پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۸۰۹۳
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۰
عضو فراکسیون زنان مجلس دهم گفت: «طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» مشکلاتی دارد و هیچ وقت اجرایی نمی‌شود البته خوب است که اجرایی شود؛ همه دوست دارند، مادر خانواده تحت حمایت دولت قرار بگیرد و مشکلاتی که قبلا مادران ما در میانسالی و کهنسالی داشتند را پیدا نکنند. این طرح مشکلاتی مثل غربالگری دارد، موفق شدیم تا حد زیادی از معلولیت جلوگیری کنیم و به نتایج خوبی رسیدیم، اما حذف غربالگری بدون مشاوره با وجود بیماری ژنتیکی، باید در نظر گرفته شود.
شعار سال: سهیلا جلودارزاده، عضو فراکسیون زنان مجلس دهم، درباره عملکرد فراکسیون زنان در مجلس یازدهم گفت: این موضوع بستگی به این دارد که نگاهمان به زن ماشین تولید مثل باشد یا انسان همتراز با مرد. در قرآن این بینش به ما ارائه شده که زن باید مومن، صادق و جهادگر باشد و اهل علم باشد و همه مراتبی که برای مرد قید شده برای زن هم، قید شده است. وظیفه طبیعی پرورش بر عهده زن گذاشته شده و با وجود اینکه مرد احساس مادری ندارد، ولی هر دو باید در تربیت فرزند دخیل باشند. در خانواده‌های طبیعی، دختران و پسران از رفتار پدر الگوبرداری می‌کنند، بر همین اساس باید نگاه کلی نسبت به زن ایجاد و براساس آن در فراکسیون زنان برنامه‌ریزی شود.

او افزود: ما در فراکسیون زنان مجلس دهم، زن را یک موجود کاملا سهیم و شریک در زندگی خانوادگی و اجتماعی می‌دانستیم و حق رشد و تعالی برای آن قائل بودیم. ریاست فراکسیون دوره‌ای بود، اما در دوره اولاد قباد که رئیس بود، تفاهم نامه‌های خوبی با وزارت خانه‌های مختلف رد و بدل شد؛ لذا این نگاه تعالی نسبت به زن باید در همه بخش‌های اداره کشور تجلی پیدا کند و به عنوان دستورالعمل مورد استفاده قرار بگیرد؛ بنابراین بهتر است فراکسیون فعلی زنان هم تفاهم نامه‌ها را مطالعه و شیوه انجام را مشاهده کند که چه وظایفی باید داشته باشد، البته در اسناد مجلس هم این تفاهم نامه‌ها موجود است.

جلودارزاده درباره «طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» تصریح کرد: مسئله جمعیت مهم است، اما فراکسیون زنان باید جلسات متعدد بگذارد و کارشناسان را دعوت کند و ریشه‌های رشد کم جمعیت را پیدا کند و براساس آن به مجلس طرح بدهد. «طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» مشکلاتی دارد و هیچ وقت اجرایی نمی‌شود البته خوب است که اجرایی شود؛ همه دوست دارند، مادر خانواده تحت حمایت دولت قرار بگیرد و مشکلاتی که قبلا مادران ما در میانسالی و کهنسالی داشتند را پیدا نکنند. این طرح مشکلاتی مثل غربالگری دارد، موفق شدیم تا حد زیادی از معلولیت جلوگیری کنیم و به نتایج خوبی رسیدیم، اما حذف غربالگری بدون مشاوره با وجود بیماری ژنتیکی، باید در نظر گرفته شود. این طرح را می‌توانند بازنگری کنند، همچنین می‌توانند باز خورد اجرا را بگیرند و اگر جایی مشکل دارد آن را رفع کنند.

این نماینده پیشین مجلس خاطرنشان کرد: بنده معتقدم که دولت‌ها حق ندارند وارد حریم خصوصی افراد شوند مگر برای کمک و بهبود شرایط. به عنوان مثال هدیه ازدواج بگذارند یا مسکن قسطی به جوانان بدون دردسر ارائه بدهند. اخیرا فیلمی در صداوسیما مشاهده کردم که بسیار مشمئزکننده بود به خانواده‌ها می‌گفتند، چگونه زندگی خصوصی خود را اداره کنید. اگر می‌خواهند کمک کنند، اما حکم برای حریم خصوصی مردم نگذارند و تعیین تکلیف نکنند. تشکیل خانواده معیار‌هایی دارد که فردی است و هرکسی می‌خواهد زوج خود را متناسب با سلیقه و علاقمندی ها، انتخاب کند. حریم افراد واقعا خصوصی است و هرکس یک نوع خانواده را می‌پسندد وقتی ما وارد حریم خصوصی افراد به صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌شویم، ثبات خانواده از بین می‌رود. وقتی انتخاب درست انجام نشود نباید انتظار پایداری داشته باشیم مگر اینکه با زجر یکی از طرفین باشد. فشار اجتماعی هم می‌تواند به این صورت باشد یعنی اگر مطابق سلیقه جامعه ازدواج نکند همیشه می‌ماند و این می‌شود فشار اجتماعی. فشار و دخالت در حریم خصوصی باید خط قرمز ما باشد.

این فعال سیاسی درباره نگاه فراکسیون زنان به صرف حضور در خانه گفت: اگر نقش زن را فقط در خانه و خانه داری می‌دانستند، خودشان به مجلس نمی‌آمدند. امام فرمودند، «زنان باید در مسائل اساسی دخالت کنند». تعیین سرنوشت نباید یک طرفه نباشد و هرکس باید هر طور که می‌خواهد زندگی کند و بعدا باید پاسخگو باشد، اما اگر بر سر اجبار زندگی کند، پاسخگو نیست و کسانی که او را اجبار کردند باید پاسخگو باشند. در حقیقت زیر بار زور رفتن صحیح نیست و گناه است چرا که ما باید انسان‌های آزاده‌ای باشیم؛ مادر آزاده فرزند آزاده تربیت می‌کند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از دیده بان ایران، تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۲۲۹۹۹ didbaniran.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین