پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۶۰۳
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰
بنا بر آمار رسمی عرضه و معاملات آهن‌_اسفنجی در آبان‌ماه در بورس کالا، کل حجم عرضه در سه هفته ابتدایی ماه آبان حدود ۴۹،۵۰۰ تن بوده که یعنی بطور متوسط به ازای هر هفته تنها ۱۶،۵۰۰ تن عرضه صورت گرفته است؛ این درحالی است که کمبود عرضه آهن اسفنجی در کانال رسمی بورس کالا طی این مدت و از سوی دیگر افزایش نارضایتی خریداران این محصول در قرارداد‌های ناعادلانه خربد و فروش خارج از شبکه و تشدید التهابات در بازار تاریک یا بازار خارج از بورس کالا موجب شد تا در تاریخ ۱۴۰۰/۰۸/۲۹ وزارت صمت طی ابلاغیه‌ای به تولبدکنندگان آهن اسفنجی، فروش هرگونه آهن اسفنجی در خارج از بورس کالا را ممنوع اعلام نماید.
شعار سال: متعاقب این دستور؛ تنها در هفته پایانی آبان‌ماه مقدار ۷۳ هزار تن عرضه انواع آهن‌اسفنجی روانه بورس کالا گردید؛ یعنی حدود ۴/۵ برابر سرانه سه هفته ابتدایی آبان ماه ۱۴۰۰!

حالا پیرو این رخدادها؛ و استنتاج آمار معاملات بورس کالا سوالات زیر به ذهن متبادر گردیده است:

– اختلاف قیمت میانگین موزون نرخ معاملاتی آهن اسفنجی به گندله در آبان ماه به حدود ۵۳۱۰ تومان یا حدود ۱۴۲ درصد رسیده است! آیا نمیتوان گفت که مهندسی عرضه و بازارسازی‌های خارج از شبکه ماحصل این رخداد بوده است؟
مسئول رسیدگی به عرضه منظم آهن اسفنجی در شبکه و در بورس کالا به عهده چه کسی یا چه اشخاصی یا کدام قسمت از وزارت صمت بوده و چرا تولبدکنندگان آهن اسفنجی پیش از این، بر خلاف سایر اعضای زنجیره تامین فولاد کشور، مستقل و آزاد و بدون نظارت بوده‌اند تا جاییکه آثار عرضه قطره چکانی آهن اسفنجی در بورس کالا و در سه هفته ابتدایی آبان ماه مشهود است؟

– هرگاه عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا محدود میشود؛ در دفاع از این کمبود عرضه عنوان شده که به دلیل نیاز خودمصرفی‌ها به مواد اولیه تولیدی خودشان بوده؛ پس آمار‌های قبل و بعد از دستور وزارت صمت در ممنوعیت فروش خارج از شبکه چه می‌گویند؟

– آیا ما با یک وضعیت تعارض منافع در شبکه توزیع نسبتا پیچیده آهن اسفنجی؛ به عنوان نقطه حساس یا پاشنه آشیل تحریک کل زنجیره تامین فولاد کشور در بالا نگه داشتن نرخ فولاد و در سقف نرخ صادراتی در کشور مواجه هستیم؟

– آیا وزارت صمت این قدرت را دارد تا با خنثی سازی این تعارض منافع علیه افرادیکه مسئول این نابسامانی‌ها هستند؛ یکبار برای همیشه به وضعیت ناشفاف تولیدکنندگان آهن اسفنجی نظم دهد؟

– آیا وزارت صمت این قدرت را دارد تا با ایستادگی در مقابل منافع سرشار تولیدکنندگان آهن اسفنجی؛ این مارجین ۱۴۰ درصدی را با عقب نشینی نرخ پایه عرضه آهن اسفنجی و تعدیل مارجین این حوزه؛ با کنترل روی عرضه‌های منظم این محصول در بورس کالا؛ از اعمال فشار بیشتر به شبکه تامین فولاد کشور و لایه‌های پایین‌تر تولید فولاد بکاهد؟

– و بالاخره اینکه آیا به راستی ابلاغیه‌های سفت و سخت تنظیم بازاری برای همه لایه‌های زنجیره تولید و توزیع فولاد کشور یکسان و عادلانه است یا اینکه می‌تواند انتخابی باشد؟


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از معدن ۲۴، تاریخ انتشار:۲۸ آبان۱۴۰۰، madan۲۴.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین