پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۹۸۸۵
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۶
متاسفانه بر اساس گزارشات عدیده دریافتی ملاحظه می‌شود که حساسیت حفاظتی از آثار و مناطق باستانی کشور به حد شگفت آوری کاهش یافته و فاقد نوعی نگاه نظام‌مند موثر است. در چنین شرایطی، گفتیم کمک کاری برای دوستان گنج یاب باشیم که حداقل بفهمند روی سفالینه‌ها و زیرخاکی‌های اکتشافی شان چه نوشته شده و به اهمیت آن بیشتر پی برده و حساسیت بیشتری برای حفاظت نشان دهند! جداول پیوست، اشاره به آموزش دبیره میخی دوره هخامنشی دارد.
شعار سال: دبیره میخی به آن دسته از دبیره‌ها گفته می‌شود که نماد‌هایی همانند میخ (گُوه) دارند. دبیره‌های میخی گونه‌های گوناگونی دارند که برای نوشتن زبان‌های گوناگون به کار می‌رفته اند. از نمونه‌های می‌توان به میخی سومری، اَکدی، ایلامی و اوگاریتی و همچنین میخی هخامنشی یا پارسی باستان اشاره کرد. میخی پارسی باستان (همانند دیگر میخی ها) از چپ به راست نوشته می‌شود. پژوهشگران سومریان را پدید آوردنده دبیره میخی می‌دانند.

ساده‌ترین دبیره دارای ۴۵ نشانه و ۳۶ حرف یا نویسه است. دارای ۷ یا ۸ نشانه برای اندیشه نگاری است که هر یک مفهومی ویژه مانند شاه، خدا، کشور را نشان می‌دهند (از اندیشه نگار‌ها برای زمانی استفاده می‌شده که سنگ نبشه، جا کم می‌آورده است). این خط از چپ به راست نوشته می‌شود. میخ بزرگ کج برای جدا نمودن هر واژه از دیگری مورد استفاده قرار گرفته و تا زمانی که به میخ کج نرسیده باشیم، هنوز واژه تمام نشده است. مهفوم پاراگراف بندی همانند امروزه نبوده (بگوییم نقطه سر خط) و پاراگراف ها، تنها با یک فاصله در سنگ نبشته جمله‌هایی، از یکدیگر جدا می‌شدند.

آموزش کاربردی و سریع ارایه نمودیم تا شاید مسئولان میراث فرهنگی کشور، اندکی بخودشان بیایند. هرچند که می‌دانیم، مقصر اصلی این عزیزان نیستند و فرهنگ حساسیت به میراث فرهنگی در نمایندگان محترم مجلس و مدیران ارشد اجرایی کشور، ضعیف است.
 
آموزش خط میخی برای دوستان گنج یاب!
 
 
آموزش خط میخی برای دوستان گنج یاب!

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین