پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۴۹۷۱
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۱
رئیس سازمان امور اجتماعی وزارت کشور ضمن تأیید مواجهه با سیل مهاجران و کمبود امکانات سازمان بهزیستی در ساماندهی کودکان کار خیابان، گفت: در خصوص کودکان کار و خیابان به زودی سیاست‌ها و پیگیری‌های جدید صورت می‌گیرد.
شعار سال: مسئله کودکان کار خیابان سال‌هاست که در کشور به عنوان یکی از معضلات شهر‌های بزرگ و کلان شهر‌ها مطرح بوده و طی این سال‌ها ده‌ها طرح برای جمع‌آوری و ساماندهی این کودکان اجرا شده است. طرح‌هایی عموماً ضربتی که در آن‌ها کودکان همانند مجرمان و با ایجاد رعب و وحشت شدید دستگیر و مدتی را در مراکزی نامناسب برای این سن نگهداری شده، ولی در نهایت به دلیل عدم توانایی در ساماندهی اصولی آن‌ها رها می‌شدند و دوباره و چندباره به خیابان‌ها باز می‌گشتند.

پس از سال‌ها آزمون و خطا در مواجهه درست با کودکان کار خیابان، قبل از شیوع کرونا طرح ساماندهی کودکان کار خیابان توسط تعدادی از سازمان‌های مسئول در حوزه این کودکان از جمله سازمان امور اجتماعی وزارت کشور، شهرداری تهران، بهزیستی، نیروی انتظامی و سازمان‌های مردم نهاد حامی کودکان طراحی و اجرای آن آغاز شد.

طرحی که محور آن نه برخورد خشن و رفتار مجرم‌وار با کودکان بلکه کودک‌دوست بوده و محور ساماندهی را خانواده این کودکان قرار داده بود. در این طرح کودکان به کمک سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه کودکان کار خیابان جمع‌آوری و در مراکز تقریباً مناسب با سن کودکان نگهداری می‌شدند.

در ادامه برای هر کودک پرونده‌ای تشکیل و خانواده وی شناسایی و تلاش می‌شد خانواده توانمند شود تا جلوی حضور دوباره کودک در خیابان گرفته شود. این طرح در حال اجرا بود که شیوع ویروس کرونا موجب توقف آن شد.

وقفه‌ای که در اجرای این طرح به دلیل شیوع کرونا به وجود آمد نیز همزمان شد با تحولات سیاسی در افغانستان و ورود سیلی از مهاجران و کودکان پناهنده به ایران.

افرادی که در تهران زندگی می‌کنند، هر روز با پدیده کودکان کار در خیابان به صورت کاملاً ملموس مواجه هستند و تأثیر اجرای طرح ساماندهی کودکان کار خیابان در کاهش این کودکان و سپس افزایش بسیار قابل توجه این کودکان سرچهارراه‌ها همزمان با تحولات سیاسی در افغانستان را شاهد بوده‌اند.
 
 همزمان با تحولات سیاسی در افغانستان از وحید قبادی دانا رئیس وقت سازمان بهزیستی در خصوص آمادگی این سازمان در مواجهه با سیل پناه‌جویان که بخش قابل توجهی از آن‌ها کودکان کار خیابان هستند سؤال کرد که وی از نبود امکانات در مواجهه با این موج مهاجران سخن گفت و تأکید کرد اگر قرار است بهزیستی این کودکان را ساماندهی کند باید بودجه کافی داشته باشد.

در آستانه فصل سرما و در حالی که چهارراه‌های تهران پر است از کودکان بسیار کوچک دستمال به دست، فال فروش، گل فروش و ... از تقی رستم‌وندی رئیس سازمان امور اجتماعی وزارت کشور در خصوص وضعیت کنونی طرح ساماندهی کودکان کار خیابان سؤال کردیم که وی گفت: اینکه بهزیستی منابع و امکانات محدودی دارد حرف درستی است، اما وظیفه و مأموریت بهزیستی با این مسئله تمام نمی‌شود. البته سازمان بهزیستی در مواجهه با مسئله کودکان کار خیابان نباید تنها بماند.

وی ادامه داد: تا جایی که اطلاع دارم و در حال پیگیری هستم رئیس جدید سازمان بهزیستی برنامه‌هایی در این خصوص دارد. چند موضوع بسیار حساس در تهران از جمله مسئله معتادان متجاهر و کودکان کار و خیابان هست که باید بتوانیم به سرعت اقدامات جدیدی در خصوص آن‌ها اجرا کنیم.

رئیس سازمان امور اجتماعی وزارت کشور تصریح کرد: ما با یک موج مهاجرتی مواجه هستیم. هم باید این موضوع را در مرز مدیریت کنیم چرا که اگر در مرز مدیریت نشود، غیرممکن است در تهران بتوان آن را مدیریت کرد و هم در تهران این مسئله را سامان بدهیم.

وی ادامه داد: نمی‌توان نفی کرد که سازمان بهزیستی امکانات محدودی دارد؛ وضع اقتصادی کشور هم در شرایط خاصی است. رئیس سازمان بهزیستی چند روز پیش جلسه‌ای در خصوص معتادان متجاهر برگزار و شهرداری، استانداری، وزارت کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر پای کار آمدند. در خصوص کودکان کار و خیابان نیز به زودی سیاست‌های جدید و پیگیری‌های جدید صورت می‌گیرد و امیدواریم به زودی شاهد کاهش این مشکل باشیم و این موضوع باید مدیریت شود.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری بین المللی قرآن، تاریخ انتشار:۲۰ آبان ۱۴۰۰، کد خبر:۴۰۱۲۰۵۹، iqna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین