پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۳۷۷
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۰
:مرکز آمار ایران در قالب محتمل‌ترین سناریوی جمعیتی برای ایران مدعی شده است که، درصورت جبران کاهش باروری پس از دوره کرونا تا سال‌۱۴۰۳ و تداوم کاهش ملایم باروری تا ۱.۶فرزند، جمعیت کل کشور در سال‌۱۴۳۰ حدود ۹۳میلیون و ۶۳۲هزار نفر برآورد می‌شود. این مرکز در گزارش جدید خود در حالی جمعیت ایران در سال‌۱۴۳۰ را در محتمل‌ترین سناریو ۹۳میلیون و ۶۳۲هزار نفر برآورد کرده که در برآورد‌های سال‌۹۷، جمعیت ایران در سال‌۱۴۳۰ را بالغ‌بر ۱۰۱میلیون و ۳۰۰هزار نفر تخمین زده بود.
شعار سال: در محتمل‌ترین سناریوی جمعیتی برای ایران، درصورت جبران کاهش باروری پس از دوره کرونا تا سال‌۱۴۰۳ و تداوم کاهش ملایم باروری تا ۱.۶ فرزند، جمعیت کل کشور در سال‌۱۴۳۰ حدود ۹۳ میلیون و ۶۳۲ هزار نفر برآورد شده است. مرکز آمار در جدیدترین پیش‌بینی از تغییرات جمعیت ایران تا افق‌۱۴۳۰ شمسی، با تغییر سناریو‌های باروری و مرگ‌ومیر در مقایسه با پیش‌بینی‌های قبلی و حفظ اطلاعات و فرضیات مربوط به ارزیابی داده‌های سرشماری و سناریوی مهاجرت، جمعیت برآورد‌شده برای ایران در ۳۰ سال آینده، ۷ میلیون و ۶۶۸ هزار نفر کمتر از پیش‌بینی‌ها شده است. مرکز آمار در گزارش جدید خود در حالی جمعیت ایران در سال‌۱۴۳۰ را در محتمل‌ترین سناریو ۹۳ میلیون و ۶۳۲ هزار نفر برآورد کرده که در برآورد‌های سال‌۹۷، جمعیت ایران در سال‌۱۴۳۰ را بالغ‌بر ۱۰۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر تخمین زده بود.

جمعیت ایران در آینه آمار
در جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات احتمالی جمعیت کشور، با توجه به واقعیت‌های موجود جامعه و شاخص‌های محاسبه‌شده از سال‌۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹، سناریو‌های باروری و مرگ‌ومیر در مقایسه با پیش‌بینی قبلی تغییر کرده؛ اما ارزیابی داده‌های سرشماری و سناریوی مهاجرت کماکان براساس پیش‌بینی قبلی باقی مانده است. در گزارش جدید، جمعیت ایران در افق‌۱۴۳۰ در ۶ سناریو مفروض باروری پیش‌بینی شده که براساس آن انتظار می‌رود جمعیت کشور در سال هدف در کمترین سطح به ۹۵.۳ میلیون نفر و در بیشترین سطح به حدود ۱۱۲.۵ میلیون نفر برسد. بررسی‌ها حاکی از این است که در بدبینانه‌ترین سناریو یعنی کاهش میزان باروری کل تا ۱.۳ فرزند، جمعیت ایران در سال هدف به ۹۰ میلیون و ۲۲۰ هزار نفر و در خوش‌بینانه‌ترین سناریو یعنی افزایش میزان باروری کل تا ۲.۵ فرزند به حدود ۱۰۲ میلیون و ۱۸۹ هزار نفر خواهد رسید. در این گزارش، سناریوی جبران کاهش باروری پس از دوره کرونا تا سال‌۱۴۰۳ و ادامه کاهش شیب ملایم باروری تا ۱.۶ فرزند به‌عنوان محتمل‌ترین سناریوی مطرح‌شده که براساس آن جمعیت کشور در ۳۰ سال آینده به ۹۳ میلیون و ۶۳۲ هزار نفر خواهد رسید.

سناریو‌های جمعیتی در ۱۴۳۰
برای پیش‌بینی جمعیت کل کشور تا افق ۱۴۳۰، شش سناریو درنظر گرفته شده؛ براساس توضیحات مرکز آمار ایران، دلیل انتخاب سناریو‌ها به‌این‌ترتیب است که رقم ۱.۷ تثبیت باروری با توجه به رقم محاسبه شده در سال ۱۳۹۹ است. سناریو‌های باروری ۲.۱ و ۲.۵ فرزند با فرض رسیدن به سطح جانشینی و بالاتر از سطح جانشینی با توجه به ایده‌آل‌ها و سیاستگذاری‌های جمعیتی و بسیار خوش‌بینانه انتخاب شده‌اند و سناریوی باروری ۱.۳ فرزند به‌عنوان بدبینانه‌ترین سناریو تدوین شده است؛ اما جبران کاهش باروری پس از دوره کرونا (سال‌۱۴۰۳) و ادامه کاهش شیب ملایم باروری تا ۱.۶ فرزند به‌عنوان سناریوی محتمل‌تر درنظر گرفته شده، زیرا با توجه به مسائل فرهنگی و سنتی و تمایل خانوار‌ها همراه با اثرگذاری سیاست‌های جمعیتی و بهبود اپیدمی کرونا پس از واکسیناسیون عمومی و بهبود نسبی کسب‌وکارها، به‌نظر می‌رسد از کاهش شدید باروری به سمت خیلی پایین جلوگیری کرده و در مقطع نسبتا کوتاهی مقداری از کاهش باروری بر اثر همه‌گیری کرونا جبران شود. از طرف دیگر پیش‌بینی می‌شود با افزایش سطح تحصیلات زنان، باروری کل کشور در سطحی فراتر از دیپلم و تقریبا نزدیک به سطح کارشناسی حدود فرزند ۱.۶ برسد.
 
تخمینی تعارفی از ایران ۹۳/۶ میلیونی در سال ۱۴۳۰
تخمینی تعارفی از ایران ۹۳/۶ میلیونی در سال ۱۴۳۰
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار: ۲۵ آبان۱۴۰۰، کد خبر: newspaper.hamshahrionline.ir، ۱۴۵۶۴۳
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین