پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۸۷۹۳
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
وقتی از اکوسیستم بحث می‌شود، بنوعی تاکید بر روی تعادل جزیی و کلی مجموعه‌های جانوری (فوم)، گیاهی (فلور) و محیط طبیعی با یکدیگر است. ایجاد هرگونه تغییر دانسته و نادانسته در این محیط متعادل، می‌تواند فاجعه ساز شود. متاسفانه اخیرا مشاهده می‌شود که برخی از شهروندان دوستدار نگهداری حیوانات بعد از خسته شدن از نگهداری حیوانی خاص، آن را در جنگل رها می‌کنند. یکی از این گونه‌های جانوری که اخیرا به تعداد زیاد در حال مشاهده شدن در جنگل‌های شمال کشور هستند، میمون‌ها می‌باشند.
شعار سال: طی هفته‌های اخیر خبری مبنی بر رویت و مشاهده میمون در جنگل‌های شمالی کشور منتشر شد که برای زیست بوم منطقه خطرناک است.

میمون‌ها به دلیل اینکه از سطح هوش بالایی برخوردار هستند و بومی ایران نیستند در صورت رها سازی در جنگل هیچ گونه رقیبی ندارند و به راحتی به صدر زنجیره شکار خواهند رفت که در صورت چنین اتفاقی این موجودات همه چیز خوار می‌توانند پرندگان و تخم همه گونه‌های دیگر را که بومی منطقه هستند، بخورند یا لانه‌ها را مورد تخریب قرار دهند.

اما نکته قابل توجه در مورد رها سازی گونه‌های مهاجم غیر بومی مانند میمون‌ها این است که آن‌ها به راحتی زاد و ولد می‌کنند و ممکن است به گردشگران یا مردمی که به طبیعت یا جنگل می‌روند حمله و لوازم آن‌ها را مورد سرقت قرار دهند.

شهاب الدین منتظمی مدیر کل دفتر حفاظت حیات وحش محیط زیست در مورد حضور میمون‌ها در جنگل‌های کشور گفت: تا این لحظه گزارشی از حضور میمون‌ها در جنگل‌های کشور نداشتیم و انشالله که چنین فاجعه‌ای رخ ندهد، چون این گونه بسیار مهاجم، آسیب رسان و خطرناک است و حیات وحش منطقه را تهدید می‌کند.

وی افزود: در سال ۹۸ در جنگل‌های گیلان ۳ قلاده میمون از نژاد رزوس که بسیار خطرناک است، رها سازی شده بودند که پس از چند روز توسط محیط بانان گیلانی زنده گیری شدند.
 
فاجعه حضور میمون‌ها در جنگل‌های شمال

متاسفانه با تاکیدات سازمان حفاظت محیط زیست در مورد عدم نگهداری گونه‌های آسیب رسان برخی اقدام به نگهداری گونه‌های نامتعارف یا وحشی می‌کنند و تا زمانی که کوچک هستند مدتی را با آن‌ها سر خواهند کرد، اما به محض بزرگ شدن آن گونه دیگر توان نگهداری آن‌ها را ندارند و پس از مدتی اقدام به رها سازی آن‌ها در جنگل، دریا، بیابان یا اطراف شهر می‌کنند.

منتظمی در پاسخ به این سوال که اگر شخصی تصمیم به واگذاری یا رها سازی یگ گونه گرفت چگونه می‌تواند آن را در اختیار سازمان محیط زیست قرار دهد؟، گفت: اگر آن گونه‌ها بومی باشند سازمان محیط زیست طی یک پروسه کاری پذیرای آنان است و کار‌های تیمار آن‌ها را انجام خواهد داد و اگر گونه‌ها غیر بومی باشند پس از هماهنگی با سازمان دامپزشکی و اطمینان حاصل کردن از سلامت گونه دریافتی، آنان را در اختیار مراکز مجاز قرار خواهند داد.

وی در پایان گفت: مردم می‌توانند برای تحویل گونه‌هایی که توان نگهداری آن‌ها را ندارد به سازمان محیط زیست شهر خود مراجعه کنند.



شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۸۰۱۱۳۹۸، www.yjc.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین