پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۸۴۰۵
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۱
بیش از ۹۸ درصد زرشک ایران در خراسان جنوبی تولید می‌شود محصولی استراتژیک که علاوه بر تامین نیاز داخلی ارزآوری خوبی برای کشور دارد. چهار کیلو زرشک به اندازه یک بشکه نفت ارزآوری دارد و در صورت فراهم شدن زمینه‌های لازم برای صادرات زرشک و فرآورده‌های آن، کشاورزان و تولیدکنندگان بیش از این می‌توانند در رشد و شکوفایی اقتصاد مؤثر باشند. صادرات زرشک سالی یک میلیارد دلار می‌تواند برای ما ارزآوری داشته باشد، ولی متاسفانه از ٢٢ هزارتن زرشک تولیدی، فقط ۵٠٠ تن آن صادر می‌شود و حدود ۲۰ میلیون دلار، ارز وارد کشور می‌کند.
شعار سال: خراسان جنوبی ۹۸ درصد زرشک بی‌دانه جهان را تولید می‌کند و در این بین، سهم این استان در صادرات زرشک فقط چند درصد میزان تولید است. آنچه که مسلم است، در حال حاضر حلقه‌های زنجیره تولید تا تبدیل، مصرف و صادرات این محصول به صورت گسسته وجود دارد در حالیکه در دنیا، زنجیره‌ها توسط ذی‌نفعان و بخش خصوصی اداره می‌شود.

سالانه ۲۲ هزار تن زرشک خشک در استان خراسان جنوبی تولید می‌شود که هر چهار کیلو از آن قیمت یک بشکه نفت بوده و در حال حاضر، می‌تواند تا ۱۰۰ دلار قیمت گذاری شود. بر این قاعده با رقم نیم میلیارد دلار ارزش صادراتی مواجه هستیم. اما آنچه که در عمل رخ می‌دهد، رقمی در حدود ۲۰ میلیون دلار صادرات است!
 
زرشک و پتانسیل ارزآوری نیم میلیارد دلاری

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین