پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۴۶۷
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۷
زنجان مقصد دهمین سفر استانی رئیس جمهوری است. مردم و فعالان حوزه‌های مختلف اقتصادی این استان با استقبال از حضور رئیس‌جمهوری در زنجان امیدوارند تیم اجرایی دولت با شنیدن مشکلات مردم، همچنین چالش‌های پیش رو و قابلیت‌های زیربخش‌های مختلف اقتصادی و اصناف، زمینه رفع این مشکلات را فراهم کرده و زنجان در مسیر توسعه پیش برود.

شعار سال:زنجانی ها دهمین سفر استانی رئیس جمهوری را فرصتی برای باز شدن گره های کشاورزی و صنعتی خود می دانند

زنجان مقصد دهمین سفر استانی رئیس جمهوری است. مردم و فعالان حوزه‌های مختلف اقتصادی این استان با استقبال از حضور رئیس‌جمهوری در زنجان امیدوارند تیم اجرایی دولت با شنیدن مشکلات مردم، همچنین چالش‌های پیش رو و قابلیت‌های زیربخش‌های مختلف اقتصادی و اصناف، زمینه رفع این مشکلات را فراهم کرده و زنجان در مسیر توسعه پیش برود. تأمین اعتبار لازم برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام در بخش‌های تولیدی و کشاورزی، افزایش بهره‌وری آب و اصلاح بوروکراسی اداری برای تأمین سرمایه طرح‌های اشتغالزایی از مهم‌ترین مطالبات بخش خصوصی، اصناف و دیگر بخش‌های فعال این استان است.

کشاورزی زنجان چشم انتظار اعتبار برای توسعه طرح‌های افزایش بهره‌وری آب

کشاورزی یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی زنجان به شمار می‌رود. سالانه 3 میلیون تن انواع محصولات در این استان تولید می‌شود و این محصولات کشاورزی بیش از 10 درصد حجم کل صادرات استان را تشکیل می‌دهد.

«جواد تاراسی»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان به «ایران» گفت: خشکسالی در استان موجب شده تولید محصولات دیم 50 درصد کاهش یابد و در محصولات آبی نیز با کاهش روبه‌رو بوده‌ایم و مهم‌ترین طرح‌هایی را که انتظار داریم در سفر رئیس‌جمهوری مورد توجه قرار گیرد برنامه هایی برای افزایش بهره‌وری آب و تغییر الگوی کشت است. وی با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد اراضی کشاورزی استان مستعد تجهیز به آبیاری نوین است، افزود: امیدواریم با توجه رئیس‌جمهوری به این بخش بتوانیم اعتبار مناسبی برای توسعه آبیاری تحت فشار بگیریم و درصد تجهیز این سیستم در اراضی کشاورزی برخی شهرهای استان را که با بحران آبی مواجه هستند به 80 تا 90 درصد برسانیم.

 زنجان در حال حاضر دارای 3 شرکت شهرک‌های کشاورزی است و بخش کشاورزی زنجان چشم انتظار توسعه این شهرک‌ها با اعتبارات ویژه سفر‌های استانی رئیس‌جمهوری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان تصریح کرد: بنا داریم با ایجاد شرکت شهرک‌های کشاورزی در شهر‌های خدابنده، طارم و زنجان الگوی کشت را در اراضی کشاورزی این شهر‌ها به نحو مطلوب تغییر دهیم. وی همچنین به مشکل ملخ‌های مراکشی (بومی) در 3 استان گیلان، مازندران و زنجان اشاره کرد و افزود: این آفت با وجود اقدامات کنترلی که صورت می‌گیرد کاهش تولید را در برخی محصولات به همراه دارد. در همین حال محصول زیتون طارم یکی از مهم‌ترین محصولات استان است که 20 هزار هکتار از سطح زیر کشت آن مستعد حمله این نوع از ملخ‌هاست و امیدواریم با گرفتن اعتبارات مناسب بتوانیم سطح مبارزه با این آفت را افزایش دهیم. در حال حاضر با توجه به اعتباراتی که داریم سالانه 50 هزار هکتار از اراضی کشاورزی را پایش می‌کنیم و در سطحی حدود 30 هزار هکتار مبارزه شیمیایی با این آفت انجام می‌دهیم. تسهیلات سرمایه‌ای برای طرح‌های بزرگ مقیاس کشاورزی استان، توسعه مجتمع‌های گلخانه ای‌ های‌تک (با تکنولوژی پیشرفته) اصلاح آبرسانی و جاده دسترسی 6 روستای عشایری و تکمیل و توسعه نهالستان منابع طبیعی استان از دیگر طرح‌های پیشنهادی ماست. بزرگ‌ترین بانک ژن ارقام زیتون خاورمیانه در ایستگاه تحقیقات شهرستان طارم با داشتن 70 رقم و 130ژنوتیپ از زیتون قرار دارد و ما انتظار داریم با تکمیل و توسعه این نهالستان بتوانیم جایگاه جهانی خود را که مدتی است ترکیه آن را از ما گرفته بار دیگر به‌دست آوریم. در همین حال انتظار داریم با حضور رئیس‌جمهوری در استان برخی مجوزها و بخشنامه‌ها که در حال حاضر مانند ترمز در مقابل توسعه بخش کشاورزی زنجان عمل می‌کند اصلاح شود. به‌عنوان مثال منطقه حفاظت شده در شهر ماهنشان، منطقه‌ای است که در چند دهه گذشته تجدیدی در محدوده آن نشده و این در حالی است که برخی از نقاط آن خاصیت اکولوژیکی خود را از دست داده و با اصلاح این محدوده راه برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی استان فراهم می‌شود.

صنعت، قول‌های عملیاتی از رئیس‌جمهوری می‌خواهد

دیگر بخش اقتصادی زنجان که امیدوار است با حضور رئیس‌جمهوری بتواند گره ای از مشکلات پیش روی خود بگشاید، بخش صنعت، معدن و تجارت است. بخش صنعت استان زنجان برای 50 هزار نفر اشتغال فراهم کرده و شاغلان بخش معدن استان نیز 3 هزار نفر هستند همچنین در بخش اصناف استان نیز بالغ بر 107 هزار نفر فعال هستند.

«ناصر فغفوری»، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به «ایران» گفت: در طرح آمایش استان، توسعه زنجان بر مبنای توسعه صنعتی در نظر گرفته شده و در حال حاضر نیز حجم سرمایه‌گذاری صنعتی در این استان به 16 هزار میلیارد تومان می‌رسد. وی خاطرنشان کرد: طرح‌های پیشنهادی بخش صنعت استان در سفر رئیس‌جمهوری بیشتر طرح‌های عملیاتی و کاربردی است که بتواند از بخش تولیدی استان مانع زدایی کند. تأمین اعتبار برای طرح‌های نیمه تمام استان که بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند یکی از این موارد است که ما 12 پروژه را معرفی کرده‌ایم که البته نقش محوری ملی هم دارند که ما برای تکمیل آنها به 1500 میلیارد تومان تسهیلات نیاز داریم. تکمیل این 12 پروژه، سرمایه‌گذاری صنعتی استان را به 7 هزار میلیارد تومان می‌رساند. وی خاطرنشان کرد: در انتخاب طرح‌ها سعی شده طرح‌هایی مورد توجه قرار گیرد که منجر به عدالت اجتماعی در شهرستان‌های کم برخوردار شود. وی تصریح کرد: هر چند زنجان از استان‌هایی است که کمترین تعطیلی‌های واحدهای با 50 نیروی کار را به‌دلیل سرمایه در گردش داشته اما امیدواریم با توجه ویژه دولت بتوانیم مشکلات برخی واحدهای تعطیل شده را نیز فراهم کنیم.  وی همچنین اظهار امیدواری کرد، با حضور رئیس‌جمهوری شرایطی فراهم شود تا منابع حاصل از درآمد فروش پسماندهای دپوشده در شهرک تخصصی «روی» زنجان در اختیار استان قرار بگیرد. وی افزود: جدا از این طرح‌ها امروز چهارشنبه نیز مشکلات 30 واحد تولیدی با حضور نماینده ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت بررسی می‌شود که امیدواریم بتوانیم راهکاری برای رفع مشکلات این واحد‌ها بیابیم.

بخش خصوصی انتظار تحقق وعده‌ها را دارد

در همین حال «علی یگانه» رئیس اتاق بازرگانی، صنعت و معدن زنجان نیز ضمن استقبال از حضور رئیس‌جمهوری در این استان گفت: اینکه رئیس‌جمهوری به استان‌ها سفر کنند و در جریان مشکلات مردم، بخش دولتی و بخش خصوصی استان قرار بگیرند بسیار عالی است اما انتظار بخش خصوصی بیش از حضور ایشان در استان، تحقق وعده‌ها و اجرای مصوبات و قول‌هایی است که داده می‌شود.

در حال حاضر ما مصوباتی از سفرهای رئیس‌جمهوری پیشین داریم که مربوط به سال 93 است و متأسفانه 7 سال از آن گذشته که این مسأله به جای دلگرمی بخش خصوصی بی‌اعتمادی ایجاد کرده است. از سوی دیگر انتظار داریم رئیس‌جمهوری برای تحقق وعده‌ها زمان نیز مشخص کنند و فردی را در هر استان برای بازرسی تحقق وعده‌ها تعیین کنند تا از به نتیجه رسیدن وعده‌ها اطمینان حاصل شود. وی با اشاره به مصوبه منطقه آزاد زنجان تصریح کرد: ما امیدواریم با حضور رئیس‌جمهوری این مصوبه شکل اجرایی به خود بگیرد و بودجه آن هر چه زودتر تخصیص یابد.

مشکل دیگر بخش خصوصی زنجان همانند دیگر استان‌ها بوروکراسی اداری بانک‌ها برای اعطای تسهیلات سرمایه ثابت است که امیدواریم با حسن توجه رئیس جمهوری برای رونق کسب و کار این مشکل نیز تا حدی که امکان دارد حل شود. همچنین امیدواریم با حضور رئیس‌جمهوری زمینه سرمایه‌گذاری‌های هلدینگ‌هایی مانند بنیاد برکت و آستان قدس در استان فراهم شود.
 
نیم نگاه
 
در طرح آمایش استان زنجان ،توسعه  استان  بر مبنای توسعه صنعتی در نظر گرفته شده و در حال حاضر نیز حجم سرمایه گذاری صنعتی در این استان به 16 هزار میلیارد تومان می رسد . طرح های پیشنهادی بخش صنعت استان در سفر رئیس جمهوری بیشتر طرح های عملیاتی و کاربردی است که بتواند از بخش تولیدی  استان مانع زدایی کند
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران ، تاریخ انتشار: 26  آبان  1400، کدخبر: ،www.irannewspaper.ir،591988

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین