پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۵۸۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۶
۲۶ آبان ماه سالروز ثبت پل سفید اهواز در بخش آثار ملی است. پلی که روزی کارکرد پل داشت و حالا با توجه به خشک شدن کارون، نقش روگذر را بازی می‌کند! چه بر سر خودمان آورده و می‌آوریم! پل سفید در تاریخ ۱۳۷۸/۰۸/۲۶ با شمارهٔ ثبت ۲۴۹۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
شعار سال: پل سفید اهواز یا پل معلق یا "پل هلالی" نام یکی از پل‌های شهر اهواز بوده و یکی از نماد‌های این شهر نیز محسوب می‌شود. این پل در سال ۱۳۱۵ خورشیدی در دوره پهلوی اول بر روی رودخانهٔ کارون ساخته شده و دارای دو قسمت پل معلق (یکی ۱۳۶ متری و دیگری ۱۳۰ متری) و سه قسمت قوسی ۴۹ متری است. طول کل پل ۵۰۱٫۲ متر است.

در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۱۲ از طرف ریاست اداره بهره‌برداری راه‌آهن ناحیه جنوب اهواز (اریک کسوندسن) و معاونت فنی و مهندسی سیف‌الله‌خان مشاور پروژه ساختمان، یک پل جدید بر روی رود کارون جهت عبور و مرور اهالی شهر اهواز در یازده صفحه به وزارت کل طرق و شوارع داده و سه محل برای احداث پل پیشنهاد گردید. تا این زمان تنها پل معلق بر روی رودخانه کارون پل فلزی راه‌آهن (پل سیاه) بود که برای اتصال راه‌آهن سراسری به بندر شاپور در سال ۱۳۰۸ احداث شده‌است. کار‌های پیمانکاری نجاری این پل توسط غلامحسین صالحی کلام نجار چیره دست زمان خودش انجام شده و پروژه توسط دو مهندس جوان آلمانی انجام راهبری گردیده است.

آزمایش پل چهار ساعت و نیم به درازا کشید و در ۳۰ شهریور ۱۳۱۵ با بیش از هفت ماه تأخیر با ضمانت بیست و چهارماهه و عمر مفید پنجاه ساله به ناحیه راه‌آهن جنوب تحویل داده شد و در تاریخ پانزده آبانماه ۱۳۱۵ با شروطی خاص برای حمل و نقل، افتتاح گردید. در تابستان سال ۱۳۸۹ (۷۵ سال بعد به عبارتی ۲۵ سال بعد از ضمانت عمر مفید پل توسط سازندگان آن) عملیات بازسازی و مرمت این پل در دستور کار قرار گرفت و عملیات مرمت و بازسازی این پل شامل عملیات تخریب بتن کف، نصب قطعات فلزی، بتون‌ریزی و کف سازی، ساخت نرده مناسب، سند بلاست، جوش‌کاری اتصالات و تعویض قطعات فرسوده، رنگ‌آمیزی، نورپردازی پل سفید انجام شد.

در حال حاضر به علت مراقبت بیشتر از بنا به صورت یک طرفه است و فقط خروجی فلکه شهدا به سمت بیمارستان رازی فعال است. پل سفید در تاریخ ۱۳۷۸/۰۸/۲۶ با شمارهٔ ثبت ۲۴۹۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین