پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۸۵۵
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
حنیف رضا گلزار در یادداشتی به نقد و بررسی مسئله خشک شدن زاینده رود پرداخته است و اظهار می دارد که: تحلیل داده های آماری می گوید، انتقال آب از استان اصفهان و حوضه آبریز گاوخونی، نقشی در خشکیدن زاینده رود نداشته و مقصر اصلی همچنان «بخش کشاورزی» با مصرف ۸۸.۵ درصدی کل منابع آب سطحی و زیر سطحی استان است. اینکه وزیر نیرو بابت خشکیدن زاینده رود از کشاورزان عذر خواهی می کند، یا نشان از نشناختن منشا مشکل است یا نشانی از پافشاری بر تصمیمات نادرست...
شعار سال: سالانه ۱۲۳۵ میلیون مترمکعب آب (۱۲۰ میلیون مترمکعب از حوضه دز و ۱۱۱۵ میلیون مترمکعب از حوضه کارون)، با کمک ۷ طرح انتقال آب بین حوضه‌ای وارد «حوضه آبریز گاوخونی» می‌شود.

سالانه ۱۷۳ میلیون مترمکعب آب از «حوضه آبریز گاوخونی» به خارج از حوضه منتقل می‌شود که جزییات آن عبارت است از:

سالانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب (ظرفیت اسمی در افق اجرای طرح) به «حوضه آبریز سیاه کوه» (طرح انتقال آب به یزد/ برون حوضه‌ای و برون استانی)

سالانه ۵۰ میلیون مترمکعب به «حوضه آبریز دریاچه نمک» (طرح انتقال آب به کاشان/ برون حوضه ای، ولی درون استانی)

سالانه ۱۵ میلیون مترمکعب به «حوضه آبریز سیاه کوه» (طرح انتقال آب به اردستان/ برون حوضه‌ای و درون استانی)

سالانه ۸ میلیون مترمکعب به «حوضه آبریز سیاه کوه» (طرح انتقال آب به نطنز و بادرود/ برون حوضه‌ای و درون استانی)

خلاصه ماجرا.
سالانه ۱۲۳۵ میلیون مترمکعب آب از حوضه‌های دز و کارون به حوضه گاوخونی منتقل می‌شود. از این مقدار ۱۷۳ میلیون مترمکعب به حوضه‌های مجاور از جمله سیاه کوه و دریاچه نمک منتقل می‌شود. البته یادآوری این نکته ضروریست که از کل ۱۷۳ میلیون متر مکعب آب منتقل شده از حوضه گاوخونی، ۷۳ میلیون مترمکعب آن به شهر‌های کاشان و اردستان و نطنز در داخل استان اصفهان اختصاص داشته و در نهایت ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب در افق نهایی _ نه عملیاتی_ به خارج از استان/ حوضه منتقل خواهد شد. (در حال حاضر تنها ۵۰ میلیون مترمکعب به یزد منتقل می‌شود)

بنابراین با این داده‌ها می‌توان دریافت که همچنان تراز واردات آب بین حوضه‌ای به مقدار ۱۰۶۲ میلیون مترمکعب (پنج سد به بزرگی سد امیرکبیر کرج) به نفع استان اصفهان و حوضه آبریز گاوخونی است.

انتقال آب بین حوضه‌ای از هرجا که باشد بد و محکوم است. چه «به» حوضه گاوخونی و چه «از» حوضه گاوخونی.

اما برای نجات اصفهان به عنوان «پایتخت فرهنگ ایران پس از اسلام»، باید صرفا راهکار کارشناسی ارایه کرد. «اصفهان» مانند همه جای دیگر «ایران» پاره تن این سرزمین است و مردم آن همچون مردمان «خوزستان» و «یزد» باید برخوردار از آب سالم و کافی باشند.

تحلیل داده‌های آماری می‌گوید، انتقال آب از استان اصفهان و حوضه آبریز گاوخونی، نقشی در خشکیدن زاینده رود نداشته و مقصر اصلی همچنان «بخش کشاورزی» با مصرف ۸۸.۵ درصدی کل منابع آب سطحی و زیر سطحی استان است.

اینکه وزیر نیرو بابت خشکیدن زاینده رود از کشاورزان عذر خواهی می‌کند، یا نشان از نشناختن منشا مشکل است یا نشانی از پافشاری بر تصمیمات نادرست...

آمار‌های ارایه شده برگرفته از؛ «گزارش سنتز مطالعات آمایش استان اصفهان» بهار ۱۳۹۷/سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان

توضیح؛ در این تحلیل به تونل گلاب پرداخته نشد، چرا که هنوز به بهره برداری نرسیده و در ایجاد بحران فعلی زاینده رود نقشی ندارد.

حنیف رضا گلزار

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی خبر مازندران
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین