پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۸۰۰
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۹
در دستورالعمل جدید کمیته‌ی بین‌المللی المپیک درج شده که زنان ترنس نباید برای رقابت با سایر زنان سطح هورمون تستسترون خود را کاهش دهند. همچنین این سند – که جایگزین دستورالعمل ۲۰۱۵ می‌شود- اعلام کرده که به هیچ‌عنوان نباید فرض را بر این گذاشت که زنان ترنس برتری ویژه‌ای بر سایر زنان دارند. در صورتی که این کمیته در سند پیشین خلاف این مساله را مدعی بود.
شعار سال: هرچند که در همین سند نیز اعلام شده که نهایتا این رشته‌های ورزشی هستند که باید قوانین خود را تعیین کنند و این به این معنی‌ست که همچنان رشته‌های ورزشی این اختیار را دارند تا مطابق رویه‌ی قبلی میزان کاهش تستسترون زنان را به عنوان یکی از شرایط شرکت در رقابت‌ها اعمال کنند. ولی در عین حال این کمیته تاکید کرده که اعمال چنین شاخصه‌ای تنها به این شرط مجاز است که مبتنی بر «نتیجه‌ی واضح تحقیقات علمی باشد و این تحقیقات مورد داوری سایر دانشمندان این حوزه قرار گرفته باشد» کمیته‌ی بین‌المللی المپیک شرط کرده که این پژوهش‌ها باید اثبات کنند که همیشه کمیت تستسترون باعث نابرابری در رقابت می‌شود و یا سلامت ورزشکاران را به خطر می‌اندازد.

این کمیته سابقا توصیه کرده بود که افراد برای راهیابی به رقابت‌های زنان، طی حداقل یک‌سال مانده به زمان رقابت، سطح تستسترون خود را پایین‌تر از ده نانومول در لیتر نگه دارند. اما پارسال زمستان مدیر پزشکی این نهاد پذیرفت که چنین سیاستی پاسخگوی هدف مورد نظر نیست. البته این سند قرار است بعد از المپیک زمستانی سال آینده در چین لازم‌الاجرا شود.

جنسیت دوگانه و معیار‌های تشخیص آن در ورزش همیشه مساله بوده است. ولی در سال‌های اخیر فرضیات پیشین تصمیم‌گیرندگان و سیاست‌گذاران ورزش با چالش‌های زیادی مواجه شده.

هفته‌ی پیش، جنسیت دروازه‌بان تیم ملی فوتبال زنان ایران مورد تشکیک مقامات اردنی قرار گرفت که با واکنش‌های زیادی از طرف مردم و رسانه‌های ایران و خاورمیانه روبه‌رو شد و بسیاری تلاش کردند تا با معیار‌های فرضی خود جنسیت ایشان را تعیین کنند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت میدان، تاریخ انتشار:۲۹ آبان۱۴۰۰، کد خبر: www.meidaan.com، ۸۱۲۷۱
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین