پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۱۳۳
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۰
مدیرکل بحران استانداری گیلان گفت: زلزله‌های سال‌های گذشته نشان دهنده این موضوع است که بسیاری از ساختمان‌های ساخته شده در مناطق لرزه خیز توانایی مقاومت کردن در برابر اثرات زلزله را ندارند؛ بنابراین اجرای طرح مقاوم سازی یک ساختمان یکی از اولویت‌های اصلی جامعه امروز کشور می‌باشد.
شعار سال: مدیرکل بحران استانداری گیلان گفت: زلزله‌های سال‌های گذشته نشان دهنده این موضوع است که بسیاری از ساختمان‌های ساخته شده در مناطق لرزه خیز توانایی مقاومت کردن در برابر اثرات زلزله را ندارند؛ بنابراین اجرای طرح مقاوم سازی یک ساختمان یکی از اولویت‌های اصلی جامعه امروز کشور می‌باشد.

امیر مرادی در دسترس نبودن یا فقدان آیین نامه طراحی لرزه‌ای به هنگام ساخت ساختمان در گذشته موجب گردیده که بسیاری از سازه‌های موجود بر مبنای آیین نامه‌ها و استاندارد‌هایی تدوین شده‌ای ساخته شوند که بسیاری از این ساختمان‌ها به دلیل ضعف‌های موجود در آیین نامه‌ها، در برابر زلزله آسیب‌پذیر باشند.

وی هدف از آیین نامه ۲۸۰۰ تعیین حداقل ضوابط و مقررات برای طرح و اجرای ساختمان‌ها در برابر اثرات ناشی از زلزله است.

امیر مرادی آیین نامه‌های طراحی ساختمان در برابر زلزله، را محتمل‌ترین شتابی که در آینده و در عمر مفید هر سازه ممکن است در اثر وقوع یک زلزله ایجاد شود را در اختیار طراح قرار خواهد داد.

مدیرکل بحران استانداری گیلان خوشبختانه امروزه با بهره‌مندی از پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه مهندسی زلزله و زلزله‌شناسی می‌توان با ساخت و ساز ایمن مخاطرات ناشی از زلزله را به حداقل ممکن رسانید.

این مقام مسئول از آنجایی که هدف از نصب شتاب نگار در یک محل، سنجش شتاب اعمالی توسط زلزله می‌باشد برای طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله، احتیاج به شتاب زلزله را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان متولی شبکه شتاب نگاری زلزله کشور مرجع مهمی در طراحی سازه‌های مقاوم و مدیریت بحران و زلزله در کشور دانست، از این رو با پیگیری‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته نصب و راه اندازی ۱۲ دستگاه شتاب نگار نسل جدید درسطح استان عملیاتی گردید، تا جهت تکمیل پازل اصلی شبکه شتابنگاری آنلاین، ۹ دستگاه شتابنگار آنلاین دیگر نیز به توجه به آماده‌سازی زیر ساخت ایستگاه‌ها دراستان نصب و راه اندازی میگردد.

مرادی در خصوص مهمترین موارد کاربردی این دستگاه‌ها عنوان کرد: طبق ضرایب آیین نامه ۲۸۰۰مرکز تحقیقات راه و شهرسازی، شتاب و وقوع مکان زمین لرزه مشخص ثبت می‌شود و در مهندسی زلزله و تحلیل سازه‌ها و شناخت زمین‌شناسی منطقه کاربرد اصولی دارد.

وی با اشاره به این که دستگاه‌های جدید دارای امکانات و حساسیت بیشتری نسبت به دستگاه‌های نسل قبل هستند، ادامه داد: دستگاه‌های نسل جدید قابلیت‌های نرم افزاری و سخت افزاری پیشرفته‌ای دارند که می‌تواند در تشخیص میزان خسارت و همچنین مدیریت بحران پس از وقوع زلزله کمک کند.

مدیرکل مدیریت بحران استان گیلان با اشاره به اینکه تشخیص مدیریت بحران در خصوص خسارت پس از زلزله و ارسال امکانات به محل‌های آسیب دیده بوسیله شتاب ثبت شده توسط دستگاه‌های شتابنگار امکان‌پذیر است ازجمله موارد درمدیریت بحران است.

مرادی با بیان این که امیدواریم با حمایت و همکاری مسؤولان استانی شاهد نصب و راه‌اندازی تعداد دیگری از این تجهیزات به روز در پهنه استان باشیم، خاطرنشان کرد: فراهم کردن شهر ایمن‌تر و زندگی بهتر برای شهروندان از وظایف ماست و امیدواریم اطلاعاتی که به واسطه نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های شتاب نگار به دست می‌آید بتواند مورد استفاده مدیران دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

این مقام مسئول تصریح نمود: اولویت راه‌اندازی و نصب شتاب‌نگار‌ها در مرکز استان و شهر‌ها و بخش‌های پرجمعیت و با خطر بالای زلزله خواهد بود.

مدیرکل مدیریت بحران استان گیلان گفت: با نصب ۲۱ ایستگاه شتابنگار آنلاین در سطح استان امکان راه اندازی سامانه پاسخ سریع در استان با تامین منابع مالی عملیاتی گردد.

وی با بیان اینکه سامانه پاسخ سریع، یکی از ابزار‌ها در مدیریت بحران است، اظهار کرد: اهمیت این سامانه‌حضور سریعتر تیم‌های ارزیاب را در مناطق زلزله واقع شده میسر میسازد. همچنین داده‌های ثبت شده توسط این دستگاه‌ها قدم‌های بسیار مهمی را در طراحی و اجرای توسعه شهر‌ها و مناطق مهم و پرجمعیت خواهد داشت.

مرادی با توجه به اهمیت مدیریت خطر حوادث و بلای با رویکرد مردم محوری، در جهت کاهش خسارات مالی و جانی، آمادگی در برابر بحران یکی از نیاز‌های اصلی مردم به شمار میرود. در این راستا انجام ارزیابی‌های اولیه از میزان آمادگی و آگاهی خانوار‌ها جهت مشخص نمودن نقاط ضعف و قوت آن‌ها ضروری به نظر میرسد. با مشخص نمودن نقاط ضعف میتوان احساس نیاز به آموزش در خانوار‌ها را ایجاد و با توجه به این نیاز آموزش‌های لازم در جهت مقابله و آمادگی حوادث و بلایا داده شود. همچنین انجام مانور‌ها و تمرین‌های عملی، فیلم‌های نمایشی و جلسات پرسش و پاسخ در گروه‌های مختلف (بزرگسالان، دانش آموزان و کودکان) با اولویت مخاطرات بررسی شده در آن منطقه میتواند در ارتقای آمادگی خانوار‌ها بسیار مفید باشد.

استان گیلان با داشتن ۲۹ ایستگاه شتابنگار از مجموع ۱۳۷۰ ایستگاه شتابنگار را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دیار میرزا تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۶۷۱۵۲۲، diyarmirza.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین