پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۷۸۷۳
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۹
پرسش درباره سؤالاتی، چون چرا اینجا هستیم، هدف از حیات چیست و چگونه باید جهان اطراف‌مان را درک کنیم، بخشی از فرآیند انسان بودن است. در این یادداشت، 10 مورد از بهترین کتاب‌های فلسفه را برای شروع به شما پیشنهاد می‌دهیم.

  شعار سال: پرسش درباره سؤالاتی چون چرا اینجا هستیم، هدف از حیات چیست و چگونه باید جهان اطراف‌مان را درک کنیم، بخشی از فرآیند انسان بودن است. کار فلسفه کاوش است و گاه سعی می‌کند به این سؤالات پاسخ دهد تا جهان‌بینی ما را گسترش دهد. با توجه به این‌که فلسفه رشته‌ای است با قدمت هزاران سال، دانستن این‌که از کجا باید مطالعه در این حوزه را شروع کرد، چه‌بسا کاری دشوار باشد. در این یادداشت، 15 مورد از بهترین کتاب‌های فلسفه را برای شروع به شما پیشنهاد می‌دهیم.
 
این تقسیم‌بندی براساس سه حوزه انجام می‌گیرد: متون فلسفه کلاسیک، فلسفه معاصر و کتاب‌هایی که مروری دارند بر جنبش‌ها یا مفاهیم فلسفی. به این ترتیب، اگر تازه قدم به جهان فلسفه گذاشته‌اید، مطمئنا آنچه را که به دنبالش هستید،‌ پیدا خواهید کرد.
 
1- تعالیم، اثر کنفوسیوس

کنفوسیوس فیلسوفی چینی بود که قژدر قرن ششم پیش از میلاد زندگی می‌کرد. آموزه‌های او اصول پایه‌ای کنفسیوس‌گرایی را بنا نهاد، فلسفه‌ای که با تاکیدش بر اخلاق، آموزش و خانواده شهره است. کتاب «تعالیم» بسیاری از آموزه‌ها و گفته‌های کنفوسیوس را که پس از مرگ او توسط پروانش جمع‌آوری شد، شامل می‌شود.
 
2- جمهور، اثر افلاطون

افلاطون در کناب سقراط و ارسطو از بزرگان فلسفه در یونان باستان بود. شناخته‌شده‌ترین اثر او، «جمهور»، در قالب گفت‌وگویی میان سقراط و سه تن دیگر ترسیم شده است. افلاطون از خلال این مباحث نظری تلاش می‌کند به پرسش‌هایی درباره فرد و جامعه ایده‌آل پاسخ دهد.
 
3- گزیده نوشته‌های هیلدگارد بینگن

اگر می‌خواهید نگاهی به فلسفه قرون وسطی بیندازید، این اثر انتخاب خوبی است. هیلدگارد بینگن شاعر، عارف و موسیقی‌دان و همچنین یکی از راهبه‌های بندیکتین بسیار مورد توجه زمان خود بود. این مجلد شامل گزیده‌ای از ترانه‌ها، نوشته‌ها و نامه‌های او درباره موضوعات مختلف فلسفی است.
 
4- اثبات حقوق زن اثر مری ولستون کرافت

مری ولستون کرافت در اواخر قرن هجدهم زندگی کرد، زمانی که انقلاب‌های فرانسه و آمریکا مبتنی بر حقوق مردان بودند. در پاسخ، او حقوق زنان را تعریف می‌کند و خواستار پایان دادن به تعصبات و نقش‌های اجتماعی سختگیرانه‌ای است که به آن‌ها محول شده است. این متن با ترسیم مسیری برای حقوق برابر برای زنان -‌از جمله تحصیلات بهتر و گزینه‌های شغلی‌- یکی از اولین آثار فمینیستی مدرن در نظر گرفته می‌شود.
 
5- انسان در جست‌وجوی معنا، اثر ویکتور فرانکل

ویکتور فرانکل یک روانپزشک و از بازماندگان هولوکاست بود که خاطراتش یادآور بی رحمی‌ای است که او و دیگران در اردوگاه‌های کار اجباری نازی‌ها تجربه کردند. وی مشاهده کرد که کسانی که می‌توانند معنا پیدا کنند، قدرت ادامه دادن را پیدا کردند. به گفته فرانکل، در قلب هر فردی نیاز به معنا یا هدفی بزرگ‌تر‌ وجود دارد. اگرچه رنج اجتناب‌ناپذیر است، او پیشنهاد می‌کند که معنا می‌تواند به ما کمک کند تا با آن کنار بیاییم و به جلو برویم.
 
6- آنچه به یکدیگر مدیونیم، اثر تی‌.ام. اسکانلون

این کتاب پس از سریال «‌جای خوب» که شبکه ان‌بی‌سی آن را پخش کرد، به شهرت رسید. نویسنده در این اثر به بررسی مسائل حوزه اخلاق می‌پردازد؛ این‌که چه چیزی یک عمل را درست یا نادرست می‌کند؟ چرا انسان موظف است به جای آسیب رساندن به دیگران، اعمالی را انجام دهد که به دیگران کمک می‌کند؟ و نحوه پاسخ دادن ما به این سؤالات چگونه بر نحوه نگرش ما به مفاهیمی مانند انصاف یا اخلاق تأثیر می‌گذارد؟
 
7- جانور و انسان، اثر مری میجلی

بسیاری از فیلسوفان هنگام تفکر در باب طبیعت انسان و طبیعت حیوانی، این دو را در چارچوب‌های جداگانه قرار می‌دهند. اما مری میجلی پیشنهاد می‌کند که شیوه‌های عمل انسان‌ها و حیوانات بیشتر در یک پیوستار وجود دارد تا در دسته‌های متمایز. در «جانور و انسان»، میجلی با بیان اینکه ما انسان‌ها و حیوان‌ها بیشتر شبیه یکدیگر هستیم تا متفاوت، طرز فکر انسان‌ها در مورد خود و سایر حیوانات را به چالش می‌کشد.
 
8- ذهنِ ذن، ذهن آغازگر، اثر شونریو سوزوکی

این کتاب‌ بینش‌هایی را در مورد مفهوم ذن بودایی، «ذهن آغازگر» و زازن، نوعی مراقبه، ارائه می‌دهد. این اثر هم عناصر فیزیکی مدیتیشن، مانند وضعیت بدن و تنفس، و هم جنبه‌های متافیزیکی مانند آزادی از دلبستگی را بررسی می‌کند. «ذهنِ ذن، ذهن آغازگر»، کاری است مختصر و تکان‌دهنده که هم برای کسانی که تازه به جهان فلسفه ذن بودایی وارد شده‌اند و هم برای خوانندگان با تجربه‌تر قابل‌تامل است.
 
9- همه چیز درباره عشق: چشم‌اندازهای جدید، اثر بل هوکس

«همه‌چیز درباره عشق» به بررسی عشق و ارتباط انسانی پرداخته و همچنین شیوه‌های معمول‌ انگاشت ما از این مفاهیم را مورد بررسی مداقه قرار می‌دهد. بل هوکس از درک عشق به خود در قالبی دلسوزانه‌تر گرفته تا ارزش‌گذاری انواع عشق فراتر از روابط عاشقانه، از داستان‌هایی از زندگی خود و مشاهدات شخصی خود برای تعریف مجدد عشق استفاده می‌کند.
 
10- کافه اگزیستانسیالیستی، اثر سارا باکول

صحنه: پاریس، 1933. سه فیلسوف جوان - ژان پل سارتر، سیمون دوبووار و ریموند آرون - در یک کافه با هم ملاقات می‌کنند و تا زمانی که نوشیدنی خود را تمام می‌کنند، به گونه‌ای الهام می‌گیرند که اگزیستانسیالیسم مدرن را متحول می‌کنند.‌ در این اثر، سارا باکول داستان اگزیستانسیالیسم را از آغاز آن در قرن نوزدهم تا بازیگران جدیدتر این جنبش به تصویر می‌کشد.
 
این مقاله ترجمه گزیده‌ای است از منبع زیر:
https://bookriot.com/best-philosophy-books/
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایبنا ، تاریخ انتشار:  24 آذر  1400، کدخبر: 315296، www.ibna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین