌رود این اقدام را شاهدیم.

وی تاکید کرد: مثلا اکنون خیلی از شهر‌ها از سهم کشاورزی به طور نامحسوس و به صورت خاموش کم کرده‌اند، در تهران هم در سکوت و به طور اعلام نشده حقابه کرج و شهریار از رودخانه‌های شاهرود و طالقان را به صنعت اختصاص داده‌اند بنابراین به جای اجرای پروژه‌های انتقال آب از این طریق نیز مشکلات قابل حل و فصل بوده ضمن اینکه خسارات هم محدود است، در هر حال انتقال آب دشواری‌هایی هم بوجود می‌آورد که برای گریز از آنها، مشکلات جدیدی آشکار می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت همشهری آنلاین، تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۴۴۹۱۲، www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
0
0
این همه هزینه بشه برای انتقال آب اونهم برای شهروندان فقط؟ کمی بعید به نظر میرسه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
0
0
مردم به این امید هستن که برای آبادانی شهرها و رفاه شهروندان انتقال آب صورت میگیره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین