پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۴۸۳۷
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲
باریجه گیاهی مرتعی با خواص دارویی- صنعتی بوده که بیشتر از شیره ساقه و ریشه آن استفاده می‌شود. در ایران در حدود ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی مرتعی کشور شاهد وجود گیاهی بنام باریجه هستیم. گیاهی که قیمت هر گرم از شیره فراوری شده آن ۱۷ برابر طلا بوده، اما در ایران کیلویی ۶۵۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. سالیانه حدود ۱۵ تن از این گیاه از کشور صادر می‌شود و این میزان، یک سوم آمار صادرات رسمی گیاه است. بسیاری از کشور‌ها اروپایی خریدار باریچه هستند و گزارشات زیادی از قاچاق این گیاه به مقصد فرانسه وجود دارد. توضیحات وزارت صمت، گمرک و جهادکشاورزی در این خصوص چیست؟
شعار سال: باریجه، گیاهی خودرو از خانواده چتریان بوده و از شیره ریشه آن ماده‌ای معطر گرفته می‌شود که در زبان‌های اروپایی galbanum خوانده می‌شود و کاربرد دارویی و صنعتی دارد. این گیاه در مناطق کوهستانی مرکزی و شمال شرق ایران می‌روید. ریشهٔ آن در زمین مانند چغندر قند و به رنگ قهوه‌ای مایل به سیاه است. با بریدن لایه‌ای نازک از این ریشه مایعی صمغ مانند به رنگ شیر بیرون می‌زند که در اثر گذشت زمان که در اصطلاح «مدار» خوانده می‌شود به زرد و سپس قرمز تغییر رنگ می‌دهد. پس از شیره گیری نوبت اول، عمل گرفتن مجدد شیره از سر گرفته می‌شود. بریدن‌ها و گرفتن‌ها تا جایی که در ریشهٔ گیاه شیر داشته باشد ادامه می‌یابد. فصل انجام این کار از اواخر بهار تا پایان تابستان است. در شیر‌ابه گیاه باریجه رزین‌های شامل گالبانورزینوتانول و امبلی فرون وجود دارد. این گیاه دارای خاصیت ضد عفونی بوده و برای عفونت‌های ریه و آسم از آن استفاده می‌شود؛ برای بیماری‌های عصبی، ضعف معده و کبد و طحال نیز مفید است. در ایران در حدود ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی مرتعی کشور شاهد وجود گیاهی بنام باریجه هستیم. گیاهی که قیمت هر گرم از شیره فراوری شده آن ۱۷ برابر طلا بوده، اما در ایران کیلویی ۶۵۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. سالیانه حدود ۱۵ تن از این گیاه از کشور صادر می‌شود و این میزان، یک سوم آمار صادرات رسمی گیاه است. بسیاری از کشور‌ها اروپایی خریدار باریچه هستند و گزارشات زیادی از قاچاق این گیاه به مقصد فرانسه وجود دارد. شواهد فراوان نشان می‌دهند که قاچاق این گیاه بشکل خاص و با استفاده از دلال‌های داخلی توسط فرانسوی‌ها صورت می‌پذیرد، چرا که در اروپا شیره این گیاه بسیار گران خرید و فروش می‌شود.
 
خام فروشی باریچه، گیاهی با ارزش ۱۷ برابری طلا
 
 
 
خام فروشی باریچه، گیاهی با ارزش ۱۷ برابری طلا
 
 
خام فروشی باریچه، گیاهی با ارزش ۱۷ برابری طلا
 
 
 
تعداد بازدید : 85
 

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین