پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۲۰۷
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۶
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهردار تهران اخیرا ۱۳ راهبرد و ۹۰ برنامه برای اجرا طی ۴ سال به شورای شهر ارائه کرده که به نظرم بودجه لازم برای هر سال ۷۰ تا ۷۵ هزار میلیارد تومان باشد و به عبارتی این ۱۳ راهبرد که هر کدام ۷ تا ۸ زیربرنامه را شامل می‌شود، ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه طی ۴ سال می‌طلبد.
شعار سال: ناصر امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفتگویی درباره موضوعات مختلف مرتبط با پایتخت از جمله سرانجام سامانه سوت‌زنی در شهرداری، برنامه شورا و مدیریت شهری برای حمایت از آتش‌نشانان، لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری، ۱۳ راهبرد و ۹۰ برنامه جدید برای شهر تهران، جلسات و هم‌اندیشی اعضای شورا، وضعیت مالی صندوق بازنشستگی، آخرین آمار کرونا و... صحبت کرده است. این گفتگو به شرح زیر است:

حدود ۵ هزار آتش‌نشان تهرانی از شرایط معیشتی خود گلایه دارند و می‌گویند قانون سختی کار برای بازنشستگی آن‌ها لحاظ نمی‌شود. این افراد می‌گویند در سال ۹۲ قانون زیان‌آور بودن شغل آتش‌نشانی در مجلس شورای اسلامی تصویب، اما این قانون تنها به کام آتش‌نشانان زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی شیرین شد و اغلب آتش‌نشانان تهرانی که زیر پوشش صندوق بازنشستگی شهرداری تهران هستند از این قانون بی‌بهره‌اند. چه اقدامی در شورای ششم در این زمینه صورت گرفته است؟

بله، گلایه نیرو‌های آتش‌نشانی در شهرداری تهران بسیار بجاست. ما هم حرف‌های آن‌ها را تأیید می‌کنیم. تذکری که روز‌های نخستین تشکیل شورای ششم در این زمینه دادیم نیز برای همین قضیه بود. نیرو‌های آتش‌نشانی تحت پوشش صندوق بازنشستگی هستند و از آنجا که کار آتش‌نشانان جزو مشاغل سخت محسوب می‌شود، این افراد باید پس از ۲۰ سال بازنشسته شوند و مابه‌التفاوت ۱۰ ساله آن‌ها توسط شهرداری به صندوق بازنشستگی پرداخت شود تا آنان بتوانند مزایا را به آتش‌نشانان پرداخت کنند.

ولی این موضوع محقق نشده و فقط مابه‌التفاوت ۵ ساله در نظر گرفته شده است. کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون سلامت شورای شهر پیگیر این قضیه است تا آتش‌نشانان مشمول این مزایا به صورت کامل شوند.

میزان اعتباری را که بدین منظور باید توسط شهرداری اختصاص یابد دقیق اطلاع ندارم، ولی به هر حال باید مبلغ مورد نظر در بودجه سال ۱۴۰۱ برای کمک به صندوق بازنشستگی دیده شود و این عاجل‌ترین راهکار است.

شهرداری تهران چه تعداد بازنشسته دارد و وضعیت مالی صندوق بازنشستگی آن چگونه است؟

حدود ۱۱ تا ۱۲ هزار نفر اعم از بازنشسته و موظف‌بگیر تحت پوشش صندوق بازنشستگی هستند و به همین تعداد هم بیمه‌پرداز وجود دارد یعنی نسبت یک به یک است در حالی که باید نسبت یک به ۵ باشد، یعنی ۵ بیمه‌پرداز در برابر یک بازنشسته. چون تعداد کارکنان رسمی محدود است و بازنشسته‌ها آمارشان برابر شاغل‌هاست، لذا صورت‌های مالی بازنشستگی منفی بوده و نیاز به کمک شهرداری است. البته تلاش شده تاکنون با فعالیت‌های اقتصادی تراز منفی صندوق بازنشستگی مثبت شود، اما به دلیل شرایط اقتصادی و مشکلات ناشی از آن، این مسئله محقق نشده است.

از لایحه بودجه ۱۴۰۱ چه خبر؟ شهرداری چه زمانی قرار است لایحه را به شورا ارائه کند؟

ان‌شاءالله طی هفته آینده لایحه بودجه از طریق شهرداری به شورا ارائه خواهد شد و موضوع و مشکلات آتش‌نشانان و صندوق بازنشستگی در آن مدنظر قرار خواهد گرفت. برای سال ۱۴۰۰، براساس آخرین اصلاحیه‌ای که انجام گرفت، بودجه ۳۵ هزار میلیارد تومان شد و فکر می‌کنم شهرداری در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیشنهادی بالای ۴۵ هزار میلیارد تومان داشته باشد.

گفته می‌شود شهردار تهران راهبرد‌های جدیدی برای مدیریت بهتر شهر تهران به اعضای شورا ارائه کرده است. جزئیات این ماجرا چگونه است؟

شهردار تهران اخیرا ۱۳ راهبرد و ۹۰ برنامه جهت اجرا طی ۴ سال به شورای شهر ارائه کرده است که به نظرم بودجه لازم برای هر سال ۷۰ تا ۷۵ هزار میلیارد تومان باشد و به عبارتی این ۱۳ راهبرد که هرکدام ۷ تا ۸ زیربرنامه را شامل می‌شود، ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه طی ۴ سال می‌طلبد و از طرفی باید ارتباط مناسب بین برنامه ۵ ساله و بودجه سالانه با این ۱۳ راهبرد و ۹۰ برنامه ایجاد شود.

بهره‌مندی از نخبگان و مردمی‌سازی، اداره شهر بر محور نخبگان، هوشمندسازی و توسعه فناوری نوین که شهروندمحوری و کیف پول الکترونیک در آن پیشنهاد شده از جمله این راهبرد‌ها است. همچننی توسعه خطوط مترو و اینکه شهردار تهران بیان داشته برنامه ۱۴۲۰ را برای مترو تلاش دارند که طی ۶ سال عملیاتی کنند و حداقل در این مدت ۱۷۵ کیلومتر مترو باید ساخته شود، از دیگر راهبرد‌های اصلی محسوب می‌شود.

تعمیق تعاملات مردمی و ارتقای سطح خدمت‌گذاری و خدمات اجتماعی، توسعه فعالیت‌های دینی، ارتقای دانش و علم، گسترش هنر و ادبیات و تعمیق فرهنگ عمومی، همچنین روش‌های تبلیغات شهری برپایه شعار شهر به مثابه یک مدرسه از دیگر راهبرد‌های اعلام شده توسط شهردار تهران است.

همچنین زیست‌پذیری مطلوب شهر و بست سلامت، رفاه و نشاط اجتماعی، رشد اقتصاد شهری و تقویت بنیه اقتصاد خانواده، همچنین نهضت مسکن‌سازی و نوسازی در شهر، بازآفرینی معماری ایرانی - اسلامی، توسعه زیرساخت‌های شهری، گسترش حمل و نقل عمومی، رفع معضل ترافیک و آلودگی هوا و افزایش ایمنی و تاب‌آوری شهر همچنین توسعه تعاملات شهری داخلی و خارجی با رویکرد نو از دیگر راهبرد‌های شهردار تهران است.

استقرار مدیریت جهادی، نوآوری تقویت نظام حقوقی، سازماندهی مسئولیت‌ها، اختیارات قوانین و فرایند‌ها و تشدید نظارت تخصصی در شهرداری همچنین مولدسازی دارایی‌ها، تأمین منابع مالی پایدار و حاکمیت انضباطی همه این‌ها از جمله‌ی ۱۳ راهبرد اصلی علیرضا زاکانی در شهرداری است که هرکدام ۷ تا ۸ برنامه دارد و قرار شده به صورت رسمی این راهبرد‌ها به صورت کمّی و کیفی همراه با جداول مربوطه به شورای شهر ارائه شود.

هم‌اندیشی اعضای شورا با شهردار تهران چگونه انجام می‌شود؟

جلسات هم اندیشی اعضای شورا به صورت هفتگی برگزار می‌شود وبعضی ازجلسات هم باحضور شهردار تهران و معاون ایشان تشکیل ومسائل مورد نظر بررسی می‌شود که این راهبرد‌ها در جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای شهر با شهردار تهران اعلام شد.

برنامه‌های شورای ششم و مدیریت شهری جدید را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بیش از ۱۰۰ روز از دوره مدیریت شهری جدید می‌گذرد، هر چند که برنامه‌ها به صورت وسیع آغاز شده، ولی به اعتقاد من هنوز جای کار زیادی وجود دارد و باید حداکثر ۴ تا ۵ مورد از اهداف‌ها و راهبرد‌ها را ملاک قرار دهیم و اعتبارات را بر همان اساس متمرکز کنیم.

مسائلی مانند ترافیک و حمل و نقل عمومی، آلودگی هوا و... از جمله مسائلی است که مردم تهران روزمره گرفتار آن هستند و باید فکری عاجل برای آن داشت و این موضوعات را در اولویت قرار داد تا خروجی‌های خوبی حاصل شود. ان‌شاءالله بودجه ۱۴۰۱ شهرداری هفته آینده توسط شهرداری ارائه خواهد شد و اعضای شورا پس از آن اظهارنظر‌های لازم را انجام می‌دهند.

سرانجام سامانه سوت‌زنی در شهرداری تهران چه شد و چه گزارش و اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است؟

گزارشی در شورای شهر و جلسات داخلی مربوط به سامانه سوت‌زنی نداشته‌ایم. متأسفانه ما و برخی از دوستان نسبت به روند کند سامانه شفافیت گلایه‌مند بودیم که دوستان در مدیریت شهری اعلام کرده‌اند که این موضوع به خاطر بلاتکلیفی در سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران است.

گفته می‌شود مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات استعفا داده و حضور جدی و مستمر در شهرداری تهران ندارد و از طرفی معاونین این سازمان هم بلاتکلیف هستند و زمانی که این سازمان وضعیت آن مشخص شود قطعا وضعیت سامانه شفافیت نیز بهبود می‌یابد.

این سازمان نقش اساسی و تأثیر مثبت در زمینه سامانه سوت‌زنی و شفافیت دارد. البته علیرضا زاکانی شهردار تهران اعلام کرده است که برای واحد‌های هوشمند و شهر الکترونیک برنامه یکپارچه دارد و قرار است ارتباطات سازمانی بین اجزا در این زمینه ایجاد شود و یک نفر مسئول برای مدیریت آن انتخاب شود.

آخرین وضعیت کرونا و آمار متوفیان ناشی از این بیماری در پایتخت چگونه است؟

آمار متوفیان ناشی از این بیماری در پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته ۵ نفر بوده است.

سرانجام تبدیل وضعیت نیرو‌های شهرداری چه شد؟

تبدیل وضعیت کارکنان شهرداری تهران توسط مدیران شهری در حال پیگیری است. سازمان امور استخدامی هنوز جواب نهایی را نداده و اختلاف بین شهرداری و شورای شهر و سازمان امور استخدامی است. ما معتقدیم که تبدیل وضعیت کارکنان نیاز به آزمون داخلی دارد و نباید نیروی جدیدی بر شهرداری تحمیل کرد، ولی سازمان امور استخدامی می‌گوید باید فراخوان بیرونی انجام شود تا افراد جدیدی هم بتوانند در آزمون شرکت کنند.

مازاد نیرو در شهرداری وجود دارد و اینکه بخواهیم نیروی جدید بگیریم قابل قبول نیست، بنابراین شهرداری در حال پیگیری است که تبدیل وضعیت کارکنان اجرایی شود و نیازی به جذب نیروی خارج از سازمان و آزمون جداگانه برای این منظور نباشد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری همشهری آنلاین، تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۶۴۹۵۳۶، www.hamshahrionline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین