پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۳۲۲
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
ارسال چند محموله کیوی آلوده به آفت شپشک کافی بود که بازار صادراتی کیوی شمال و ایران را در هند خراب کند و برخی تاجران با صادرات محصول از طریق امارات به این کشور، تیر آخر را بر پیکره باغات کیوی شمال خالی کردند.
شعار سال: سالانه بیش از ۱۸۰ هزار تن کیوی در مازندران تولید می‌شود که مقصد بسیاری از محموله‌های صادرات سرزمین عجایب هندوستان است و امسال برخی تاجرنما‌ها با دور زدن قانون و برای کسب منفعت بیشتر به بازار صادراتی ایران در این کشور لطمه زدند.

ارسال چند محموله کیوی آلوده به آفت شپشک کافی بود که بازار صادراتی کیوی شمال و ایران را در هند خراب کند و برخی تاجران با صادرات محصول از طریق امارات به این کشور، تیر آخر را بر پیکره باغات کیوی شمال خالی کردند.

یک تولیدکننده و سورتینگ در غرب مازندران با بیان اینکه کیوی را با قیمت ۱۴ تا ۱۷ هزار تومان روی درخت از کشاورزان خریداری کردیم، افزود: اکنون قیمت کیوی در داخل و باغ بسیار افت و کاهش یافته و ضرر‌های کلان به خریداران و صادرکنندگان وارد شده است.

چراغ سورتینگ‌ها خاموش شده است
افشار با اظهار اینکه بیشتر محصول کیوی استان در سال‌های قبل در بازار‌های خارجی و صادراتی عرضه می‌شد، گفت: با وجود مشکلات برای صادرات، در حال حاضر سردخانه‌ها از محصول انباشته شده است و برخی از سورتینگ داران، خط و دستگاه‌ها را خاموش کردند.

وی با بیان اینکه تولید کیوی در اقتصاد منطقه تأثیر بسزایی دارد، اظهار امیدواری کرد تا هر چه زودتر این مشکل حل شود.

این تولیدکننده با بیان اینکه بیشتر محصول کیوی استان به هندوستان صادر می‌شود، گفت: در حال حاضر صادرات کیوی با مشکل روبرو شده است و علاوه براین هزینه‌های بسته بندی و حمل و نقل صادرات افزایش چشمگیری یافته است.

کمبود کانتینر‌های دریایی برای صادرات محصول کیوی از دیگر مشکلاتی است که برخی تاجران و صادرکنندگان به آن اشاره کرده اند و خواهان برنامه ریزی مسئولان برای حل مشکلات فراروی شدند. طی سال‌های قبل محصولات با کشتی‌هایی از طریق چابهار و بندرعباس به هندوستان صادر شده است.

با آنکه مسئولان مازندران همواره عنوان می‌کنند که ماجرای برگشت خوردن کیوی ربطی به تاجران استان ندارد، اما ارسال محموله‌های آلوده به شپشک و دریافت نکردن مجوز قرنطینه‌ای و گواهی مبدا بازار صادراتی ایران و شمال را در هند برهم زد.

صادرات کیوی مازندران به کشور‌های اروپایی و حوزه خلیج فارس از ۱۵ آبان کلید خورد، اما از ماه گذشته این روند متوقف شده است. این وضعیت درحالی است که هندوستان یکی از بزرگترین واردکنندگان کیوی ایران و شمال به شمال می‌رود.

طی روز‌های اخیر پای مسئولان سازمان حفظ نباتات و غذا و دارو به باغ‌ها و سورتینگ‌های مازندران باز شده تا مشکل توقف صادرات کیوی به هند را گره گشایی کنند و تمامی امید تاجران و باغداران به تصمیمات این تیم بستگی دارد.

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه مناطق تولید و سورتینگ صادرات کیوی شناسه دار می‌شود، شپشک را دلیل برگشت کیوی صادراتی به هند ذکر کرد.
 
زمستان سرد صادراتی برای کیوی کاران و شپشک‌های بازار شکن

مهدی قائمیان در حاشیه بازدید از واحد‌های سورتینگ رامسر درباره دلیل برگشت محموله کیوی صادراتی به هند با بیان اینکه هر کشوری قوانین خاص خود را دارد، افزود: شرط مهم این کشور برای واردات کیوی این است که این محموله فاقد شپشک باشد.

وی با اظهار اینکه طبق قوانین بین المللی ملزم به رعایت آن بودیم، افزود: طبق اعلام هند ۲۸ محموله ارسال شده به این کشور آلوده به شپشک بوده است درحالی چهار محموله مستقیم به هند و مابقی به امارات و از طریق امارات به هند صادر شده بود.

طبق اعلام هند ۲۸ محموله ارسال شده به این کشور آلوده به شپشک بوده است درحالی چهار محموله مستقیم به هند و مابقی به امارات و از طریق امارات به هند صادر شده بود

وی گفت: امارات هیچ شرطی برای واردات ندارد، زیرا محصول کشاورزی ندارد و هر محموله‌ای را می‌پذیرد و هند از ما خواسته تا مناطق تولید کیوی را شناسه دار کنیم و این شامل مناطق تولید و سورتینگ می‌شود.

قائمیان یادآور شد: هند در حال بررسی موضوع بوده و محل تولید و سورتینگ را کددار خواهد کرد و از این مناطق بازدید میدانی خواهد تا مشکل صادرات حل شود.

معاون قرنطینه سازمان حفظ نباتات میزان صادرات کیوی را ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تن در سال کرد.

صدور اخطاریه برای ۶ محموله کیوی صادراتی
در عین بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و دارو نیز با اظهار اینکه تاکنون هیچ محموله‌ای مازندران پس از صادرات برگشت نخورده است، افزود: در مجموع برای شش محموله صادرات کیوی کشور به هند و ازبکستان اخطاریه وجود شپشک صادر شده است.

وی با بیان اینکه رفع مشکلات صادرات کیوی به هندوستان در دست پیگیری است، افزود: امیدواریم با هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان غذا و وزارت جهاد و بهداشت از تکرار برگشت محموله‌های صادراتی جلوگیری شود.

صدور اخطاریه ناشی از وجود آفت شپشک ترمز صادرات کیوی شمال را کشید و سبب وارد شدن ضرر به کشاورزان و تولیدکنندگان استان شد از این رو نظارت برای جلوگیری از عرضه و صادرات محموله‌های دارای مشکل و توجه به کیفیت و شرایط و ضوابط بازار‌های هدف می‌تواند، زنجیره تولید تا صادرات را تقویت کند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تحلیل بازار، تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۲۹۳۴۶، www.tahlilbazaar.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین