پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۶۵۹۳۸
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷
وزارت نفت در حوزه گاز و تامین آن با چالش فرسودگی تجهییزات و کاهش استخراج و افرایش تقاضا برای مصرف روبرو شده و بشکلی بی مقدمه و ناکارآمد، مشکل را به دیگر بهره برداران منتقل می‌کند. مشکلی که چالش‌های جدید را در کشور سبب می‌شود. وزارت نفت آیا هیچ اندیشیده است که با کنتور اشتراکی گاز چه برخوردی باید صورت پذیرد؟ هیچ اندیشیده است که صنایع شدیدا سنتی نظیر کوره‌های آجرپزی با افزایش مثلا ۵۰۰ درصدی گاز بها چه می‌کنند؟ تعطیلی کوره‌ها یا افزایش قیمت آجر! مسکن ملی چه وضعی پیدا می‌کند جناب وزیر؟ باز مصر به افزایش قیمت هستید؟ صد‌ها نمونه از این چرخه‌ها را می‌توان مثال زد.
شعار سال: وزیر نفت با اشاره به ثبت رکورد مصرف ۵۴۰ میلیون متر مکعب گاز در پاییز، مدعی شده است که برای مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت نکنند، تعرفه‌ها از یکم آذر افزایش پیدا می‌کند.

باید به ایشان گفت که آیا روی افزایش قیمت گازبها و تبعات ایجاد شده توسط آن فکر کرده اید؟ آیا می‌دانید با سرمایه گذاری غیر مستقیم (نصب پکیج‌ها و موتورخانه‌های شوفاژ دارای گرید انرژی A و اخذ مبلغ با پرداخت اقساطی مشترکین / ارایه وام به کارخانه‌های تولید اجاق گاز و بخاری و ارتقا فناوری آن‌ها برای تولید اجاق گاز و بخاری با گرید مصرف انرژی A / و.)، اصلاح قوانین ساختمان سازی (استاندارد درب و پنجره / مجزا بودن کلیه کنتور‌های گاز در مجتمع‌های مسکونی / و.)، ارتقا آموزش و اطلاع رسانی موثر، می‌توان تا ۳۰ درصد جلوی اتلاف گاز را ضمن به حرکت درآوردن صنایع گرفت؟

آیا می‌دانید که اختلاف بعدی بین مردم در مجتمع‌های مسکونی، اختلاف در خصوص شیوه و میزان مصرف گاز است. آن هم اختلافاتی بدون سرانجام و منجر به کاهش سرمایه اجتماعی؟

آیا می‌دانید صنایع عموما سنتی مثل تولید آجر در کشور (بالغ بر ۷۵ درصد این صنعت هنوز بشکل سنتی فعالیت نموده و وابسته به انرژی ارزان و کارگر ارزان است)، با افزایش مثلا ۵۰۰ درصدی مبلغ گاز، مجبور به تعطیلی یا افزایش قیمت آجر شده و این کار اثرات معناداری روی هزینه تمام شده مسکن ملی می‌گذارد؟

آیا می‌دانید که سایر صنایع کشور که عموما با فناوری نسل یک و دو کار نموده و هنوز توان ارتقا فناوری را ندارند، با این کار دچار چه زحماتی می‌شوند؟

یکی از اندیشمندان حوزه اقتصاد می‌گفت که در سیستم‌های د ر حال بحران، هر یک از اجزا، سعی می‌کنند با رویکردی حداکثری ورود کرده و مشکل خود را حل کنند. مشکل حل شده در یک حلقه بدلیل عدم وجود نگاه جامع به حلقه بعدی منتقل شده و حلقه بعدی ضمن در پیش گیری ورود حداکثری، مطالبه گری از حلقه اول وارد کننده فشار را دنباله گیری می‌کند. چرخه‌ای که باعث راه اندازی هزاران زیر چرخه فشار، کاهش سرمایه اجتماعی و بازی‌های الاکلنگی خواهد شد. کاتوزیان این حالت را جامعه کلنگی نامگذاری کرده است (با این مثال شروع می‌کند که چرا یک ساختمان در تهران بعد از ۳۵ سال کلنگی می‌شود و در سایر جوامع به فکر ساخت ساختمانی ۱۰۰ ساله هستند؟). جامعه کلنگی، جامعه کوتاه مدت‌ها و رفع مشکل خود با انتقال آن بر دوش دیگران است.

آیا قرار است که در خصوص مصرف گاز و پرداخت گاز بها هم شاهد چنین قاعده‌ای باشیم؟

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین