پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۳۵۳
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفته است: تولیدکنندگان ایرانی ناچار هستند که فولاد خود را با تخفیف زیاد به تجار ترکیه بفروشند و سپس تجار ترکیه، فولاد ایران را با حاشیه سود قابل توجه به سوریه صادر می‌کنند!

شعار سال:حکمرانان دمشق حالا پس از جنگ به فکر بازسازی زیرساخت‌های سوریه افتاده‌اند و درست در شرایطی که انتظار می‌رفت ایران سهم گسترده‌ای در بازسازی شهرهای سوریه و ساختمان‌سازی در این کشور داشته باشد، کاملا به حاشیه نشسته است و در عوض ترکیه یکه‌تاز بازار مسکن و شهرسازی این کشور شده است.
 
سیدرضا شهرستانی می‌گوید:
 
* هدف اصلی دولت ترکیه در دست گرفتن فرآیند بازسازی شهر حلب به‌طور کامل است و دولت ترکیه طرحی جامع برای بازسازی سه مرحله‌ای حلب آماده کرده است که از ساختمان‌سازی و زیر ساخت شبکه آب و برق این استان شروع شده و با تامین خدمات شهری ادامه دارد.
 
* در این میان سهم ایران از صادرات مصالح ساختمانی از جمله سیمان و فولاد به سوریه ناچیز است و جالب است که بدانید سوریه حالا با واسطه از ایران فولاد می‌خرد.
 
* متاسفانه ایران در بازار مصالح ساختمانی سوریه نقش چندانی ندارد و این کشور کمتر حاضر می‌شود که به صورت مستقیم از ایران فولاد بخرد. به همین علت صادرکنندگان ایرانی ناچار هستند فولاد خود را با تخفیف زیاد به ترکیه بفروشند و ترکیه فولاد ایران را به سوریه صادر می‌کند.
 
* تا چندی پیش تجار ترک هر تن فولاد صادراتی ایران را با قیمت 580 دلار خریداری کرده و با سود حدود 170 دلاری به ازای هر تن، آن را به سوریه صادر می‌کردند.
 
* در حال حاضر ترکیه و سپس چین و امارات بیشترین سهم را از بازار سوریه به خود اختصاص داده‌اند و روسیه موفق شده است سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در حوزه نفت و گاز سوریه انجام دهد. الجزیره نوشته که برخی قرارداد‌های اخیر روسیه با سوریه به‌ ویژه در زمینه نفت و گاز نشان از عزم جدی مسکو برای در اختیار گرفتن فرمان بازسازی سوریه دارد.
 
* در این میان سهم ایران از اقتصاد سوریه فقط حدود سه درصد است و در ساخت و ساز و بازار مصالح ساختمانی این کشور هم تقریبا هیچ سهمی ندارد. فرزاد پیلتن، مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به سهم اندک ایران در اقتصاد سوریه به فارس گفته است: سهم ایران از بازار سوریه فقط سه درصد است و براساس آمارهای رسمی در چهار ‌ماهه اول سال ۱۴۰۰ حدود ۳۸هزار تن کالا به‌ ارزش ۶۶ میلیون دلار از جمهوری‌اسلامی ایران به ‌کشور سوریه صادر شده است. این در حالی است که کشورهای ترکیه با ۳۸ درصد، چین ۲۰ درصد، مصر ۷ درصد، روسیه ۴ درصد و هند و لبنان با اندکی بیش از ۳ درصد در رتبه ‌اول تا ششم کشورهای صادرکننده به‌ سوریه قرار دارند.
 
روایتی از حراج سرمایه مردم ایران
 
تجارت نیوز به نقل از محمدرضا شهیدی‌تبار، نماینده وزارت صنعت و معدن در اتاق ایران نوشت:
 
* تقریبا به همه کشورها و برای همه کالاها تخفیف می‌دهیم و از طرف دیگر هم همه کالاها را گران‌تر وارد می‌کنیم. هیچ کشوری با قیمت رسمی از ما کالا نمی‌خرد.
 
* ما به دلیل تحریم‌ها مجبوریم کالای خود را با تخفیف زیاد به ترکیه بفروشیم و این جزو هزینه‌های تحریم است.
 
* تا پیش از این ایران مجبور بود نفت خود را با تخفیف‌ بفروشد تا به دلیل تحریم‌ها از بازار جهانی حذف نشود. اما حالا به نظر می‌رسد تخفیف‌ها تنها مختص به نفت نیست و ایران مجبور است همه کالاهای خود را با تخفیف‌ بفروشد.
 
دست رد سوریه به سینه ایران دروغ یا واقعیت؟
 
رستم جنگاوران، عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه در گفتگو با «نود اقتصادی»:
 
* متاسفانه در روزهای اخیر یک فضای رسانه‌ای به راه افتاده تا روابط اقتصادی ایران و سوریه را تخریب کنند. دیروز خبر ممنوعیت واردات خودرو را منتشر کردند و امروز درباره خرید فولاد سوریه از ایران با واسطه‌گری‌ ترکیه خبرسازی می‌کنند.
 
* امکان ندارد که سوریه‌ نیاز به فولاد ایران داشته باشد و آن را با واسطه از ترکیه بخرد. این خبر قطعا دروغ محض است. سوری‌ها در شش ماه گذشته به دلیل محدودیت ارزی برای واردات برخی از کالاهای مشابه داخلی‌شان محدودیت ایجاد کردند که براساس آن واردات باید به تایید بانک مرکزی این کشور برسد.
 
* سوریه یکی از بزرگترین واردکنندگان آهن آلات، فولاد و کالاهایی از این دست از ایران است و نباید با اخبار غیردقیق در این خصوص شایعه پراکنی کرد. در خصوص خبر خودرو هم که دیروز در رسانه‌ها منتشر شد باید بگویم اصلا صادرات خودروی ساخته شده به سوریه هیچ وقت وجود نداشته است.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری برترین ها ، تاریخ انتشار:  25 آبان1400، کدخبر: 1169946،www.bartarinha.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین