پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۳۹۷
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۱
ساعاتی پیش نام گذاری یک گونه جدید ماهی به نام علی دایی، اسطوره فوتبال کشورمان باعث شد تا حواشی جالب و بعضا عجیبی پیرامون این مسئله در فضای مجازی شکل بگیرد. البته که در گذشته در دنیای فوتبال و علم مواردی این چنینی وجود داشته اند و نام گذاری یک مورچه به نام محمد صلاح مواردی از این دست بوده است. حتی به گفته یکی از اعضا تیم شناسایی و نام گذاری این گونه ماهی، گونه‌های دیگر به نام فردوسی، حافظ، سعدی، شیخ بهایی، رئیسعلی دلواری، امیرکبیر، محیط‌بان شهید سعید پرهام و… نامگذاری شده‌اند، اما برخی فوتبال دوستان معتقدند این نوع از نام گذاری دور از شان و شخصیت علی دایی است و بیشتر از آنکه باعث ماندگاری در اذهان و پاسداشت او شود فضای طنزی در این خصوص پیش آمده است. حتی عده‌ای معتقدند این موضوع باید با کسب اجازه از علی دایی انجام می‌شد.
شعار سال: ساعاتی پیش نام گذاری یک گونه جدید ماهی به نام علی دایی، اسطوره فوتبال کشورمان باعث شد تا حواشی جالب و بعضا عجیبی پیرامون این مسئله در فضای مجازی شکل بگیرد. البته که در گذشته در دنیای فوتبال و علم مواردی این چنینی وجود داشته اند و نام گذاری یک مورچه به نام محمد صلاح مواردی از این دست بوده است. حتی به گفته یکی از اعضا تیم شناسایی و نام گذاری این گونه ماهی، گونه‌های دیگر به نام فردوسی، حافظ، سعدی، شیخ بهایی، رئیسعلی دلواری، امیرکبیر، محیط‌بان شهید سعید پرهام و… نامگذاری شده‌اند، اما برخی فوتبال دوستان معتقدند این نوع از نام گذاری دور از شان و شخصیت علی دایی است و بیشتر از آنکه باعث ماندگاری در اذهان و پاسداشت او شود فضای طنزی در این خصوص پیش آمده است. حتی عده‌ای معتقدند این موضوع باید با کسب اجازه از علی دایی انجام می‌شد.

چرا یک گونه ماهی به نام علی دایی نامگذاری شد؟
در همین زمینه با سید حامد موسوی ثابت عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان و عضو تیم شناسایی این گونه جدید گفت و گویی صورت گرفته که در ادامه می‌خوانید.

امروز و در فضای خبری کشور نام گذاری یک ماهی به نام علی دایی حسابی خبرساز شد. ماجرا از کجا شروع شد و چرا به فکر علی دایی افتادید؟

موسوی ثابت: با آنکه ساعات پیش برخی آن را به شوخی گرفته بودند، اما فکر می‌کنم حالا متوجه شده اند که نیت اصلی ما چه بوده است. هر موجود زنده‌ای که شناسایی می‌شود نام علمی را برای آن در نظر گرفته می‌شود. نام علمی به اسم گونه و اسم جنس تقسیم می‌شود. اسم جنس این گونه که اخیرا شناسایی شده گلیپتو تراکس است. این ماهی گونه‌های مختلفی دارد. از سال ۹۲ این راه را آغاز کردیم. حتی باید بگویم در خصوص این گونه ۴۰ سال بود که هیچ پژوهشگری سمت آن نرفته بود. بنده، دکتر بیگدلی از دانشگاه تهران و دکتر وطن دوست از دانشگاه بابل این پژوهش را آغاز کردیم. در استان‌های غربی و جنوب غربی کشور بررسی‌ها را انجام دادیم. بعد از چهار سال راجع به گونه‌های ایرانی به جمع بندی رسیدیم، اما این گونه در حوزه دجله و فرات هم بودند. در واقع این ماهی علاوه بر ایران در آب‌های ترکیه، عراق و سوریه حضور دارد. برای این که کار علمی ما به نتیجه برسد نیاز بود گونه‌های آن منطقه هم با ایران قیاس شود. در نتیجه همراه با یک همکار آلمانی که حدود ۱۵ سال با ایشان همراه هستیم امور را ادامه دادیم. در نهایت این همکار آلمانی در فاز اول و دوم همراه مان بود و در اصل در فاز بین المللی کار که حدود ۸ سال طول کشید به ما پیوست. در آخر مجموعا ۵ گونه جدید از این نوع ماهی در ایران شناسایی شد.

چرا یک گونه ماهی به نام علی دایی نامگذاری شد؟
 
تعداد بازدید : 26
 
 
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین