پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۶۵۳۱۵
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۶
استاد تمام گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به مطالبات جامعه دانشگاهی به ویژه اساتید از دولت سیزدهم و وزارت علوم بیان کرد: ما بیش از آنچه که مطالبه‌گر باشیم ناامیدیم و بسیار نگران دانشگاه‌ها هستیم، از این جهت که آزادی و استقلال دانشگاه‌ها را گرفته‌اند و دانشگاه را به دانشگاهیان وانگذاشتند و سپس آن را به یک کارخانه مدرک‌سازی تبدیل کردند.

شعار سال:«احمد نقیب‌زاده» استاد تمام گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به مطالبات جامعه دانشگاهی به ویژه اساتید از دولت سیزدهم و وزارت علوم بیان کرد: ما بیش از آنچه که مطالبه‌گر باشیم ناامیدیم و بسیار نگران دانشگاه‌ها هستیم، از این جهت که آزادی و استقلال دانشگاه‌ها را گرفته‌اند و دانشگاه را به دانشگاهیان وانگذاشتند و سپس آن را به یک کارخانه مدرک‌سازی تبدیل کردند و از چپ و راست استاد و دانشجو و هر کسی که خواستند وارد کردند و بردند.
 
وی اظهار داشت: اگر کسی واقعا بخواهد دانشگاه را احیا کند، راهش این است که یک تجدیدنظر کلی در هیئت علمی کند و بعد هم دانشگاه را به دست دانشگاهیان بسپارد، سپس استقلال دانشگاه را بپذیرد. وقتی دانشگاه در دست دانشگاهیان بیافتد، اقداماتی که باید انجام دهند را انجام می‌دهند.
 
این استاد دانشگاه تهران بیان کرد: سه عنصر دانشجو، استاد و درس ارکان دانشگاه هستند و در این سال‌ها متاسفانه هر سه رکن ضربه دیدند و تحت عناوین مختلف دانشگاه‌ها را سیاسی کردند و به همین دلیل عرصه کشمکش‌های جناح‌ها قرار گرفته و وضعیت بسیار اسفناکی دارند.
 
وی درباره برنامه‌های فرهنگی و سیاسی در دانشگاه‌ها بیان کرد: در دانشگاه‌ها قبل از این که مسائل سیاسی مطرح باشد، مسائل آموزش مطرح است و این رکن باید مرکز نخبه‌سازی و تخصص‌سازی باشد. دانشجویان گروهی هستند که تعلقات طبقاتی ندارند و از جاهای مختلف و سطوح گوناگون اجتماعی در دانشگاه‌ها جمع شدند و به تعالی افکار می‌پردازند، طبعا گرایش‌های سیاسی اجتماعی هم پیدا می‌کنند.
 
نقیب زاده گفت: گرایش‌های جوانان قدری جنبه چپ روانه و عدالت خواهانه دارد، بنا بر شور و حال جوانی خواهان سرعت عمل هستند که البته در همه جای دنیا همین طور است. هیچ وقت جنبش دانشجویی به جای خاصی وصل نبوده است و در حقیقت نوعی شور و نشاط در سطح دانشگاه بوده  است که به نظر من به هیچ جایی هم لطمه‌ای وارد نمی‌کند.
 
استاد گروه علوم سیاسی در پاسخ به این سوال که از نظر شما انتصابات در دولت و وزارت علوم چقدر توانسته در راستای کاهش دغدغه‌ها باشد و کمک کند نتیجه عکس نگیریم؟ گفت: تا به حال اینگونه بوده و برعکس عمل شده است و روند هم یک روند امیدبخش نیست. به مجرد آمدن هر دولتی، عده‌ای از اساتید را یا اخراج کردند یا بازنشسته اجباری کردند و هیچ کدام روی حساب و کتاب نبوده و معیار علمی را در نظر نگرفتند.
 
وی تاکید کرد: به این جهت نگران این هستم که در آینده جامعه دانشگاهی جهان مدارک تحصیلی ایران را به رسمیت نشناسد. یک سیر نزولی و افولی آغاز شده و متاسفانه به جای این که جلوی آن را بگیرند، ظاهرا سرعت بیشتری هم به خود گرفته است.



شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران ، تاریخ انتشار: 24 آبان1400، کدخبر:120830 ، www.didbaniran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین