پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۰۶۹
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
«طعمی غیرقابل تحمل و بویی که نوشیدن آب را سخت می‌کند» این توصیف اغلب شهروندان سنندج است که مجبورند آبی با طعم و بویی غیرقابل تحمل را بنوشند. آن‌ها که شرایط اقتصادی بهتری دارند با خرید بطری‌های آب معدنی تا حدودی خیال خود و خانواده‌هایشان را راحت کرده‌اند، اما خرید روزانه آب آن هم در این شرایط اقتصادی برای همه امکان‌پذیر نیست. مسئولان آبفا و بهداشت محیط بار‌ها اعلام کرده‌اند آب آشامیدنی سنندج از نظر سلامتی و بهداشتی سالم است، اما این آب همچنان به‌دلیل وجود جلبک بوی بدی می‌دهد. سال‌ها مصرف آب با طعم و بوی جلبک گلایه‌های شهروندان را به‌دنبال داشته است.
شعار سال: رشد جلبک در آب آشامیدنی
اکنون به اذعان مسئولان آبفا، همه مردم می‌دانند آب شربی که به خانه‌ها می‌رسد حاوی جلبک است و به همین دلیل هم بو و هم طعم بسیار ناخوشایندی دارد؛ بنابراین وجود جلبک در آب آشامیدنی سنندج موضوع قابل انکاری نیست. مسئولان می‌گویند تصفیه‌خانه‌های سنندج آنقدر‌ها پیشرفته و مدرن نیست که بتواند جلبک‌ها را از آب شرب جدا کند و اکنون چاره‌ای جز نوشیدن این آب بدبو و بدطعم وجود ندارد.

کمال ابراهیمی، مسئول بهداشت محیط کردستان، وجود جلبک در آب آشامیدنی را عامل اصلی بو و طعم بد آب می‌داند، اما نگرانی مردم این است که جلبک‌ها سلامتی آن‌ها را تهدید کند. به همین دلیل برخی سراغ استفاده از آب چشمه‌ها می‌روند و فکر می‌کنند با جوشاندن آب میکروب‌های احتمالی آن از بین می‌رود.
به‌گفته ابراهیمی، استفاده از آب چشمه‌ها نگران‌کننده است، زیرا آب چشمه از نظر سلامتی بررسی نمی‌شود و تنها دلیل انتخاب، نداشتن طعم و بوی بد است. ابراهیمی تأکید می‌کند که آب آشامیدنی سنندج از نظر سلامتی به‌صورت روزانه بررسی می‌شود و اگر مشکل حادی وجود داشته باشد بلافاصله به شهروندان اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

چرا جلبک‌ها وارد آب آشامیدنی می‌شوند؟
مسئول بهداشت محیط کردستان، استفاده از آب‌های سطحی و سد‌ها را دلیل اصلی ورود جلبک به آب می‌داند و توضیح می‌دهد: وقتی از آب‌های سطحی و سد‌ها استفاده می‌کنیم چنانچه آلاینده‌های زیست‌محیطی وارد این آب‌ها شود، محیط مساعدی برای رشد جلبک‌ها فراهم می‌شود. عمر جلبک‌ها کوتاه است و پس از یک دوره زمانی، به‌صورت دانه‌های ریز در می‌آیند و با آب مخلوط می‌شوند. البته با فرایند‌های تصفیه آب، تلاش می‌شود که این جلبک‌ها از آب جدا شوند، اما، چون ریز شده‌اند امکان جداسازی کامل وجود ندارد و به همین دلیل وارد شبکه‌های توزیع آب می‌شوند. برای حذف آن‌ها از آب شرب به تصفیه‌خانه‌های پیشرفته نیاز داریم و به همین دلیل این مشکل سال‌هاست پابرجاست. یکی از پیشنهاد‌ها این بوده که از آب سد آزاد استفاده شود که میزان جلبک کمتری دارد و اگر این اتفاق بیفتد، به‌صورت موقتی مشکل حل می‌شود.

مازوت و جلبک
هزینه خرید دبه ۲۰ لیتری آب قابل شرب ۸۰ هزار تومان است که بسته به تعداد افراد خانوار کفاف بیش از ۵ روز را نمی‌دهد. حمید جلیلی، یکی از ساکنان سنندج  از پیگیری‌هایی می‌گوید که تا‌کنون نتیجه‌ای در بر نداشته است: بار‌ها این موضوع را با نمایندگان مجلس مطرح کرده‌ایم. در دوره‌های قبل وزیر نیرو و نمایندگان و استانداران وعده دادند که این مشکل را حل می‌کنند. در شرایطی که تأکید می‌شود برای مبتلا نشدن به کرونا و بیماری‌های دیگر بهداشت را رعایت کنید و دست‌ها را بشویید، به مشکل آب سنندج رسیدگی نمی‌شود. به محض اینکه شیر آب را باز می‌کنیم چنان بوی بدی به مشام می‌رسد که اگر وسعمان می‌رسید قید استفاده از این آب را می‌زدیم و برای مصارف غیراز شرب هم از آب معدنی استفاده می‌کردیم.
 
عبور آب از لوله‌های فرسوده، عاملی برای تشدید طعم و بوی بد آب سنندج است. جلال فرهند یکی دیگر از شهروندان که از آب چشمه برای تامین آب مورد نیاز خانواده‌اش استفاده می‌کند، می‌گوید: مردم مسافتی حدود ۷ تا ۱۰ کیلومتر را طی می‌کنند تا به چشمه‌های اطراف شهر برسند. زحمت ایستادن در صف و حمل دبه‌ها تا خانه‌هایشان را تحمل می‌کنند، اما دیگر توان استفاده از آب بدبو را ندارند. کاش فقط نگرانی ما وجود جلبک در آب بود، چند سال پیش تانکر‌های مازوت در سد قشلاق واژگون شد. روان شدن فاضلاب روستا‌ها به سد هم نگرانی ما را بیشتر می‌کند. در چنین شرایطی مسئولان انتظار دارند مردم این آب بد بو را بنوشند و باور کنند که آب آشامیدنی سنندج سالم است؟!

آب سالم است نگران نباشید!
مسئولان اداره آبفا، اما معتقدند شرکت آبفای کردستان به‌طور جدی پیگیر تامین آب آشامیدنی باکیفیت برای شهر سنندج است و نسبت به خواسته‌های مردم بی‌تفاوت نیست. علیرضا تخت‌شاهی، مدیرعامل شرکت آبفای کردستان در این‌باره توضیح می‌دهد: شرکت آب و فاضلاب کردستان نسبت به موضوع طعم و بوی آب سنندج بی‌تفاوت نبوده و همواره برای حفظ و ارتقای کیفیت آب تلاش می‌کند. او دلیل طعم و بوی آب شهر سنندج را از یک سو تغییرات دمایی و از سوی دیگر، پدیده تغذیه‌گرایی در سد قشلاق می‌داند: طی چند سال گذشته در شهر سنندج شاهد تغییر طعم و بوی آب بوده‌ایم. این امر به‌دلیل بروز تغذیه‌گرایی و رشد جلبک در سد قشلاق به‌وجود آمده است. در سال‌جاری نیز به‌دلیل کاهش بی‌سابقه بارندگی‌ها و پایین آمدن تراز آب در سد قشلاق که بر آبگیری از سد نیز اثرگذار بوده، طعم و بوی بد آب بیشتر شده و زودتر از سالیان قبل رخ داده است. امیدواریم با بارندگی‌ها و افزایش تراز آب سد، بخشی از این مشکل کاهش یابد. مدیرعامل شرکت آبفای کردستان درباره نگرانی مردم برای سلامتی آب آشامیدنی می‌گوید: آب شهر سنندج به لحاظ پارامتر‌های کیفی، میکروبی و شیمیایی کاملا سالم و قابل شرب است. مردم هیچ‌گونه نگرانی بابت سلامت آب نداشته باشند. آب شرب توزیعی در شبکه مطابق با استاندارد ملی ۱۰۵۳ است. ضمن آنکه علاوه بر شرکت آبفا، دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت همواره آب آشامیدنی سنندج را پایش می‌کنند. اما همانگونه که عنوان شد از نظر گوارایی و طعم و بو مورد رضایت صددرصدی نیست.

انتقال آب از سد آزاد
انتقال آب از سد آزاد راهکاری برای بهره‌مندی شهروندان سنندجی از آب باکیفیت است؛ موضوعی که تخت‌شاهی، هم بر آن تأکید می‌کند و می‌گوید: انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه آب شهر سنندج در دستور کار دولت قرار گرفته و در دهه فجر سال ۹۹ کلنگ آغاز این عملیات بر زمین زده شد.

سامانه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج با هدف تأمین نیاز آب شهر و روستا‌های حاشیه مسیر خط انتقال اجرا می‌شود. در طرح انتقال مستقیم آب از سامانه آزاد به تصفیه خانه شهر سنندج با انتقال ۵۷میلیون مترمکعب آب در سال، امکان تأمین آب بیش از ۷۰۰هزار نفر در افق سال۱۴۲۵ به همراه نیاز روستا‌های میانی مسیر انتقال مهیا می‌شود.

متولی اجرای این پروژه شرکت منابع آب و نیروی ایران است که وظیفه اجرای عملیات انتقال آب خام سد آزاد به تصفیه‌خانه آب سنندج را برعهده دارد و پس از انتقال، تصفیه و توزیع آب در شبکه برعهده شرکت آب و فاضلاب کردستان خواهد بود. به‌گفته مدیر روابط‌عمومی شرکت آبفای کردستان، دکتر محرابیان وزیر محترم نیرو نیز در سفر اخیر خود به کردستان تأکید کرد اعتبار مورد نیاز این طرح از هر طریق ممکن تامین خواهد شد تا پیش از شروع فصل گرما به بهره‌برداری برسد.

مکث
اقداماتی برای بهبود کیفیت آب
‌پیگیری و اخذ دستور وزیر سابق نیرو برای رهاسازی ٢مترمکعب در ثانیه (٢هزار لیتر در ثانیه) آب خام از سد آزاد به سد قشلاق به‌منظور جلوگیری از کاهش تراز آب سد و بهبود کیفیت آب سد قشلاق، تهیه، نصب و راه‌اندازی واحد ازن‌زنی تصفیه‌خانه شماره‌یک شهر سنندج به ظرفیت ۹کیلوگرم در ساعت با هزینه‌ای بیش از ۸۰میلیارد ریال به‌منظور حذف حداکثری طعم و بو (تصفیه خانه آب شماره۲ از قبل دارای واحد ازن‌زنی بوده) و شست‌وشوی مخازن و شبکه توزیع آب شرب سنندج از پیگیری‌های انجام شده توسط شرکت آب و فاضلاب کردستان با هدف حفظ و ارتقای کیفیت و افزایش گوارایی آب آشامیدنی سنندج بوده است.
 
آب سنندج؛ با طعم جلبک!
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه همشهری، تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۱۵۰۴۱۰، www.newspaper.hamshahrionline.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین