پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۹۸۰۸
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۷
به نظر می‌رسد که اولویت‌ها و اهداف و مطلوب مقامات عالی با آنچه در کوچه و بازار در جریان است، متفاوتند. اگر چنین است، پس بهتر و شایسته است این شکاف و فاصله‌ها را دید و پذیرفت و پیرامون این موضوع به بررسی و مطالعه پرداخت و برای "درمان" و نه "جمع کردن" این آسیب، چاره‌ای اندیشید.
شعار سال: روز‌های سرد نیمه دی ماه، چند مناسبت تقویمی و تبلیغی به هم رسید. سالروز وفات حضرت فاطمه علی‌ها السلام، دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، سالگرد شهادت شهدای هویزه و تشییع شهدای گمنام تازه تفحص شده در تهران و چند شهر دیگر.

اهمیت معنوی، عاطفی، تقدس دینی و ایمانی این مناسبت‌ها آنقدر روشن و بزرگ است که قابل شک و چانه زنی نیست و از این رو، نمی‌توان به ذات و ماهیت این رخداد‌ها و مناسبت ها، ورودی انتقادآمیز داشت.

اینکه رسانه ملی و دستگاه تبلیغاتی کشور و حجمی فراوان از بیانیه‌ها و سفر‌ها و ماموریت‌ها و اخبار تولید شده و ده‌ها ساعت _ نفری که به پای این مناسبت‌ها مصروف گردید در حالی که استان‌هایی غرق در سیل بود و مردم نگران از افزایش مالیات‌ها در بودجه سال آینده هستند، اما و، اما جای خرده گیری و انتقاد دارد و نمی‌توان آن‌ها را در هاله‌ای از تقدس مناسبت‌های بالا، پنهان کرد.

یا تجمعات بزرگ و تنگِ هم ایستادن در روز‌های شیوع نوع تازه‌ای از ویروس در حالی که به مردم سفارش می‌شود تا پروتکل‌ها را همچنان رعایت کنند، قابل چشم پوشی نیست!

در لابلای این اخبار، در مرکز یکی از استان ها، تندیس تازه ساز سرداری بزرگوار، با همه مخاطراتی که برای مسببان آن دارد، به آتش کشیده می‌شود؟!

گر چه نمی‌توان یک حادثه هنجارشکنانه در گوشه‌ای از کشور را به نوعی چیره شدن یک روحیه پرخاشگرانه و معترضانه برعموم، تلقی کرد، ولی می‌تواند سوژه‌ای برای بررسی‌های آسیب شناسانه با هدف شناخت درد‌های پنهان و ساکت و پیدا کردن راهی برای جلوگیری از تسری این حرکت‌ها باشد. جا دارد در کنار صدور بیانیه و محکوم کردن این حرکت هنجارشکن و اتصال آن به استکبار جهانی، قدری در باره زمینه‌های داخلی بروز این واکنش ها، به کاوش و مطالعه پرداخت.

به نظر می‌رسد که میان آنچه در دستگاه رسمی تبلیغات کشور و در متن بیانیه‌ها و سخنرانی‌ها دیده می‌شود با آنچه در دل و ضمیر پنهان دسته‌هایی از شهروندان می‌گذرد، فاصله و شکاف نگران کننده‌ای وجود دارد!

به نظر می‌رسد که اولویت‌ها و اهداف و مطلوب مقامات عالی با آنچه در کوچه و بازار در جریان است، متفاوتند.
اگر چنین است، پس بهتر و شایسته است این شکاف و فاصله‌ها را دید و پذیرفت و پیرامون این موضوع به بررسی و مطالعه پرداخت و برای "درمان" و نه "جمع کردن" این آسیب، چاره‌ای اندیشید.

دکتر حسن دادخواه

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی عصر شهرکرد
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین