پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۷۸۴۵
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۷
انتخاب مرکز مشاوره یا روان‌شناس، کار آسانی نیست. در واقعیت در غالب مواقع افراد بر مبنای توصیه‌های نزدیکان فردی را برای مراجعه انتخاب می‌کنند؛ روشی که گاهی اوقات جواب می‌دهد، اما برخی از مواقع هم درست از آب در نمی‌آید.

شعار سال: «محمد حاتمی»، رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور به‌تازگی درباره روان شناس‌نماها و افزایش تعداد آن‌ها گفته: «برخی افراد سودجو با نام روان‌شناس واقعی اما با باطنی خلاف آن قصد درمان سلامت روان افراد جامعه را دارند، افرادی که با یک فن بیان خوب، نسخه روان‌شناسی عجیب و غریب برای بیماران می‌پیچند که البته هیچ‌کدام از این مشاوره‌ها جنبه علمی و درمانی ندارد و افراد جامعه نباید به صحبت آن ها اعتماد کنند. یکی از فعالیت‌های مهم سازمان نظام روان‌شناسی طی شش ماه گذشته، بررسی افراد  فاقد  صلاحیت و پروانه نظام روان‌شناسی بوده، به طوری که وجود بیش از پنج هزار روان‌شناس‌نما که هیچ گونه پروانه یا مجوزی از سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور نداشته‌اند، محرز شده است.» (منبع خبر: باشگاه خبرنگاران) اما آیا راهی وجود دارد که پیش از مراجعه و صرف هزینه بتواند به ما تا حدی اطمینان دهد که درست انتخاب کرده‌ایم؟
 
  این 5 نشانه خطر را جدی بگیرید

یک سری اصول در کار مشاوران و روان‌شناسان وجود دارد که اگر رعایت نشود، می‌تواند نشانه‌ای از تخصص نداشتن یا بی‌موالاتی فرد باشد. اگر شما با این موارد مواجه شدید، حق دارید   به کیفیت خدمات مشاور شک و در تصمیم خود تجدیدنظر کنید.

1 بی‌توجهی به رازداری| رازداری یکی از اصول مشاوره است. اگر مشاوری در جمع دوستانه به خود اجازه می‌دهد درباره مراجعی که شما می‌شناسید، حرفی بزند یا حتی اعلام کند که فلان شخص جزو مراجعان او بوده، این زیر پا گذاشتن رازداری توسط او را جدی بگیرید.

 2 نداشتن تابلو و... | نداشتن تابلو، کار کردن در ساعات غیرعادی به عنوان مثال بعد از 9 شب، ارائه خدمات در محل‌هایی غیرمعمول مانند زیرزمین مجموعه‌ای مسکونی از جمله مواردی است که باید جدی گرفته شود.

3  ادعای متخصص‌بودن در همه حوزه‌ها| اگر مشاوری به شما معرفی شده است که در زمینه انتخاب همسر، کار با زوج ها، نوجوانان، کودکان، افسردگی، مسائل جنسی و خلاصه همه چیز تخصص دارد، به انتخاب خود شک کنید. حوزه مشاوره و روان‌درمانی گستردگی زیادی دارد و کسی نمی‌تواند به تمام زمینه‌ها مسلط باشد. بر این مبنا اگر ادعای کار در همه زمینه‌ها هست، احتمال ارائه خدمات با کیفیت پایین هم بیشتر است.
 
 4  روان‌درمانی با مشاوره تلفنی خارج از چهارچوب| در خصوص مشاوره‌های تلفنی توجه داشته باشید که این سبک مشاوره هم اصول خود را دارد. طول زمان جلسات مشابه جلسات حضوری باید بین 45 دقیقه تا یک ساعت باشد. حریم خصوصی شما باید حفظ و جلسه مشاوره بدون مزاحمت دیگران برگزار شود و البته ترجیح آن است که تماس به صورت تصویری باشد. پس اگر در زمان مشاوره، روان‌شناس در محیطی پر سر و صداست، شما صدای صحبت دیگران را از پشت تلفن می‌شنوید، روان‌شناس در برابر تماس تصویری مخالفت زیادی دارد و... در انتخاب این فرد، تردید کنید.

 5  پیشنهاد دیدار خارج از مرکز مشاوره| رابطه بین مشاور و مراجع، از جهاتی رابطه‌ای متفاوت از غالب روابطی است که ما تا امروز در زندگی خود داشته‌ایم. در این رابطه مراجع از نظر عاطفی در وضعیت آسیب‌پذیری است و به همین واسطه   اصول اخلاق حرفه‌ای خاصی در این زمینه تدوین شده تا از حقوق مراجع محافظت شود. یکی از این اصول، منع شدید داشتن رابطه با مراجع، خارج از جلسات مشاوره و روان درمانی است. اگر مشاور شما ولو با دلایلی به ظاهر موجه از شما می‌خواهد خارج از جلسات به عنوان یک دوست او را ببینید یا برای او کاری را انجام دهید، این پیشنهادها را رد کنید و اگر احساس فشار زیادی در این زمینه می‌کنید، در خصوص ادامه دادن جلسات تجدیدنظر کنید.
 
احتیاط فراوان در انتخاب مشاوران بدون پروانه: در آخر این‌که سایت سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، فهرست مشاوران و روان‌شناسان دارای پروانه از این مرکز را منتشر کرده است. اگر فردی که می‌خواهید به او مراجعه کنید، از این فهرست است، می‌توانید تا حد زیادی به تخصص او اعتماد کنید. در مقابل اما اگر فردی بدون پروانه خارج از مراکز مشاوره و به صورت فردی کار می‌کند، در کیفیت خدمات او تردید کنید و دست کم درباره تحصیلاتش پرس‌وجوی دقیق‌تری انجام دهید.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین  ، تاریخ انتشار: 24  آذر  1400، کدخبر: ، www.khabaronline.ir،1582895

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین