پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۶۵۷۴۹
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
در بازدید اعضای فراکسیون زنان مجلس از کارگاه‌های قالیبافی شهرستان نایین، پاشنه آشیل‌های حوزه فرش نایین مورد بررسی قرار گرفت.
شعار سال: زهره الهیان نماینده مردم تهران درباره صنعت فرش نایین گفت: فرش نایین هنرمندانه و با تلاش و کوشش خانم‌های قالیباف در حال حاضر در حال تولید است و برندی است که در سطح جهانی شناخته شده است.
الهیان افروزد: این فرش باید حمایت بشود ما امروز مشکلاتی را از زبان خانم‌های قالیباف شنیدیم که باید پیگیری شود، به عنوان مثال بیمه قالیبافان یکی از مشکلات این عزیزان است که باید ساعات طولانی از صبح تا عصر پای دار قالی باشند، اما متاسفانه سلامت خود را در این مسیر از دست می‌دهند؛ آن‌ها با بیماری‌هایی مانند مشکلات جدی چشمی، بیماری‌های ریوی و آرتروز مواجه هستند، اما با یک حقوق بسیار کم کار می‌کنند و بیمه نیستند و این‌ها قابل قبول نیست.

او ادامه داد: در مجلس هشتم بیمه قالیبافان تصویب شده است و الان می‌بینیم که متاسفانه اجرا نمی‌شود. بنا براین است که در جلسه فراکسیون بانوان نشستی را با همین موضوع برگزار کنیم تا این بحث را را مجدداً پیگیری کنیم چراکه بررسی عدم رونق فرش نایین نیاز به یک بررسی کلان دارد که فرشی با این میزان کیفیت و هنرمندی بازاریابی درستی هم داشته باشد و کشور‌های هدف که خواهان این نوع فرش هستند شناسایی شوند.

رئیس گروه آینده نگری و نظریه پردازی مجلس گفت: مشکل موجود در خصوص بازاریابی در کمیسیون سیاست خارجه با وزیر امور خارجه نیز مطرح شده است.

وزارت خارجه باید دنبال این باشد که ما با کشور‌هایی که مراودات تجاری داریم رایزن بازرگانی نیز داشته باشیم درحال حاضر این موضوع در حال پیگیری است و رایزنان تجاری تعدادی از کشور‌ها مشخص شده تا بازاریابی صورت بگیرد و فرش نایین هم جز یکی از بازار‌های مهم ما محسوب میشود.

معصومه پاشایی نماینده مردم مرند و جلفا نیز اضافه کرد: در حوزه فرش نه تنها نایین که بسیاری از مناطق آسیب دیدند به جهت سیاستگذاری‌های غلطی که در حوزه فرش صورت گرفت پشتیبانی‌های لازم که انجام نشد.

پاشایی اظهار داشت: بازاری که باید مدیریت می‌شد و نشد نقش ما و سهم ما در بازار جهانی رها شد و باید بگویم ما اجازه دادیم کشور‌های دیگر جایگزین ما شوند همه این‌ها باعث شد تا رکودی در فرش ببینیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: قشر تحصیل کرده ما وارد بازار کار شدند و نتوانستیم از این‌ها به خوبی استفاده کنیم.

پاشایی خبر‌های خوبی هم برای کل کشور داشت و گفت: ایده‌های خوبی از سوی صنعتگران به مجلس ارائه شده است و تجربیات همه نقاط ایران در حال تجمیع است تا بر اساس این تجربیات به این حوزه ورود کنیم و نقش آن را پررنگ کنند.

این نماینده مجلس مشکلات حوزه فرش را اینگونه عنوان کرد: بزرگ‌ترین معضل در بحث فرش یکی مواد اولیه و دوم بازار است. قالیباف به میزان زحمتی که می‌کشد برخوردار نمی‌شود و بیشتر دلال‌ها در این بین سود می‌کنند. دلال‌ها باید حذف شوند و ما باید فرش‌ها را باب میل مشتری و به صورت سفارشی ببافیم و با این کار سرمایه خود را از بازار‌های جهانی بازپس بگیریم و به جایگاه خودمان برگردیم.

او افزود: فرش نایین از دیرباز جزء بهترین فرش‌های ایران بوده است و در حال حاضر نباید اجازه دهیم کیفیت فدای کمیت شود و مواد اولیه تقلبی وارد بازار فرش شود. وظیفه ما حمایت از قالیباف است که اگر حمایت انجام نشود این هنر از بین خواهد رفت.

پاشایی درباره بیمه قالیبافان گفت: در حوزه بیمه قالیبافان در گذشته اجهاف‌هایی صورت گرفته است، به طور مثال در بازدید‌های میدانی کلانشهر متوجه شدیم افرادی که حتی فرش هم نبافته اند از بیمه قالیبافی استفاده می‌کنند و سهمیه شهرستان‌ها در آن مناطق استفاده می‌شود در حالی که اگر یک قالیباف واقعی مدت کوتاهی از قالی بافی دور بماند بیمه او قطع میشود و در حال حاضر بازرسی این بخش با وزارت صمت است که بر این موضوع نظارت دارد.

او قالیبافی را شغلی پردرآمد برشمرد و گفت: تمام سعی ما در این است که قالیباف را پای دار قالی برگردانیم و در حال حاضر قالیبافی یک شغل پر درآمد است. بسیاری از مشاغل درآمدی پایین‌تر از قالیبافی دارند به مراتب حمایت نکردن ما از قالیباف‌ها موجب شده است تا خانواده جوانان خود را از قالی بافی منع کنند. ما در هر شغلی از جسم کارگر دفاع می‌کنیم او را حمایت می‌کنیم، اما در اینجا این حمایت دیده نمی‌شود.

نماینده مردم مرند و جلفا توصیه‌هایی هم برای جوانان داشت: جوانان باید بدانند ما ملزم به حفظ میراث گذشتگان خود هستیم. در حال حاضر دنیا به سمت و سوی استفاده کالای دست ساز پیش می‌رود و بشر متوجه این شده است که ارزش کار دست بیشتر از کار ماشینی است. بنده فکر می‌کنم، چون اقتصاد دنیا به این سمت و سو در حال پیشرفته است ما باید صنایع دستی خود را احیا کنیم خصوصاً که دنیا فرش را به اسم ایران می‌شناسند. در حال حاضر صنایع دستی متحول شده اند و ما باید به سمتی برویم که بر اساس سلیقه مشتری عمل کنیم و چیزی که بازار دنیا از ما میخواهد نوآوری و خلاقیت در حوزه فرش وظیفه جوانان است و آن‌ها باید خلاقانه با موضوع فرشبافی برخورد کنند.

پاشایی در پایان گفت: جوانان نمی‌توانند مثل گذشتگان خود عمل کنند، اما هرکجا ورود کنند پیشرفت و نوآوری حاصل شده شده است. این نسل نسلی است فعال و تشنه کار که باید حمایت‌های لازم از آن‌ها صورت بگیرد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از چابک آنلاین، تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۹۰۶۵، www.chabokonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین