پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۶۶۲۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۲
به منظور بستن راه سو استفاده کنندگان از ارز مسافرتی ۲۲۰۰ دلاری، از فردا صرف به هراه داشتن کارت ملی برای گرفتن ارز کافی نبوده و ضروری است که اصل کارت ملی، کارت بانکی عضو شبکه شتاب به نام فرد خریدار برای خرید و شماره شبا به نام فرد فروشنده برای فروش، شماره تلفن همراه (سیم کارت) به نام فرد متقاضی، تکمیل فرم‌های مربوطه و امضای آن‌ها در حضور متصدی صرافی، بلیط-گذرنامه- ویزای معتبر از جمله شرایط خرید دلار است.
شعار سال: طبق قانون هر ایرانی سالانه می‌تواند ۲۲۰۰ دلار از صرافی ملی خرید داشته باشد. در صرافی ملی قیمت دلار معمولا ارزان‌تر از بازار است و در روز‌های اخیر با افزایش این اختلاف قیمت صف‌های طولانی مقابل صرافی ملی شکل گرفته است.

پیگیری‌ها حاکی از این است که اختلاف قیمت دلار بازار آزاد با صرافی ملی در چند روز گذشته حدودا دو هزار تومان شده است. همین موضوع عده زیادی از افراد را به سمت میدان فردوسی برای خرید ۲۲۰۰ دلار سهمیه‌ای سالانه خود با کارت ملی کشانده است.

خبرنگاری نیز در هفته اخیر در گزارشی نوشته بود که تنها کارت ملی کافی است تا خریداران دلار بتوانند با همراه داشتن حدود ۶۰ میلیون تومان پول نقد، سودی حدود چهار میلیون تومان به جیب بزنند.

طبق مشاهدات بیشتر افرادی که در میدان فردوسی در صف‌های طولانی برای خرید دلار سهیمه‌ای خود بودند، قصد نگهداری آن را نداشتند و به محض خرید به دلالان می‌فروختند. نکته قابل توجه ادعای دلالان بود که برای خرید دلار تنها نیاز به کارت ملی افراد داشتند و با هزینه‌ای معادل ۵۰۰ هزار تومان کارت ملی برخی را اجاره می‌کردند و سهمیه ارزی آن‌ها را می‌خریدند.

در همین حال به نظر می‌رسد اتفاق مهمی در این مورد رخ داده است. آخرین پیگیری‌ها حاکی از این است که شرایط خرید دلار از صرافی ملی تغییراتی داشته و تنها کارت ملی کافی نیست. زمزمه این اتفاق در چند روز اخیر هم به گوش می‌رسید. با این اتفاق احتمالا متقاضیان در هفته جدید نتوانند به مانند چند روز گذشته تنها با کارت ملی خرید داشته باشند.

اما شرایط خرید دلار چگونه شده است و خریداران نیاز به چه مدارکی دارند؟

۱- اصل کارت ملی (در صورت داشتن کارت ملی قدیمی ارائه کارت ملی به همراه شناسنامه و رسید ممهور ثبت احوال مبنی بر انجام مراحل تعویض کارت ملی قدیمی)

۲- کارت بانکی عضو شبکه شتاب به نام فرد خریدار برای خرید و شماره شبا به نام فرد فروشنده برای فروش

۳- شماره تلفن همراه (سیم کارت) به نام فرد متقاضی

۴- تکمیل فرم‌های مربوطه و امضای آن‌ها در حضور متصدی صرافی

۵- بلیط- گذرنامه- ویزای معتبر (در مورد کشور‌هایی که نیاز به ویزا دارند) + عوارض خروج از کشور

از نگاه خیلی از کارشناسان با اتفاقات چند روز اخیر ذخایر ارزی کشور متاثر خواهد شد، اما بدون توجه به این موضوع به نوعی یارانه چند میلیونی خرید دلار توزیع شده و این اتفاق همزمان با افزایش قیمت دلار بوده است. در هفته اخیر قیمت دلار تا ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان هم افزایش یافت.

آیا با این تغییر ممکن است صف خرید دلار از صرافی ملی برچیده شود؟
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وب سایت خبری تجارت نیوز، تاریخ انتشار:۵ آذر ۱۴۰۰، کد خبر: ...... ، www.tejaratnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
0
0
با تغییر شرایط خرید یه خورده مسئله قانونی تر میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین