پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۹۱۷۰
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
اسیدپاشی یکی از انواع شدید خشونت بوده و حمله‌ای است که عموما نه به قصد قتل، بلکه برای انتقام و نابودی زندگی اجتماعی و آینده قربانی انجام می‌شود. اسید ماده‌ای است که قرن‌ها از شناخت آن می‌گذرد، اما به نظر می‌رسد که پدیده تخریبی اسیدپاشی قدمتی در حدود صد و پنجاه سال داشته باشد. قانون مجازات سنگینی را برای این کار در نظر گرفته، با این وجود هنوز هم بشکل موردی با دو رویکرد انتقام شخصی و بعضا فرهنگی-ارزشی، شاهد تکرار جرائم مرتبط با آن هستیم.
شعار سال: اسیدپاشی آسیب شدیدی به قربانی وارد می‌کند که معمولاً ماندگار است و علاوه بر آسیب‌های جسمی ماندگار از جمله نابینایی، می‌تواند آسیب‌های روانی جدی مثل افسردگی، اختلال تنش‌زای پس از رویداد (PTSD)، اضطراب، حملات اضطرابی، اختلالات خوردن و حتی اعتیاد و خودکشی را به همراه داشته باشد. اسید به علت خاصیت خورندگی و گرمایی که ایجاد می‌کند به بافت‌ها آسیب می‌زند. معمولاً صورت قربانی هدف اسیدپاشی قرار می‌گیرد. غالباً خطر مشکلات تنفسی، عفونت خون (سپتی‌سمی)، نارسایی کلیه و نهایتاً مرگ قربانیان اسیدپاشی را تهدید می‌کند. اسید باعث مرگ بافت (نکروز) و سوختگی آن می‌شود، بعد از از بین بردن پوست، چربی زیر پوست را حل کرده و به عضلات و حتی استخوان نفوذ می‌کند. در حمله به صورت، معمولاً پلک و مژه و لب‌ها کاملاً از بین می‌روند و بینی و گوش هم ممکن است کاملاً تخریب شود. شدت ضایعه به نوع و غلظت اسید، مدت زمانی که پس از حمله، شستشو و رقیق شدن اسید انجام می‌شود و سرعت انتقال قربانی به مرکز تخصصی بستگی دارد.

فیلم مستند معصومه ساخته سونا مقدم کارگردان ایرانی، درباره قربانیان اسیدپاشی و بویژه زنی بنام معصومه است.

اسیدپاشی در کشور‌هایی که از نظر توسعه اجتماعی و اقتصادی در وضعیت مطلوبی قرار نداشته و شکاف جنسیتی و خشونت علیه زنان و کودکان در آن‌ها زیاد است بیشتر دیده می‌شود. این پدیده در کشور‌های زیادی در دنیا مشاهده شده و در کشور‌هایی که شایع‌تر است (نظیر کشور‌های جنوب آسیا)، سابقه‌ای بیشتر از پنجاه سال ندارد. در افغانستان، خصوصا در دوران قبلی حکومت طالبان، اسیدپاشی جنبه ایدئولوژیک داشته و مدرسه‌های دخترانه تعطیل شده و اسیدپاشی بر صورت دختران مدرسه‌ای مرسوم شده بود. در بنگلادش، اسیدپاشی معمولاً شکلی از خشونت خانگی است. در ایران تقریباً در ۹۰درصد موارد اسیدپاشی، قربانی زنان بوده و برخی از خواستگارانی که در روابط عاشقانه شکست می‌خورند با اسیدپاشی بر صورت زن موردنظرشان (به قصد تخریب زیبایی وی) انتقام گیری می‌کنند. از کشور‌های بنگلادش، هند، پاکستان، کامبوج، ویتنام، لائوس، هنگ‌کنگ، چین، بریتانیا، آفریقای جنوبی، اوگاندا، جاماییکا و اتیوپی به عنوان کشور‌هایی نام برده می‌شود که این رفتار تهاجمی بیشتر در آن دیده می‌شود.

برخی از کارشناسان قوانین مربوط به اسیدپاشی را به اندازه کافی بازدارنده ندانسته و برخی دیگر، ضرورت آموزش‌های مقابله با شکست عاطفی، خویشتنداری در زمان خشونت و انتقام‌های شخصی، درک عواقب فجیع این جنایت و مواردی همانند را مطرح می‌کنند.

اخیرا در یکی از شهرستان‌های استان تهران، شاهد اسیدپاشی‌های خفیف روی تعدادی از زنان ورزشکار در یکی از پارک‌های محلی بودیم.
تعداد بازدید : 3

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین