پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۹۶۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
از زمانی‌که تن ماهی از گروه کالای یک خارج شد قیمت این محصول از ۱۰ هزار تومان به بالای ۳۰ هزار تومان رسید. این قیمت به معنی کاهش مصرف این محصول از سوی مصرف‌کنندگان آسیب‌پذیر جامعه بود.
شعار سال: دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران خاطرنشان کرد: وزارت کشاورزی در اعطای روغن به انجمن‌های تولید کننده صنعت کنسرو ۴۰ روز تعلل کرد و همین مسئله تولیدکنندگان را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

سید محمد میررضوی، در پاسخ به این پرسش که آیا تولیدکنندگان صنعت کنسرو با کمبود روغن مواجه هستند؟ گفت: مسئولیت تنظیم بازار بعد از روی کار آمدن دولت جدید از وزارت صمت به وزارت کشاورزی تفویض و همین جابه‌جایی مسئولیت باعث شد که تولید‌کنندگان در تامین مواد اولیه خطوط تولید با چالش مواجه شوند.

وی با بیان اینکه این تغییر و تحولات باعث وقفه در تحویل روغن به انجمن‌های تولیدی شد، افزود: پایه تولید کنسرو‌های گوشتی و غیرگوشتی و محصولاتی، چون شیرینی و شکلات، روغن است؛ کنسرو‌های گوشتی مانند تن ماهی انواع خورشت‌ها و کنسرو‌های غیرگوشتی مانند کنسرو لوبیا و بادنجان و ... همگی برای تولید به روغن نیاز دارند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: تعلل وزارت کشاورزی در اعطای روغن به انجمن‌ها حدود ۴۰ روز طول کشید و این مسئله زیان زیادی را متوجه تولیدکنندگان کرد. اما جلساتی با مدیران ارشد وزارت کشاورزی برگزار کردیم آن‌ها دستورات لازم در این زمینه را دادند و امیدواریم که دستورات ترتیب اثر داشته باشند و ما شاهد توزیع به موقع روغن به اتحادیه‌ها باشیم.

میررضوی پیرامون اصلاح نظام یارانه‌ای و تاثیر آن بر بازار روغن، گفت: تولیدکنندگان به‌خوبی این مسئله را لمس کردند که ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال‌های اخیر ایجادکننده فساد و رانت در بدنه اقتصادی کشور شده است و لازم است که ارز تک نرخی شود تا فساد ایجاد شده از این مسئله حل و فصل شود. اما حذف یکباره این ارز تبعات دیگری هم دارد. به نظر من حذف دفعی ارز ۴۲۰۰ تومانی در نهایت توان خرید این محصول را برای مصرف‌کنندگان کاهش می‌دهد.

به گفته وی، امیدوارم که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات روغن پلکانی صورت بگیرد که آسیب کمتری متوجه مصرف‌کنندگان نهایی شود. من نمی‌دانم دولت برای کنترل آسیب‌های نظام اصلاح یارانه‌ای چه سیاست‌هایی را در پیش خواهد گرفت، اما مسلم است که باید به دهک‌های آسیب‌پذیر جامعه بیشتر توجه شود.

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران بیان کرد: این احتمال وجود دارد که تا پایان سال جاری ارز ترجیحی برای واردات روغن خانوار‌ها ادامه داده باشد تا خانوار‌ها بتوانند با آسودگی نیاز خود را در این بخش تهیه و تامین کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه قوانین وضع شده در نهایت فشار را بر قشر ضعیف تشدید می‌کند، افزود: یکی از این قوانین حذف معافیت مالیاتی برای واردات کالا‌های اساسی از جمله برنج و روغن است این مالیات در نهایت از سوی مصرف‌کنندگان گرفته می‌شود و قدرت خرید مصرف‌کنندگان را کاهش می‌دهد.

میررضوی در پایان خاطر نشان کرد: از زمانی‌که تن ماهی از گروه کالای یک خارج شد قیمت این محصول از ۱۰ هزار تومان به بالای ۳۰ هزار تومان رسید. این قیمت به معنی کاهش مصرف این محصول از سوی مصرف‌کنندگان آسیب‌پذیر جامعه بود؛ باید توجه داشت تن ماهی جزو خوراک‌های اصل دانشجویان، کارمندان و اقشار آسیب‌پذیر جامعه است. با افزایش قیمت تن ماهی سهم فروش برخی از تولیدکنندگان که کارخانه‌های تولیدی کوچکی داشتند کاهش پیدا کرد و آن‌ها از چرخه تولید خارج شدند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی خبری عصر ایران، تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۸۲۱۰۵۲، www.asriran.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
0
0
یه زمانی تن ماهی غذای دانشجویی بود الان غذای لاکچری حساب میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین