پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۲۷۶
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۳
به رغم اینکه علاوه بر متولی اصلی گردشگری یعنی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری سازمان و دستگاه‌های متعددی مانند استانداری، شهرداری، شورای شهر، اتاق بازرگانی، جامعه هتلداران و. در حوزه گردشگری فعالیت می‌کنند، اما هیچ اتفاق و رونق مناسبی در این حوزه رخ نمی‌دهد و تنها مدیران با جابه جایی صندلی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری فارس را بدون هیچ اتفاقی و دستاوردی به نفر بعدی واگذار می‌کنند.

شعار سال: حکایت این روزهای گردشگری ایران مانند  دیگ جوشی است که برای ما نمی‌جوشد، و اقدامات دست و پا شکسته هم که گاهی توسط مسئولان انجام می شود هیچ دردی را نه از گردشگری و نه از فعالان این صنعت دوا نمی کند. بهتر است  اداره کل میراث فرهنگی فارس در این اداره را ببندد  تا دست کم فعالان این حوزه  خودشان  به کارشان ادامه دهند چون هم کارشان را بلدند و هم خوب پول در می آورند و تازه اگر کسی کاری به کارشان نداشته باشد  ارز آوری و اشتغالزایی هم می کنند.
 
متاسفانه یا خوشبختانه توسعه گردشگری در ظاهر آن قدر مهم  است که در بسیاری از نهادها و دستگاه‌های دولتی و نیمه دولتی یا بخش خصوصی، بخشی به نام گردشگری در  استانداری، جامعه هتلداران، شورای شهر ها، شهرداری ها، اتاق های بازرگانی و ...  فعال شده که تمام آن ها بدون هیچ خلاقیت و نو آوری یک سری کارهای موازی انجام می دهند، جزیره های کوچک و مستقل که هرکدام ردای آگاهی از وضعیت موجود را پوشیده اند و صاحب فکر و نظر هستند اما از اتحاد خبری نیست و هر کدام ساز خود را می نوازند. البته شاید بی خبر هم باشند که چند سالی است در کشور وزارتخانه ای  به نام گردشگری، میرات فرهنگی و صنایع دستی تأسیس شده است.
 
این روزها  هر کسی حال گردشگری  فارس را پرسید بگویید به کما رفته  و نای سخن هم ندارد.  اگر چه وزارتخانه‌ای هم برایش فعال شد ولی نمی‌دانستیم  در‌هایش باز شدنی نیست. کاش  پلمب اش کنند تا دست کم  دلمان خوش نباشد، برای مثال راه دوری نرویم همین فارس خودمان که روزی روزگاری قطب مهم  گردشگری بود هم اکنون چنان در مشکلات و سیاست زدگی ها غرق شده که تنها راه نجاتش ابر قهرمان خیال است. وقتی مسئولان و مدیران ناکارآمد و کم سواد شعار ها و حرف‌های اغراق آمیز شان  برای توسعه این صنعت را از گوگل پیدا می کنند و به خورد جامعه رسانه و گردشگری می دهند باید بر مزار این هنر و صنعت نشست و فاتحه ای خواند البته به شرط آنکه مزاری مناسب برای آن پیدا کنیم!
 
می گویند کرونا، گردشگری را تعطیل کرد اما آنچه  می بینیم بی توجهی است! از  نبود برنامه و مدیریت بحران گرفته تا اداره شدن ادارات میراث فرهنگی استان با سرپرستان چند ماهه که نمی توانند برنامه کوتاه مدت بنویسند و اجرا کنند چه رسد به برنامه های بلند بالا!
 
می گویند گردشگری درآمدزا ست و جزو سومین صنعت درآمدزای دنیا و سالانه میلیاردها دلار را جابه جا می کند و چرخ اقتصاد کشورها را می چرخاند اما اینجا از این حرف ها خبری نیست، برای نمونه تنها با بلیت ورودی یکی از محبوب ترین سایت گردشگری فارس- البته از نگاه گردشگران داخلی و خارجی آن هم در ایام پیک سفر- می توان حقوق نزدیک به 10 کارگر را پرداخت کرد اما همین سایت از پرداخت هزینه های آب و برقش و حتی تعویض یک لامپ کم مصرف عاجز است چرا که درآمد آن مستقیم  به خزانه دولت واریز می شود.
 
با توجه به اینکه استان فارس در بخش های گردشگری مذهبی، باستانی گردشگری و .... از ظرفیت و پتانسیل های بالایی است و این مکان در همه شرایطی از رونق مناسبی برخوردارند به نظر می رسد تعطیلی اداراتی مانند میراث فرهنگی در استان فارس هیچ تاثیری در روند و توسعه گردشگری نمی گذارد این در حالیست که مدیریت این اداره در سال های گذشته  بخصوص زمان بعد از بیماری کرونا ثابت کرده که مدیران این مجموعه نتوانستند اقدام قابل توجهی در راستای توسعه و رونق گردشگری فارس انجام دهند.
 
محمدرضا طاهری-سرپرست خبرگزاری ایلنای استان فارس
 
 

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا ، تاریخ انتشار: 24دی 1400، کدخبر: 1182571، www.ilna.news

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین