پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۹۵۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
زمانی که پیغمبر اکرم (ص) از ناحیه پروردگار مامور شدند که باغ فدک را به ایشان واگذار کنند حضرت صدیقه فرمودند من فدک را می‌خواهم چه کنم؟ ولی رسول خدا فرمودند که خدای تعالی امر فرموده (وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ) حق نزدیکانت را بده و جناب جبرئیل از طرف حضرت حق به من امر کرد که باغ فدک را به شما واگذار کنم. درعین‌حال حضرت زهرا استنکاف می‌فرمودند از این‌که فدک را بپذیرند، ولی به هر صورت رسول خدا وقتی فرمودند این امر خدای تعالی است حضرت زهرا سلام‌الله‌علی‌ها قبول کردند که فعلا فدک در قباله مالکیت ایشان باشد.
شعار سال: امشب شب شهادت بانوی دو عالم است. حضرت فاطمه زهرا (س) در نزد خدا و پیامبر اکرم (ص) از شأن و منزلت بالایی برخوردارند؛ تا جایی که پیامبر (ص) درباره ایشان فرمودند: «خداوند به خاطر تو خشمگین می‌شود و به خاطر رضای تو راضی.» و در جایی دیگر فرمودند: «فاطمه پاره وجود من است، هرکس او را به خشم آورد من را به خشم آورده است.»

شناخت زندگی معصومین (ع) به عنوان برگزیدگان خداوند و الگو‌های شایسته برای پیروی مؤمنان، اهمیت بسیاری دارد. در این میان بررسی سبک زندگی امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) به عنوان الگو‌های برتر مسلمانان نیز همیشه مورد توجه پیروانشان قرار گرفته است.

به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت فاطمه (س)، درباره سبک زندگی این بانوی بزرگوار با حجت الاسلام و المسلمین مرتضی ادیب یزدی گفتگو کردیم که در ادامه آن را می‌خوانید:
ساده‌زیستی حضرت فاطمه (س) و ماجرای خطبه فدکیه

حاج آقا ادیب یزدی؛ دنیا در نظر حضرت زهرا (س) چگونه بود؟
حضرت فاطمه زهرا (س) اهل دنیا نبودند؛ خدای منان به نور ایشان خطاب فرمود که فاطمه جان شما در دنیا خوشی نخواهید دید و یک نفس برای شما شادی نخواهد بود و جز ناراحتی و امتحان‌های سهمگین چیز دیگری نیست. ولی ایشان برای این که توفیق عبادت پروردگار عالمیان در دنیا و زیارت چهره نورانی پیامبر و چهره نورانی همسرشان امیرمؤمنان نصیبش بشود، به این دنیا گام گذاشت. بنا براین هیچ محبتی در دنیا در دل ایشان نبود و در سرتاسر عمرش حتی یک بار هم با گوشه چشمی به دنیا، زیبایی‌ها و تجملات و جاذبه‌های دنیوی توجه نفرمود.

این اتفاق را به وضوح در قضیه فدک هم می‌بینیم؟
بله؛ زمانی که پیغمبر اکرم (ص) از ناحیه پروردگار مامور شدند که باغ فدک را به ایشان واگذار کنند حضرت صدیقه فرمودند من فدک را می‌خواهم چه کنم؟ ولی رسول خدا فرمودند که خدای تعالی امر فرموده (وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ) حق نزدیکانت را بده و جناب جبرئیل از طرف حضرت حق به من امر کرد که باغ فدک را به شما واگذار کنم. درعین‌حال حضرت زهرا استنکاف می‌فرمودند از این‌که فدک را بپذیرند، ولی به هر صورت رسول خدا وقتی فرمودند این امر خدای تعالی است حضرت زهرا سلام‌الله‌علی‌ها قبول کردند که فعلا فدک در قباله مالکیت ایشان باشد.

خطبه فدکیه مجموعه‌ای از معارف در زمینه خداشناسی، معادشناسی، نبوت و بعثت پیامبر است. کمی درباره چگونگی و دلایل ایراد آن از طرف حضرت فاطمه بفرمایید.
خُطبه فدکیه یا خطبة لُمَّة سخنرانی حضرت فاطمه (س) در مسجد النبی که در اعتراض به غصب فدک ایراد شد. ابوبکر پس از رسیدن به خلافت با انتساب روایتی به پیامبر (ص) مبنی بر اینکه پیامبران از خود ارث نمی‌گذارند، دهکده فدک را که پیامبر (ص) به فاطمه (س) بخشیده بود، به نفع خلافت مصادره کرد. فاطمه (س) پس از بی‌ثمر بودن دادخواهی‌اش به مسجد پیامبر رفت و خطبه‌ای ایراد کرد که به خطبه فدکیه مشهور شد. او در این خطبه بر مالکیتش درباره فدک تصریح کرد. همچنین به دفاع از حق علی (ع) درباره خلافت پرداخت و مسلمانان را به‌خاطر سکوت در مقابل ستم به اهل بیت (ع) سرزنش کرد.

کمی درباره سادگی زندگی حضرت زهرا (س) و امام علی (ع) بگویید.
حضرت زهرا (س) در کنار امام علی (ع) زندگی بسیار ساده‌ای داشتند. خانه‌ای که ایشان در آن زندگی می‌کردند خانه‌ای بسیار محقر و کوچک و وسعت آن بسیار کم بود که دو اتاق کوچک ویک حیاط کوچک داشت. آن خانه با گل خام درست شده بود یعنی یک خشت پخته‌شده و یک آجر در آن بنا به کار نرفته بود. پیغمبر اکرم خانه را خریدند و به دختر بزرگوارشان حضرت زهرا (س) واگذار کردند.

ما امروز چگونه می‌توانیم از ساده زیستی آن حضرت الگو بگیریم؟
سادگی زندگی حضرت فاطمه (س) حیرت آور است؛ زیرا انسان‌های معمولی و حتی انسان‌هایی که فقیر هستند در چنین خانه‌ای امکان ندارد که بتوانند زندگانی کنند؛ حال آنکه با وجود این زندگی ساده، این خانه کانون عواطف، انوار، توجه پروردگار عالمیان و سکان سماوات و اهالی زمین بود. خوب است که این ساده‌زیستی زندگی حضرت زهرا مخصوصاً امروز که ملت شریف ما در فشار‌های اقتصادی به سر می‌برند را مورد توجه و به‌عنوان کلاس درسمان قرار دهیم و از ایشان یاد بگیریم که شرایط زندگی و کشور را به آنچه که اولیای خدا از ما می‌طلبند تطبیق دهیم و دست از اسراف و زیاده خواهی برداریم. متأسفانه کشورمان در جهت مصرف‌گرایی بسیار قدم رداشته است. در مصرف برق، آب، بنزین و حامل‌های انرژی به شدت اسراف می‌کنیم که همین عامل باعث می‌شود بسیاری از منحنی‌های درآمدی کشور و تولیدات کشور به نتیجه نرسد و نتوانیم جمعیت را اقناع کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۸۰۲۱۸۶۶، www.yjc.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
0
0
ما باید درباره خطبه فدکیه بیشتر مطالعه کنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین