پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۴۴۳۲
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۲
آتش زیر پاتیل‌های رنگرزی همچنان داغ و پرحرارت است و دستگاه چاپ نام «حجاب ایران» با علامت انحصاری را هر یک متر به یک متر حک می‌کند و دستگاه برش، طاقه‌هایی در عرض‌های ۱۱۲ تا ۱۷۳ سانتی متر در ۱۵ نوع ساده و بیش از ۱۰۰ نوع طرح دار را برش می‌زند تا روانه بازار شوند، این جا در فلات مرکزی ایران، کارخانه «حجاب» درهفت کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری از سال ۹۵ یکه تاز تولید چادر مشکی ایران شده است.

شعار سال: صدای حرکات منظم چرخ دنده‌های پیشرفته‌ترین دستگاه‌های بافت پارچه در تنها کارخانه تولید چادرمشکی ایران بدون وقفه به گوش می‌رسد.
 
 آتش زیر پاتیل‌های رنگرزی همچنان داغ و پرحرارت است و دستگاه چاپ نام «حجاب ایران» با علامت انحصاری را هر یک متر به یک متر حک می‌کند و دستگاه برش، طاقه‌هایی در عرض‌های ۱۱۲ تا ۱۷۳ سانتی متر در ۱۵ نوع ساده و بیش از ۱۰۰ نوع طرح دار را برش می‌زند تا روانه بازار شوند، این جا در فلات مرکزی ایران، کارخانه «حجاب» درهفت کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری از سال ۹۵ یکه تاز تولید چادر مشکی ایران شده است.

ایران بزرگترین بازار مصرف چادر مشکی در جهان
 
ایران با مصرف سالانه ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون مترمربع چادرمشکی، بزرگترین بازارمصرف این کالاست که فقط هفت تا ۱۰ درصد آن در کارخانه حجاب شهرکرد تولید می‌شود و بقیه آن واردات است.
 
به گفته فروشندگان چادر مشکی در بازار شهر ری استان تهران، واردات چادر مشکی در انحصار ۱۰ نفر است، از طرفی رحمانی وزیر وقت صمت در آذر سال ۹۸، مافیا در واردات چادر مشکی را انکار کرد و گفت: وقتی تولید نیست، واردات آزاد است و محدودیتی نداریم، اما از واردات مجاز حمایت می‌کنیم.
 
افسانه محرابی مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک ایران هم قاچاق را مشکل اصلی ناکامی در تأمین نیاز کشور به این کالا دانست.
 

او افزود: ممکن است یک شرکت بازرگانی یا یک گروه سازمان یافته در بخش قاچاق یا واردات از طریق خلاف اظهاری در گمرکات، با شناسایی نیاز‌ها نسبت به واردات غیررسمی این کالا اقدام کنند و همین امر افزایش ریسک سرمایه گذاری در تولید را همراه داشته است.
 
محرابی عضو سابق هیأت علمی جامعه متخصصین نساجی ایران گفت: برای راه اندازی خط تولید ۱۰ میلیون مترمربعی حجاب شهرکرد ۲۰ میلیون یورو هزینه شده است.
 
او اضافه کرد: در سال ۹۴ ظرفیت تولید سه کارخانه «حجاب شهرکرد»، «کرپ ناز» و «یزدبافت» سالانه ۲۶ میلیون مترمربع بود و این رقم در سال ۹۷ به ۱۰ میلیون مترمربع کاهش یافت و از سال ۹۵، بار تولید چادرمشکی را فقط کارخانه حجاب شهرکرد با تولید سالانه ۱۰ میلیون متر مربع به دوش می‌کشد.
 
مدیر انجمن تولید کنندگان محصولات حجاب گفت: افزایش قیمت و بی ثباتی نرخ ارز، بهره بالای تسهیلات بانکی، بروکراسی حاکم بر دستگاه‌های دولتی، عدم حمایت صحیح دولت از بخش تولید و صنعت کشور و واردات بی رویه کالا با کیفیت‌های متفاوت از مبادی غیررسمی از جمله موانع و مشکلات گریبانگیر واحد‌های تولید چادرمشکی در کشور است.

سرنوشت تولید کنندگان چادرمشکی در ایران
 
کارخانه کرپ ناز کرمانشاه ۲۵ سال پیش با هدف تولید چادرمشکی احداث و بار‌ها تعطیل شد و مدیرعامل اسبق این شرکت واردات بی رویه را عامل اصلی ورشکستگی این کارخانه دانست که طاقت آن‌ها را تاب کرد.
 
او گفت: متأسفانه پارچه‌های بی کیفیت وارداتی را به نام کرپ ناز وارد بازار کردند و مشتریان ما را از دستمان گرفتند.
 
آخرین خبر از این واحد صنعتی حکایت از خرید ماشین آلات جدید دارد که به نظر می‌رسد دوباره عزم‌ها برای راه اندازی مجدد خط تولید چادرمشکی جزم شده است.
 
کارخانه نای زرین خوانسار هم یکی دیگر از کارخانه‌های تولید چادرمشکی است که سال ۸۵ راه اندازی شد.
 

کارخانه‌ای که کیفیت محصولات آن به حدی بود که حتی به اسم چادرمشکی کره‌ای در بازار وارد شد، اما به گفته نجاتیان رئیس صنعت و معدن خوانسار، افزایش واردات، کاهش تعرفه‌های گمرکی و عملکرد مدیریتی باعث تعطیلی آن از سال ۹۱ شد.
 
او معتقد است راه اندازی مجدد کارخانه دور از انتظار نیست و تلاش می‌شود تا مشکلات موجود مرتفع و دوباره این کارخانه به خط تولید بازگردد.
 
یکی از واحد‌های صنعتی که وارد عرصه تولید چادرمشکی شده است شرکت «دسترنج رضا بافت» در قزوین است که هم اکنون با اختصاص یک خط تولید خود چادرمشکی «موس کرپ» را در حد چادرمشکی کره‌ای تولید می‌کند.
 
این واحد صنعتی در طرح توسعه‌ای خود قراراست سالانه نزدیک به ۳۰ میلیون مترمربع چادرمشکی تولید کند.
 

همچنین «نخ پیوسته زاگرس» در اصفهان به فنآوری تولید نخ چادرمشکی دست یافته که به عنوان یکی از واحد‌های تأمین نیاز اولیه این محصول حائز اهمیت است.
 
شرکت دانش بینان «الوان ثابت» در همدان هم به فنآوری رنگ مخصوص چادرمشکی دست یافته و تنها شرکت تولید کننده و دارنده فنآوری رنگ‌های مخصوص الیاف پلی استر است.
 
همه این‌ها در کنار تجربه «نای زرین» و «حجاب شهرکرد» در تولید محصول با کیفیت نشان می‌دهد تولید چادرمشکی درجه یک در ایران رؤیا نیست، بلکه واقعیتی است که اتفاق افتاده، تولیدی که به گفته تاجران و بُنکدارانش، تا به امروز ورود به آن ممنوع بوده است.

کارخانه حجاب شهرکرد نماد مقاومت در برابر ناملایمات صنعت تولید چادرمشکی
 
اگرچه کارخانه حجاب شهرکرد در سال ۷۰ کلنگ زنی شد، اما با وارد کردن تجهیزات جدید از سال ۹۵ به طور رسمی تولید چادرمشکی را آغاز کرد.
 

برای این خط تولید ۲۰ میلیون یورو و بیش از ۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی اولیه شده که هم اکنون با تولید سالانه ۱۰ میلیون مترمربع چادرمشکی، رکوردار تولید این کالا در کشور است.
 
مدیران این واحد صنعتی دانش تولید چادرمشکی را در مدت دو سال از کره وارد و بومی سازی کردند و تنها واحدی است که در آن تولید چادرمشکی از ابتدا تا انتها به صورت زنجیره‌ای ایجاد شده است.

خیز بنیاد مستضعفان برای تولید ۲۶ میلیون متر چادر مشکی
 
سید پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان شهریور ماه گذشته در بازدید از تنها کارخانه تولید چادر مشکی کشور در شهرکرد، از برنامه بنیاد مستضعفان برای افزایش تولید این کارخانه تا سقف ۲۶ میلیون متر انواع چادر مشکی در سال خبر داد.
 
او در حاشیه سفر به استان چهارمحال و بختیاری با حضور در کارخانه حجاب شهرکرد اظهار داشت: این مجموعه مشتمل بر سه کارخانه است که با تولید انواع پارچه، زمینه اشتغال نزدیک به ۵۰۰ نفر را به صورت مستقیم در ۲ استان چهارمحال و بختیاری و استان اصفهان فراهم کرده است.
 
این مجموعه علاوه بر تولید چادر مشکی، انواع فاستونی، پارچه‌های مانتویی، پارچه‌های مقنعه، شال و روسری، لباس کار، پارچه‌های صنعتی و منسوجات خانگی از جمله پارچه‌های پرده‌ای را تولید می‌کند.
 
فتاح گفت: در حال حاضر این کارخانه سالانه ۱۰ میلیون متر مربع انواع چادر مشکی را تولید می‌کند و در صورت تکمیل طرح توسعه‌ای مجموعه، ظرفیت تولید چادر مشکی تا سقف ۱۶ میلیون متر قابل افزایش است.
 
او ادامه داد: همچنین مقرر شد پس از افزایش ظرفیت تولید به ۱۶ میلیون متر انواع چادر مشکی در سال، زمینه افزایش ظرفیت تولید ۱۰ میلیون متر مربع دیگر به ظرفیت چادر مشکی در این مجموعه، فراهم شود.
 

رییس بنیاد مستضعفان در پایان خاطر نشان کرد: خوشبختانه با فعالیت این مجموعه تولیدی و کیفیت بالای محصولات این کارخانه، برخی از نمونه‌های وارداتی از بازار چادرمشکی کشور خارج شده و این مهم با تکیه بر تکنولوژی بالای تولید در این کارخانه محقق شده است.
 
تولید محصولی مطابق با استاندارد‌های جهانی/ مسئولان کارخانه حجاب عزم خود را برای جذب بازار داخلی و صادرات جزم کرده اند
 
محمدحسن میری مدیرعامل کارخانه حجاب شهرکرد گفت: برای به دست آوردن این فنآوری‌ها سال‌ها جنگیدیم تا امروز موفق شدیم برای پنجمین سال متوالی بیرق دار این محصول صد درصد ایرانی و با کیفیت در کشور باشیم.
 
او افزود: با دراختیار داشتن آخرین دانش فنی روز و بهره گیری از نیرو‌های متخصص داخلی توانستیم به محصولی مطابق با استاندارد‌های جهانی دست یابیم.
 
میری گفت: استفاده از مواد اولیه مرغوب مهمترین ویژگی تولیدات این کارخانه است که این محصول را در برابر تغییررنگ، جذب گرد و غبار و نخ کشی مقاوم و قابل رقابت با بهترین برند‌های خارجی موجود در بازار کرده است.

تاجران کره‌ای مشتری رنگرزی پارچه چادر مشکی در شهرکرد
 
محمد حسن میری مدیرعامل کارخانه حجاب شهرکرد با بیان اینکه کیفیت پارچه چادر مشکی تولیدی در کارخانه حجاب بالاتر از نمونه‌های مشابه خارجی در بازار است و قیمت پایین‌تری نیز دارد، عنوان کرد: کشور ژاپن در حال حاضر تولیدی در حوزه پارچه چادر مشکی ندارد و پارچه‌هایی که با این نام در بازار عرضه می‌شوند، مربوط به این کشور نیست.
 
او افزود: پارچه‌های چادری مشکی وارداتی باکیفیت در کشور عموما تولید کشور کُره هستند و عمدتا کارخانجات تولید پارچه چادر در این کشور قدمت بالایی دارند، در حالیکه کارخانه حجاب شهرکرد از چند سال قبل وارد تولید پارچه چادر مشکی شده است و تجهیزات مورد استفاده در این کارخانه کاملا مدرن و بروز است و چنین واحدی با این ظرفیت و تجهیزات در کره وجود ندارد.
 

مدیرعامل کارخانه حجاب شهرکرد توضیح داد: عموما کارخانه‌های تولید پارچه چادر مشکی در کره به‌صورت جزیره‌ای فعالیت می‌کنند، برای مثال نخ در یک کارخانه، رنگ‌آمیزی پارچه در یک کارخانه، تولید در کارخانه دیگر و بسته‌بندی نیز در کارخانه دیگر انجام می‌شود، در حالیکه در واحد نساجی حجاب تمامی مراحل تولید به‌صورت زنجیره انجام می‌شود.
 
او در ادامه با اشاره به اینکه دانش فنی تولید پارچه چادر مشکی توسط تکنسین‌های کره‌ای در این استان به‌مدت دو سال انتقال پیدا کرد و بومی‌‎سازی شد، گفت: باتوجه به بالا بودن کیفیت پارچه چادر تولیدی در این کارخانه، یکی از تاجران پارچه چادر مشکی حدود ۱۰۰ هزار متر پارچه خام چادر را از کره وارد ایران کرد و پس از رنگ‌آمیزی توسط واحد نساجی حجاب به کشور عراق صادر کرد، زیرا این کیفیت رنگ در کره وجود ندارد.
 
میری یادآور شد: برخی از سازمان‌ها و ادارات اطلاع کافی از وضعیت تولید پارچه چادر مشکی در شهرکرد ندارند، این سازمان‌ها و ادارات می‌توانند سفارشات خود را برای خرید به کارخانه حجاب ارسال کنند تا چادر مشکی باکیفیت و قیمت مناسب در اختیار آن‌ها قرار بگیرد، معمولا چادر‌های وارداتی از مبادی غیررسمی وارد می‌شوند، زیرا واردات از مبادی رسمی مقرون به‌صرفه نیست و قیمت آن بالا می‌رود، بنابراین واردکننده توان رقابت با پارچه تولید داخل را نخواهد داشت.
 
مدیرعامل کارخانه حجاب شهرکرد ادامه داد: اگر افراد برای یکبار از پارچه چادر مشکی کارخانه حجاب در شهرکرد استفاده کنند، قطعا متوجه کیفیت پارچه تولیدی این کارخانه با سایر تولیدات موجود در بازار خواهند شد.
 
او با بیان اینکه برخی از مواد اولیه مورد نیاز برای تولید پارچه چادر مشکی از خارج از کشور وارد می‌شود، اظهار کرد: بالا رفتن قیمت ارز باعث افزایش قیمت مواد اولیه شده است، همچنین هزینه‌های تولید مانند دستمزد نیروی انسانی، هزینه حمل و نقل به‌صورت کاملا چشمگیری افزایش داشته است، برای مثال هزینه حمل و نقل از ۸۰۰ هزار تومان به حدود پنج تا ۱۷ میلیون تومان برای یک تریلی افزایش داشته است.
 
میری افزود: قیمت نخ تولید داخل حدود ۴۵ درصد افزایش قیمت داشته است، بنابراین تمامی این موارد باعث افزایش قیمت تمام شده پارچه چادر مشکی خواهد شد، این افزایش قیمت چادر بر روی تقاضا نیز تاثیر مستقیم داشته است، البته کاهش تقاضا تنها مختص به پارچه چادر مشکی نیست و در حوزه پوشاک نیز با کاهش تقاضا در بازار مواجه هستیم.
 
مدیرعامل کارخانه حجاب شهرکرد بیان کرد: تلاش کردیم حاشیه سود پایینی برای پارچه چادر مشکی تولیدی در کارخانه حجاب شهرکرد در نظر بگیریم، همچنین برای کنترل قیمت، پارچه چادر مشکی در سایت این کارخانه به‌صورت مستقیم و بدون واسطه عرضه می‌شود، خریداران می‌توانند حتی یک قواره را از طریق سایت خریداری کنند، قیمت فروش در سایت بسیار پایین‌تر از بازار است.
 
او در خصوص اخبار منتشره در رابطه با راه‌اندازی یک واحد تولید پارچه چادر مشکی در کشور، گفت: تولید، فروش و توزیع پارچه چادر مشکی کار چندان ساده‌ای نیست و سرمایه‌گذاران بی‌گدار به آب نزنند، این سرمایه‌گذار برای آشنایی با شرایط می‌تواند در منطقه‌ای که احساس نیز بر‌ای پارچه چادر مشکی وجود دارد، مقداری از پارچه تولیدی در کارخانه حجاب را خریداری و به‌فروش برساند، این کار کمک می‌کند فرد با بازار آشنا شود.
 
میری اضافه کرد: احداث کارخانه تولید چادرمشکی زحمت فراوانی دارد، برای راه‌اندازی یک واحد جدید دیر نیست، آمادگی داریم سرمایه‌گذار این طرح را برای آشنایی با بازار قبل از احداث کارخانه راهنمایی کنیم تا در آینده گرفتار مسائل و مشکلات مختلف در این حوزه نشود، راه‌اندازی کارخانه جدید می‌تواند برای تامین نیاز داخلی مفید باشد، اما در حال حاضر آمار دقیقی از میزان نیاز کشور به چادر مشکی وجود ندارد.
 

مدیرعامل کارخانه حجاب شهرکرد عنوان کرد: طرح تولیدی برای افزایش ظرفیت تولید در کارخانه حجاب شهرکرد تا ۴۰ میلیون متر در سال تهیه شده است، برای توسعه این واحد تولیدی باتوجه به موجود بودن زیرساخت‌‎های موردنیاز تنها یک چهارم راه‌اندازی اولیه برای تولید ۱۰ میلیون متر مریع هزینه مورد نیاز است.
 
او گفت: اکنون راه‌اندازی واحد جدید بدون داشتن زیرساخت هزینه گزافی مورد نیاز است.
 
میری با اشاره به گران بودن هزینه‌های تولید تأکید کرد: از آنجا که عزم خود را برای جذب بازار داخلی و حتی صادرات قرار دادیم، حفظ کیفیت با قیمت مناسب را سرلوحه کارمان قرار گرفت، به طوری که چادرمشکی کارخانه حجاب هم اکنون با کیفیت بالاتر و قیمتی به مراتب پائین‌تر از بهترین برند‌های کره ای، بی واسطه درب کارخانه و یا از طریق سایت و نمایندگی‌های مجاز به فروش می‌رسد.

برنامه ریزی برای افزایش تولید کارخانه حجاب، در سه مرحله
 
محمدکاظم منزوی معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری هم بر قله ایستادن کارخانه حجاب شهرکرد را نماد مقاومت در برابر همه ناملایمات چادرمشکی ایران دانست و گفت: سنگ اندازی بانک صنعت و معدن برای این واحد صنعتی مشکل ساز بوده و هست.
 
او افزود: بانک عامل با پیشنهاد‌ها برای تعیین تکلیف و تسویه تسهیلات اعطایی به کارخانه مخالفت کرده، به طوری که نرخ ارزی که چند سال پیش این واحد دریافت کرده است، سه هزار و ۳۰۰ تومان بود، اما بانک نرخ ارز را با نرخ فعلی محاسبه می‌کند، این موضوع ظلمی آشکار است در حالی که طبق مصوبه ستاد رفع موانع تولید، نرخ سود تسهیلات باید منطقی و طبق یک فرمول خاص محاسبه شود که این مهم از دو سال پیش در حال پیگیری است.
 

منزوی، از تلاش‌ها برای افزایش ظرفیت تولید تا پایان سال جاری هم خبر داد وتاب آوری تنها تولید کننده چادرمشکی درمقابل واردات گفت: این واحد صنعتی با همه مشکلات مالی برای تولید ۱۶ میلیون مترمربع چادرمشکی برنامه ریزی کرده است که به طور قطع محقق خواهد شد.
 
این درحالی است که مدیرعامل کارخانه حجاب شهرکرد می‌گوید: با وجود زیرساخت‌های آماده در این واحد صنعتی، برنامه ریزی‌ها برای افزایش تولید در سه مرحله تهیه شده است که تا پایان امسال ۱۶ میلیون مربع، گام بعدی ۲۴ میلیون مترمربع و در مرحله سوم تا ۴۰ میلیون مترمربع چادرمشکی تولید خواهیم کرد.
 
حالا این واحد بنا را بر تولید گذاشته و آنچه نیاز است، پشتیبانی و مانع زدایی است تا بتوان با بهره گیری از توان داخلی جلوی حداقل نیمی از واردات چادرمشکی را به بزرگترین بازار مصرف آن «ایران» گرفت.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار:  14 آبان  1400، کدخبر: ، www.yjc.news،7949331

اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین