پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۳۳۵۶
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۲
حضرت آیت الله خامنه‌ای چهارم تیرماه ۱۳۶۷، زمانی که رئیس جمهور ایران بودند، به درخواست دکتر سید علیرضا مرندی -وزیر وقت بهداشت و درمان- در مراسم افتتاح طرح «بسیج سلامت کودکان» شرکت کردند. ایشان پس از سخنرانی در آن مراسم، با خوراندن قطره فلج اطفال به چند کودک، فاز عملیاتی این طرح را افتتاح کردند.
شعار سال: حضرت آیت الله خامنه‌ای چهارم تیرماه ۱۳۶۷، زمانی که رئیس جمهور ایران بودند، به درخواست دکتر سید علیرضا مرندی -وزیر وقت بهداشت و درمان- در مراسم افتتاح طرح «بسیج سلامت کودکان» شرکت کردند. ایشان پس از سخنرانی در آن مراسم، با خوراندن قطره فلج اطفال به چند کودک، فاز عملیاتی این طرح را افتتاح کردند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در آن سخنرانی، از کودک به عنوان یک ذخیره‌ی ارزشمند و بی بدیل برای آینده‌ی جامعه یاد می‌کنند که خانواده‌ها و مسئولان و مدیران جامعه باید نسبت به سلامت جسمی و روحی آن اهتمام ویژه داشته باشند.
دکتر مرندی خاطرات خویش از این رویداد را در قالب عکس نوشت روایت می‌کند و در ادامه به ماجرای فرمان رهبر انقلاب به فرماندهان نیروی مقاومت بسیج در سال ۱۳۷۳ برای اجرای طرح «بسیج واکسیناسیون فلج اطفال» می‌پردازد.
تیر ماه سال ۱۳۶۷ از آیت الله خامنه‌ای که آن موقع رئیس جمهور بودند، تقاضا کردم طرح «بسیج سلامت کودکان» را ایشان افتتاح کنند. هدف از اجرای این طرح یک هفته ای، رشد و ارتقاء شش شاخص در حوزه‌ی سلامت کودکان بود.
مراسم افتتاحیه در بیمارستان فیروزگر تهران بود. آیت الله خامنه‌ای آمدند و من گزارشی از روند کار‌ها ارائه دادم. ایشان هم در آن جلسه سخنرانی کردند و پس از اتمام سخنرانی، خواهش کردیم که برای افتتاح عملی این طرح، به چند کودک قطره‌ی فلج اطفال بخورانند و این گونه فاز عملیاتی طرح بسیج سلامت کودکان را رسماً افتتاح کردند.
سال ۱۳۷۲ که بنده دوباره وزیر بهداشت شدم، تصمیم گرفتم طرح ریشه کنی فلج اطفال را اجرا کنم. مقدمات کار شروع شد تا سال ۷۳ که برنامه ریزی‌ها صورت گرفت و نهایتاً قرار شد طرح «بسیج واکسیناسیون فلج اطفال» را اجرایی کنیم. با رهبر معظم انقلاب مکاتبه کردم و از ایشان خواستم که نیرو‌های بسیجی در این طرح به ما کمک کنند. ایشان هم به مسئولان ذیربط در نیروی مقاومت بسیج نامه نوشتند و توضیح دادند که این کار بسیار خوب است. همچنین به آن‌ها نوشتند که با وزارت بهداشت در این باره همکاری کنند.
البته در اجرای این طرح بزرگ، نهاد‌های دیگری مانند شهرداری‌ها هم به ما کمک کردند. در نتیجه این طرح با مشارکت ۶۰۰ هزار بسیجی انجام گرفت. نیرو‌های اجرایی از بسیج یا وزارت بهداشت به درب تک تک منازل مردم مراجعه کردند و به هر کودک زیر پنج سال، واکسن فلج اطفال خوراندند. به این ترتیب، بیش از ۹ میلیون کودک در ظرف کمتر از ۱۲ ساعت در اقصی نقاط کشور واکسن فلج اطفال را دریافت کردند. طی آن برنامه‌ی ۱۲ ساعته مقدمه‌ی ریشه کنی فلج اطفال فراهم شد تا این که تدریجاً به طور کلی این بیماری در کشور ما ریشه کن گردید.
این کار بزرگ در حوزه‌ی سلامت با دستور‌ها و تشویق‌های رهبر معظم انقلاب انجام گرفت و ایشان هم به واسطه این کار به ما خیلی اظهار لطف کردند. در ضمن فرمانده وقت بسیج هم از انجام یک فعالیت غیر نظامی توسط بسیج پس از پایان جنگ بسیار اظهار خرسندی می‌کرد.
 
ماجرای چکاندن قطره فلج اطفال توسط مقام معظم رهبری

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی متخصصین بهداشت ایران
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین