پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۶۹۱۲۳
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۰
در واردات مربایی با داستان نسبتا پیچیده‌ای از طرف یابی در کشور صادر کننده، تمرکز روی نوع خاصی از مربا که عموما لاکچری پسند باشد و به هر قیمتی بتوان در داخل کشور قیمتگذاری نمود، ده برابر کردن قیمت اعلامی از قیمت واقعی کالا به شیوه‌های مختلف و عموما پایه سلامت بخشی به محصول، واردات اسمی با قیمت ده برابر شده و رسوب ۹۰ درصدی دلار‌ها در کشور صادر کننده، واردات کاملا قانونی به کشور با پرداخت کلیه عوارض و حقوق قانونی متعلقه، فروش در بازار به قیمت ده برابری مهندسی شده، مواجه هستیم. ترکیبی از گران فروشی فوق تصور و رسوب گذاری دلار ۴۲۰۰ در کشور صادر کننده. کدام یک از نهاد‌های بازرسی و نظارتی، به این داستان در قالب واقعیت توجه کرده بودند؟

شعار سال:  ممکن است برایتان سوال ایجاد شود که واردات مربا نیز همانند سایر موارد وارداتی و بشکلی قانونی از دلار 4200 استفاده کرده است. کجای این کار می تواند مشکل داشته باشد؟ دسته بیل و فرغون هم با همین دلار 4200 وارد شده و چرا به مربا گیر داده اید؟

سوال بشدت جالب و درست است. اما دسته بیل و فرغون وارداتی را نمی توان به قیمت نامتعارف در کشور فروخت ، اما مربای لاکچری وارداتی را می توان به هر قیمتی فروخت.

ممکن است سوال دومی مطرح شود و ببرسید که ارتباط فروش به هر قیمتی در داخل کشور با ارز 4200 چیست؟ پاسخ روشن است. شما می توانید مربا را به هر قیمتی که دلتان بخواهد قیمت سازی کنید و وارد نمایید. یعنی مربای 5 دلاری را  با تبانی با فروشنده، 50 دلار قیمت بزنید و بشکل قانونی وارد کشور کنید و تمامی عوارض آن را هم بپردازید.

شما با این کار 45 دلار ناقابل از ارز را در کشورصادر کننده برای خودتان رسوب داده اید و تنها 5 دلار را هزینه کرده اید و نکته جالب اینکه ، در داخل کشور هم بازار مصرف کننگان خاص برای خرید 50 دلاری دارید.

این نوع تجارت با تجارت دارو که در آن برخی از شرکت ها ، دارویی را یک دلار خریداری کرده و 10 دلار به مصرف داخلی می فروختند ، تا اندازه ای فرق دارد. در دارو، صرفا با پدیده گرانفروشی ناشی از انحصار مواجه هستیم. اما در مربا با دو پدیده گران فروشی و فرار رسمی سرمایه نقدی از کشور مواجه می باشیم.

لازم به توضیح است که تنها در سال 1399 ، 44 میلیون دلار مربا از ترکیه، ایتالیا، هلند، امارات و نظایر آن وارد کشور شده است. ما قصد زیر سوال بردن وارد کنندگان محترم را نداریم. اما می دانیم که گروهی از افراد، مبادرت به این تجارت کثیف ضد منافع ملی می کنند. پیش بینی می شود که حدود 150 تا 300 میلیون دلار ارز به همین صورت در ادوار مختلف از کشور خارج شده باشد.


اختصاصی پایگاه تحلیلی- خبری شعار سال

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین