پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۳۱۳
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای ادامه روند تولیدات دام و طیور کشور امری اجتناب ناپذیر است، اما انتظار می‌رود برای حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان این اصلاح یارانه‌ای به طور تدریجی انجام شود.
شعار سال: «حبیب اسدالله نژاد» در حاشیه مراسم افتتاحیه ششمین همایش بین‌المللی و نمایشگاه جانبی خوراک دام، طیور و آبزیان کشور که در محل بوستان گفتگو برگزار شد، افزود: علیرغم تلاش‌های دولت برای تخصیص یارانه به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، اما این اقدام موفق نبود، زیرا تولیدکنندگان تنها ۴۵ درصد نهاده خود را با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند و مابقی از بازار آزاد تامین می‌شود.

وی اضافه کرد: درصورت اصلاح ارزی، اگر بتوانیم ۱.۵درصد ضریب تبدیل خوراک را کاهش داده و کیفیت خوراک را افزایش دهیم، سالانه بیش از هفت هزار میلیارد تومان برای کشور صرفه جویی ارزی ایجاد می‌شود.

تخصیص کارت اعتباری محصولات لبنی و پروتئینی درپی اصلاح ارز ترجیحی

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور گفت: به طور حتم دولت باید برای حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در پی حذف ارز ترجیحی علاوه بر یارانه نقدی، کارت‌های اعتباری هم برای خرید کالا‌های اساسی ارایه دهد.

اسدالله نژاد افزود: کارت اعتباری ویژه خرید محصولات لبنی و پروتئینی در دوره اصلاح ارز ترجیحی آماده شده است.

جایگزینی ارز نیمایی بجای ارز ترجیحی رانت ایجاد می‌کند

«رضا سواری» نایب رییس انجمن کارنجات خوراک طیور کشور گفت: در آزادسازی نرخ ارز واردات باید با ارز آزاد صورت بگیرد، زیرا تغییر نرخ ارز به ارز نیمایی می‌تواند رانت و فساد ایجاد کند و همان بلایی که پیشتر به خاطر ارز چندنرخی به وجود آمد دوباره تکرار خواهد شد.

وی اجرای اصلاح یارانه ارز دولتی را به نفع تولیدکنندگان دانست و افزود: در صورت حذف ارز ترجیحی امکان رقابت تولیدکنندگان فراهم می‌شود و این گونه عده‌ای از یارانه دولتی بهره‌مند نخواهند شد.

۷۰ درصد ظرفیت خوراک دام کشور خالی است

نایب رییس انجمن کارنجات خوراک طیور کشور تصریح کرد: اکنون ۷۵۱ کارخانه تولیدکننده خوراک دام، طیور و آبزیان با ظرفیت اسمی بیش از ۲۲ میلیون تن در کشور وجود دارد که تنها ۸.۵ میلیون تن تولید دارند که این میزان بیانگر خالی ماندن ۷۰ درصد ظرفیت این کارخانجات است.

وی ادامه داد: در صورتی که اگر نهاده‌های دامی با ارز آزاد وارد کشور شود، نه تنها کارخانجات با تمام ظرفیت کار می‌کنند بلکه کیفیت خوراک دام نیز افزایش می‌یابد.

کارخانه‌های خوراک دام و طیور رتبه بندی شود

«عبدالعلی طهماسبی» رییس انجمن تولید یکپارچه گوشت و مرغ کشور گفت: برای تولید محصول سالم نیاز است که همه زنجیره تولید از جمله کارخانه‌های تولید خوراک و همچنین تولیدکنندگان، مرغداران، کشتارگاه‌ها رتبه بندی شوند.

وی با بیان اینکه هر کسی باید جایگاه خود را در چرخه تولید کشور بداند، افزود: علاوه بر آن، استاندارد‌هایی برای تولید تبیین شود تا کیفیت تولید افزایش یابد.

طهماسبی با اشاره به اینکه اعتمادسازی و شفافیت در بخش تولید ضروری است، گفت: کشور ظرفیت تولید ۳.۵ میلیون تن تولید مرغ دارد و باید با برنامه ریزی دقیق از بازار ۴۰۰ میلیون نفری همسایگان کشور استفاده کنیم.

رییس انجمن تولید یکپارچه گوشت و مرغ کشور همچنین صادرات را برای کشور ضروری برشمرد و اظهار داشت: طی مدتی که کشور صادرکننده گوشت مرغ بود حتی از کشور برزیل هم تقاضا داشتیم، اما به یکباره در شهریورماه از یک صادرکننده به واردکننده تبدیل شدیم که باید مورد بررسی قرار گیرد.

حدف ارز رسمی؛ ایجاد رقابت سالم بین تولیدکنندگان را منجر می‌شود

«افشین صدردادرس» مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان دام سبک کشور با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی رقابت سالم بین تولیدکنندگان ایجاد می‌کند، گفت: افزایش بهره وری تولید، کاهش هزینه‌های خوراک دام با استفاده از تولیدات کارخانه‌های خوراک دام از مزایای این طرح خواهد بود.

وی با بیان اینکه در زمان اختصاص ارز دولتی، کارخانه‌های تولید خوراک و نیز دام‌های سبک از مزایای آن برخوردار نبودند، پیشنهاد داد: پس از اصلاح ارز دولتی، سامانه بازارگاه که پیش از این مسوول توزیع نهاده دولتی را برعهده داشت، حذف شود تا همه تولیدکنندگان در یک فضای آزاد و رقابتی نهاده خود را دریافت و تولید کنند.

صدردادرس از کارخانجات خوراک دام و طیور خواست تا با تشدید کنترل کیفی و بهداشتی محصولات و مکانیزه کردن اعتماد از دست رفته را به پرورش دهندگان بازگردانند


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر، تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰، کدخبر: ۶۸۰۴۸، hakimemehr.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین