پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۹۵۳
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۳
گویا دوستان حوزه خبر صداسیما یاد گرفته اند که همه چیز را با غلو بیان کنند. ایران سومین کشور تولید کننده گاز دنیا و چهارمین کشور مصرف کننده گاز در دنیا است (آمریکا، روسیه، چین). بالغ بر ۹۰ درصد گاز تولیدی در ایران به مصرف داخلی رسیده (حدود ۶۰ درصد خانگی و تجاری و ۴۰ درصد صنعتی) و کمتر از ۱۰ درصد آن صادر می‌شود (در مقابل روسیه که حدود ۳۵ درصد گاز خود را صادر می‌کند). حال ادعا می‌شود که مصرف کشور ایران با جمعیت ۸۴ میلیون نفری معادل ۱۲ کشور اتحادیه اروپا و معادل مصرف گاز کشور یک میلیارد و سیصد میلیون نفری چین است. آیا این ادعا می‌تواند درست باشد؟!

شعار سال: آنچه که در ویدئوکلیپ پیوست بیان نشده،گاز محور کردن کشور از برنامه دوم توسعه و دهه 1370 است. طی سال های ماضی، سیاست ایران کاهش استفاده از نفت سفید، زغال و گازوئیل در مصرف خانگی و کاهش استفاده از نفت کوره در صنایع گوناگون بوده است. ادله هایی همانند کاهش آلودگی هوا، کاهش مشکلات حمل و نقل ، سوخت پاک و ..... ، در این خصوص بیان می شد.

اما حالا با نگاهی قابل تاسف ، اقدام به مقایسه آمار مصرف گاز ایران با کشورهای چین و 12 کشور اتحادیه اروپا شده است؟ کشور چین ، تنها 23 درصد انرژی مورد نیاز خود را از راه  مصرف گاز بدست می آورد( عموما هم صنعتی) ، اما در ایران ، 67 درصد انرژی مورد نیاز از راه گاز بدست می آید.  آقای پرفسور خبرنگار از خودش نپرسیده که محور حامل انرژی مورد استفاده در چین چیست؟ چین چرا تاکید خاصی بر مصرف زغال سنگ و نفت سفید در کنار گاز دارد؟

اینکه با آمار بازی کنیم و اقدام به بیان پیک مصرف 818 میلیون مترمکعبی مصرف گاز کشور که 530 میلیون متر مکعب آن توسط مصرف خانگی استفاده می شود، کنیم هنر نکرده ایم .

اگر از این وضعیت مصرف ناراضی هستیم ، چرا وزارت نفت در راستای حمایت از تولید استاندارد وسائل گاز سوز مثل بخاری، پکیج ، موتورخانه شوفاژ ، اجاق گاز  و  مواردی همانند گامی بر نمی دارد ؟ چرا تلاش نمی کند تا استاندارد سازی اجباری درب و پنجره ساختمان انجام شود؟ و .... .

تمایل به افزایش قیمت مصرف گاز (گاز بها) یک مسئله است و دلسوزی برای مصرف بهینه یک مسئله دیگر! ناتوانی در تولید و تامین گاز مورد نیاز کشور یک مسئله است و تعهد داشتن برای بهینگی مصرف ، مسئله ای دیگر؟ آش ریخته را نذر شهروندان نکنید لطفا.

اختصاصی پایگاه تحلیلی -خبری شعار سال

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین