پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۳۴۹
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۴
برای حل مشکل تعاونی مسکن کارکنان ارتش که پس از حدود دو دهه بی نتیجه مانده، پیشنهاد‌هایی از قبیل شهرک‌سازی با محوریت فضای سبز و باغ ویلا مطرح است، اما بررسی این نوع تغییر کاربری منوط به بررسی در تبصره یک ماده یک است.
شعار سال: تامین مسکن از جمله موضوعات مهمی است که برای آن اقدامات مختلفی صورت گرفته و تعاونی‌های مسکن از جمله راه‌کار‌های حل چالش مسکن است.

در استان قزوین طی سال‌های گذشته برای تقدیر از کارکنان ارتش، قطعه زمینی در باورس برای ساخت مسکن تخصیص پیدا کرد و افراد زیادی با امید خانه‌دار شدن در آن عضو شدند، اما امروز پس از گذشت نزدیک به دو دهه انتظار، چیزی که اعضای تعاونی با آن مواجه شده‌اند، هیچ است و مشکل اصلی آن نیز زراعی بودن زمین‌ها ​است.

تسریع در رسیدگی به مشکل، حداقل خواسته اعضای تعاونی مسکن ارتش

یکی از اعضای تعاونی مسکن کارکنان ارتش درباره مشکلات موجود به خبرنگار ایلنا می‌گوید: این تعاونی با ۱۲۰ هکتار زمین و ۲ هزار و ۷۵۰ عضو سالیان درازی است که دارای مشکل است؛ طی یک دوره تهاتر آن با زمین مسکونی پیشنهاد شد که البته به علت تخصیص زمین بسیار کمتر از زمین خریداری شده در تعاونی مورد موافقت اعضا نبود.

داوود محمدی ادامه می‌دهد: برای تغییر کاربری این زمین‌ها و مجوز ساخت‌وساز، جلسات متعددی با مسئولان کشوری و استانی برگزار شد و در زمان وزارت محمد اسلامی، ارائه پیشنهاد برای ساخت مسکن و بررسی آن، تصویب شد، اما پس از گذشت چندین ماه هنوز نتیجه مطلوبی به دست نیامده است.

وی عنوان می‌کند: خواسته ما اعضای تعاونی که چندین سال است برای خرید این زمین‌ها و ساخت مسکن هزینه پرداخت کرده، اما چیزی تحویل نگرفته‌ایم این است که زمان بررسی مشکلات این تعاونی تسریع پیدا کند و طرح پیشنهادی در شورای عالی معماری و شهرسازی بررسی و تصویب شود، نوک پیکان مطالبات و امید ما به نمایندگان مجلس است که امیدواریم این موضوع را بررسی و پیگیری کنند.

پیگیری‌های نمایندگان مجلس درباره مشکلات تعاونی مسکن ارتش

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی نیز درباره پیگیری‌های صورت گرفته برای حل این مشکل به خبرنگار ایلنا می‌گوید: طی دیداری که با اعضای تعاونی مسکن لشگر ۱۶ زرهی قزوین داشتیم مشکلات این تعاونی که ۲ هزار و ۸۰۰ نفر از سال ۸۱ با آن مواجه هستند بررسی شد؛ امروز شاهد این هستیم که این تعاونی هنوز در حد یک زمین باقی مانده است و اقدامات عمرانی لازم برای رفع موانع آن انجام نشده است.

فاطمه محمدبیگی ادامه می‌دهد: برای حل این مشکل ملاقات‌های متعددی با مسئولان کشوری و استانی انجام شده و به گفته اعضای تعاونی در این مدت بیش از ۸۰ جلسه برای تعاونی برگزار شده و به‌رغم اینکه به لحاظ قانونی منعی وجود ندارد و همه چیز مطابق با قانون پیش رفته؛ اما حتی یک واحد مسکونی برای این افراد ساخته نشده؛ لذا وظیفه خود می‌دانم که این موضوع را پیگیری کنم تا بتوانیم در قالب شهرک سازی یا طرح‌های ملی مسکن اعضای این تعاونی را یاری کنیم.

وی عنوان می‌کند: تهاتر زمین با زمین‌های مسکونی مهرگان و قزوین نیز از راه حل‌های خوب این پروژه است.

محمدبیگی تاکید می‌کند: افرادی که مدافعان این مملکت هستند و سال‌های زیادی را برای دفاع از مرز‌ها در حوزه نظامی گذرانده‌اند عمدتا مظلوم واقع می‌شوند، مظلومیت این افراد در لشگر کاملا مشهود است و نسبت به سایر افراد در بهره‌مندی از حقوق اجتماعی مورد اجحاف قرار گرفته‌اند، باید سعی کنیم با رعایت عدالت کاری کنیم تا این افراد به حقوق اجتماعی خود دسترسی داشته، صدایشان شنیده شود و مطالبات برحقی که بر زمین مانده انجام شود.

برای بررسی بیشتر با لطف الله سیاهکلی به‌عنوان نماینده قزوین در مجلس تماس گرفتیم که این مسئول از روند بررسی مشکلات این تعاونی اظهار بی اطلاعی کرد؛ این درحالی است که در ماه گذشته این نماینده با یکی دیگر از رسانه‌های استان در این باره مصاحبه کرده بود.
 
آیا تعاونی مسکن ارتش قزوین باغ ویلا می‌شود؟

پیشنهاد باغ ویلا برای حل مشکل تعاونی مسکن ارتش

معاون امور عمرانی استاندار قزوین در تشریح مشکلات این تعاونی به خبرنگار ایلنا می‌گوید: زمین این مجموعه به عنوان کمک به مجموعه ارتش بیشتر از ۲۰ سال است که خریداری شده تا با تغییر کاربری ارزش افزوده پیدا کند و حدود ۱۸ سال است که تغییر کاربری آن درحال پیگیری است.

علی فرخزاد ادامه می‌دهد: موضوع در کارگروه زیربنایی و شورای برنامه ریزی و توسعه استان مطرح و طرحی برای ارائه در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب شد؛ بر این اساس ۴۰ درصد این زمین‌ها داخل حریم مهرگان و محمدیه است و ۶۰ درصد آن که خارج از حریم است از قابلیت شهرک‌سازی برخوردار است.

وی تاکید می‌کند: برای این زمین‌ها باید طرح تفصیلی در قابلیت مسکونی و با محوریت فضای سبز ارائه شود که خانه باغ یا باغ ویلا از جمله آن‌ها است؛ در واقع باید طرح ارائه شده به شکلی باشد که غالب سطح اشکال آن فضای سبز باشد که به این شکل برای اعضا نیز همراه با ارزش افزوده خواهد بود.

این مسئول درباره زراعی بودن این زمین‌ها عنوان می‌کند: این زمین‌ها بالای کانال آب بر طالقان قرار دارد و به دلیل بالاتر بودن از سطح کانال، آب کانال روی آن سوار نمی‌شود؛ ضمن اینکه از اراضی مرغوب کشاورزی نیست و کشت دیم هم در آن انجام نمی‌شود.

وجود ۲۵ تعاونی مسکن مشکل دار در استان قزوین

وی ادامه می‌دهد: نمایندگان امور اراضی که در جلسات حضور داشتند و در کارگروه زیربنایی در ابتدای امر مخالفتی با تغییر کاربری نداشتند البته موضوع باید برای بررسی در تبصره یک ماده یک مطرح شود.

فرخزاد می‌گوید: حدود ۲۵ تعاونی مسکن مشکل دار در استان قزوین وجود دارد که هر یک با قدمت ۲۰ تا ۲۵ سال پیش خریداری شده‌اند و باید برای رفع مشکل هر کدام متناسب با شرایط و نوع قرار گیری زمین، نسخه خاصی ارائه کنیم؛ درواقع باید برای هر کدام از آن‌ها راه‌کار متفاوتی داشته باشیم.

مدیر امور اراضی استان قزوین نیز درباره بررسی زمین‌های این تعاونی در تبصره یک ماده یک به خبرنگار ایلنا می‌گوید: صرفا کلیات موضوع در استان مطرح شده و هنوز برای بررسی دقیق به امور اراضی ارجاع داده نشده است و پس از ارجاع به این واحد، مجاز بودن یا نبودن ساخت مسکن در این اراضی بررسی خواهد شد.

تعیین مشاور در زمینه شهرک‌سازی برای تعاونی مسکن ارتش

راه وشهرسازی به‌عنوان یکی از نهاد‌های متولی در این حوزه وظیفه پیگیری امور را برعهده دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در این باره به خبرنگار ایلنا می‌گوید: براساس آخرین جلسات، بنا شد کارگروه زیربنایی پیشنهاد خود را ارائه دهد و مقرر شد تعاونی مسکن کارکنان ارتش در شهرک سازی مشاور بگیرد تا موضوع را به طور دقیق بررسی کرده و طرح را ارائه دهند تا در نهایت موضوع در شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح شود.

سید علی هاشمی تاکید می‌کند: نوع شهرک سازی و زمان ارائه طرح به نظر تیم مشاور تعاونی بستگی دارد.

اما تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغی از مشکلاتی است که در استان قزوین با آن مواجه هستیم؛ باتوجه به اهمیت زمین‌های زراعی مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز آن‌ها از اهمیت بالایی برخور دار است و نباید اجازه داد این اراضی با وعده‌های شهرک سازی و مسکونی شدن به فروش برسد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین در این باره به خبرنگار ایلنا می‌گوید: برای جلوگیری از تغییر کاربری غیرمجاز در شورای پیشگیری از وقوع جرم و حفظ حقوق بیت المال موضوعاتی مطرح شده و اقداماتی صورت گرفته که از جمله آن‌ها احیای تبصره ۲ ماده ۱۰۰ است.

علی فولیان با اشاره به نقش مشاوران املاک در تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی عنوان می‌کند: مشاورین املاک و دلالان عاملان اصلی تفکیک اراضی کشاورزی هستند و حلقه اصلی ارتباط بین فروشندگان و عاملان ساخت‌وساز غیرمجاز به شمار می‌آیند وبا وعده تغییر کاربری نسبت به خرد شدن زمین‌ها اقدام می‌کنند که برای مقابله با این امر نیز نظارت بر مشاورین املاک کلید خورده است.

نباید اجازه داد اراضی کشاورزی قربانی شود

بدون شک حل مشکل تعاونی مسکن کارکنان ارتش از حقوق اولیه اعضای این تعاونی است؛ اما نباید اجازه داد اراضی کشاورزی قربانی بی‌تدبیری و منفعت طلبی‌هایی شود که طی سال‌های گذشته رقم خورده، از این رو بهتر است از راه‌حل‌های جایگزینی غیر از تغییرکاربری استفاده کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۵۷۱۵۸، www.ilna.news
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین