پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۳۲۶۴
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۸
رئیس جمعیت ایرانی پیشبرد ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: ایران باید محصولات فناورانه‌ای تولید کند که کشور‌های دیگر به آن وابسته شود. اگر کشور‌های دیگر به محصولات ما وابسته شوند، دیگر نمی‌توانند ما را تحریم کنند.
شعار سال: دکتر مسعود شفیعی، رئیس جمعیت ایرانی پیشبرد ارتباط صنعت و دانشگاه  گفت: در دهه‌های نخست انقلاب صحبت از خودکفایی صنعتی بود و ما قصد داشتیم تمام کار‌های خودمان را انجام دهیم، زیرا کشوری با نظام جدید اسلامی بودیم که دشمنان زیادی هم داشتیم، اما بعد‌ها به این نتیجه رسیدیم که نمی‌توانیم تمامی فناوری‌ها را تولید کنیم و هزینه بعضی از قطعات و هزینه تولید چندین برابر قیمت نمونه مشابه خارجی می‌شود بنابراین مدل توسعه صادرات را جایگزین مدل خودکفایی کردیم.

استاد دانشکده مهندسی برق امیرکبیر افزود: ما برای دسترسی به جایگاهی والا و پیشرفته نیاز داریم تمرکز ویژه‌ای در برخی از حوزه‌ها داشته باشیم و با تولید محصولات به بازار دنیا ضمن درآمد زایی، امنیت اقتصادی و نظامی مان را هم حفظ کنیم. ما باید تولیداتی داشته باشیم که کشور‌های دیگر به ما وابسته شوند. وقتی کشور‌های دیگر به محصولات ما وابسته شوند، دیگر نمی‌توانند ما را تحریم کنند.

رئیس پیشین دانشگاه فنی و حرفه‌ای اظهارداشت: متاسفانه ما هنوز نتوانسته ایم در توسعه صادرات جایگاه خوبی داشته باشیم و با عرضه محصولات فناورانه‌ای به بازار دنیا، کشور‌های دیگر را وابسته خودمان کنیم.

وی عنوان کرد: صادرات ما پیش از این یک سری محصولات کشاورزی مانند زعفران، پسته و صنایع دستی همچون فرش بود، اما اکنون کشور‌های دیگر مانند آمریکا و اسپانیا خودشان اقدام به تولید این محصولات کرده اند و اکنون میزان صادرات ما در این زمینه کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: پیش از این نفت را صادر می‌کردیم و کشور‌های دیگر نیز وابسته به ما بودند، اما متاسفانه با تبانی آمریکا و عربستان و ... نفت کشور‌های دیگر جایگزین ایران شده است. عدم فروش نفت و اعمال تحریم‌ها باعث شده تا اکنون اقتصاد ما ضعیف شود و شاهد مشکلات کنونی جامعه باشیم.

شفیعی گفت: تنها راهکار برون رفت از این مساله تولید قطعات و محصولاتی است که کشور‌های دیگر به آن نیاز داشته باشند. در حال حاضر صحبت از خودکفایی کشور مثلا در محصولاتی از قبیل گندم، سیب زمینی، برنج و. در بحران بی آبی ایران جایگاهی ندارند. دیگر نباید هندوانه‌ای تولید و صادر کنیم که برای هر کیلو آن ۵۰۰ لیتر آب نیاز دارد. ما باید یک برنامه ریزی جامع و متوازن در اکوسیستم کشور از جمله آموزش عالی و هم در کار‌های اقتصادی کشورمان داشته باشیم تا بتوانیم جایگاه بالای خودمان را بدست آوریم.

وی ادامه داد: دانشجویان، اساتید و صاحبان علم، محور همه این پیشرفت‌ها هستند، اما به نظر می‌رسد این روز‌ها یک مقدار انگیزه دانشجویان و اساتید نسبت به گذشته در رابطه با تحصیل و کسب علم و دانش کمتر شده است. دانشجویان نخبه برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می‌روند. اساتید نیز به دلایل مسایل مالی و انگیزشی دلسرد شده اند لذا از مسوولان کشور درخواست می‌کنم تا دیر نشده اقداماتی در این راستا انجام دهند تا اساتید بتوانند با انگیزه بیشتر دانشجویان خوبی را تربیت کنند. همچنین توقع داریم به دانشجویان نیز توجه بیشتری داشته باشند تا آن‌ها در ایران ماندگار شوند و به کشور خودشان خدمت کنند.

وی یادآورشد: همچنین متاسفانه طی چند سال گذشته حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد دانش آموزان سال آخر تحصیلی رشته‌های مهندسی دانشگاه‌های فنی و مهندسی و جامع علمی و کاربردی تمایل زیادی به رشته‌های تجربی پیدا کرده اند و کمتر دانشجویان با سواد و نخبه به سمت رشته‌های ریاضی و علوم انسانی رفته اند بنابراین ورودی افراد با کیفیت برای رشته‌های مهندسی کمتر شده است.

وی اظهارداشت: اکنون ما صاحب دانشگاه‌های کارآفرین هستیم. اساتید خوبی در دانشگاه‌های برتر تدریس می‌کنند، اما متاسفانه ورودی دانشگاه‌های مهندسی مانند قدیم نیست و دانشجویان نخبه، زبده خبره کمتری دارد. اگر چاره‌ای بابت این موضوع اندیشیده نشود، دوره‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکترا) دیگر برای کشور یک مزیت نیست و پروژه‌های مملکت که اکنون در حال انجام است، خسارت‌های فراوانی می‌بینند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سینا پرس، تاریخ انتشار:۱ آبان۱۴۰۰، کد خبر: sinapress.ir/۱۲۳۳۸۴
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین