پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۶۱۶۱
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۷
گلستان پایلوت «گردشگری کشاورزی» شد. این استان از یک سو به کویر می‌رسد. از سوی دیگر در حالی که به جنگل‌های کوهستانی تکیه داده دامن به ساحل آبی خزر (کاسپین) می‌کشاند.
شعار سال: همزیستی اقلیم کویری، کوهستانی، جنگلی و دریایی در شمال ایران می‌شود جغرافیای هزار رنگ گلستان. تفاوت ارتفاع هم شکل دیگری به گلستان داده است.

جنگل‌های انبوه پهن برگ آن از ارتفاع کمتر از ۱۵۰۰ متر شروع می‌شود به ارتفاع بیشتر از ۱۵۰۰ متر می‌رسد. کوهپایه‌ها و جلگه‌ها با مزارع گیاهی رنگ می‌گیرد. شمالش را گیاهان مرتعی استپی به مرز ترکمنستان وصل می‌کند. درختان سوزنی برگ ارس و سرخدار هم مرز جنوبی گلستان را مشخص می‌کند. همین جغرافیای شگفت انگیز باعث شده تا گلستان پایلوت کشاورزی مزرعه شود. پاییز رنگ ریز و برگ ریز آن هم آذر امسال میزبان کارشناسان گردشگری‌مزرعه ۳۱ استان کشور شد. این کارشناسان هم از نزدیک مزارع مختلف مسیر گردشگری کشاورزی گلستان را تماشا می‌کنند و هم تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند. برگزاری کارگاه‌های تخصصی نخستین گام اولین همایش ملی «گردشگری مزرعه» در گلستان است.

«محمد قاسمی» مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی کشور می‌گوید: «این روز‌ها توریست‌ها به‌دنبال گردشگری تجربه‌گرا هستند. بسیاری از کشور‌های جهان به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر محصولات کلاسیک نظیر مکان‌های تاریخی و فرهنگی به تنهایی جوابگوی نیاز بشر تجربه‌گرا نیست. آن‌ها به سمت تجربه فرایند زندگی‌های بومی مثل پخت غذا، چیدن محصولات ارگانیک، تماشای تربیت حیوانات اهلی، دام و طیور رفته‌اند.»

به‌گفته قاسمی صنعت گردشگری به‌دنبال ایجاد محصولات نوظهور با اتکا بر تجربه‌گرایی و استفاده از قابلیت برون شهری در محیط‌های عشایر و روستایی است. این نوع گردشگری به گفته او ورای توجه به معاش جوامع محلی به‌دنبال حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی است. محیط زیست شکننده امروز ایران هم بشدت نیازمند چنین نگاه و توجهی است.

او گردشگری مزرعه را ارزش افزوده جوامع محلی کشاورز و دامدار امروز می‌داند و می‌گوید: «گردشگر با پرداخت یک مبلغ می‌تواند از مزارع مختلف استان بازدید کند، محصولات مزارع را مستقیم خرید کند و با اقامت در مزارع غذا‌ها و نوشیدنی‌های محلی را بخورد و بنوشد.»

او گردشگری مزرعه را یکی از سریع‌ترین راه‌های ایجاد شغل و درآمدزایی می‌داند و می‌گوید: «در مسیر گردشگری مزرعه نیازی به ساخت هتل یا ایجاد راه نیست. همه امکانات برای گردشگر تجربه‌گرا وجود دارد. او شاهد فرایند تولید محصولات دامی و کشاورزی است. در مزارع اقامت می‌یابد و از نزدیک با زندگی روستایی و عشایری آشنا می‌شود.» به گفته قاسمی داستان صدور مجوز مزارع گردشگری از توافق سال گذشته وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با وزارت جهاد کشاورزی شروع شد. کارشناسان دو وزارتخانه دستورالعمل صدور مجوز گردشگری کشاورزی را نوشتند و به استان‌ها ابلاغ کردند.

براساس آمار‌های قاسمی تاکنون نزدیک به ۵۰ مزرعه گردشگری مجوز گرفته‌اند. او می‌گوید: «پیش از این فرایند صدور مجوز دستی بود که باعث زمان بر شدن این رویه می‌شد، اما خوشبختانه یک هفته است که صدور مجوز مزارع گردشگری «سامانه محور» شده است. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت «جانا» درخواست صدور مجوز کنند.

چرا گلستان پایلوت گردشگری مزرعه شد؟
شرق گلستان را درختان راش، توسکا، افرا، آلوکک، بارانک، ملج، نمدار، شیردار، ون و گردو آراسته‌اند. از ۱۳ اقلیم شناخته شده در جهان، گلستان به تنهایی هشت اقلیم معتدل مرطوب، معتدل مدیترانه‌ای، معتدل خشک، معتدل کوهستانی، سرد کوهستانی، خشک سرد، نیمه خشک و خشک را در خود جای داده است. براساس آمار‌های محیط‌زیست طبیعت گلستان میزبان هزار و ۷۰۰ گونه گیاهی است که ۲۴ درصد کل گونه‌های گیاهی کشور می‌شود. ۸۱ گونه از پستانداران در گلستان زیست می‌کنند که ۵۲ درصد کل پستانداران کشور را تشکیل می‌دهند. ۶۴ درصد تمام پرندگان کشور هم در اکوسیستم‌های خشک، دریا و جنگلی گلستان لانه دارند. همین تنوع اقلیمی به گفته قاسمی پیشگامی در گردشگری مزرعه را به گلستان می‌دهد. در گلستان می‌شود به تماشای تربیت شتر در کویر نشست، دل به بازی یال اسب‌ها و باد در مراتع و جنگل‌های گلستان داد و چشم به شکوه پلنگ ایرانی دوخت.

«یاسر قندهاری»، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان درباره نخستین همایش ملی گردشگری مزرعه به «ایران» می‌گوید: «این همایش سوم و چهارم آذر ماه میزبان کارشناسان و مسئولان گردشگری کشاورزی است.» به‌گفته قندهاری، گلستان ۱۰۵ متقاضی ایجاد مزرعه گردشگری دارد که تاکنون ۱۵ پروانه بهره‌برداری برای این مزارع صادر شده است. قندهاری گردشگری مزرعه را مسیری برای رسیدن به توسعه پایدار می‌داند. وی گفت: محیط‌زیست ارزشمند گلستان بسیار شکننده است. هم از سوی سیل تهدید می‌شود هم زلزله و رانش زمین. فرسایش خاک نیز در آن بسیار بالاست.

قندهاری فعالیت اصلی صاحبان مزارع گردشگری کشاورزی را دامداری و کشاورزی می‌داند و تأکید می‌کند که گردشگری مزرعه یک فعالیت مکمل است که به افزایش درآمد جوامع محلی منجر می‌شود. او خبر از صدور اولین پروانه گردشگری کشاورزی در گلستان در طول این همایش ملی می‌دهد و می‌گوید: «اقامت گردشگران ضمن این که در مزارع انجام می‌گردد، اما در کنار آن اکوکمپ‌های چادری و سازه‌های موقت نیز برای گردشگران ایجاد می‌شود.»

براساس تفاهمی که بین جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام گرفته مجوز گردشگری مزرعه قرار نیست به دخل وتصرف و ساخت و ساز سازه‌های دائمی گردشگری در مزارع منجر شود. این مسأله در طرح روستا‌های هدف گردشگری وخانه‌های بومگردی در سال‌های گذشته اتفاق افتاد. برخی از واحد‌های بومگردی و روستا‌ها از هدف اصلی خود که حفاظت از محیط زیست، طبیعت و تاریخ بود دور و خود عامل تخریب محیط زیست شدند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از ایران آنلاین، تاریخ انتشار:۴ آذر ۱۴۰۰، کد خبر: ion.ir/۷۶۱۸۰۷
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین