پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۳۹۴
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸
تصادف بهبهان طبق بررسی ها، نصب این ایربگ‌ها توسط خودروسازان حدودا بین ۴ تا ۶ میلیون تومان برای خریداران خودرو هزینه داشته است. مبالغی که مردم جهت محافظت از جان خود و سرنشینان پرداخت می‌کنند، اما نه جانشان از آسیب مصون می‌ماند و نه مال‌هایشان.
شعار سال: چند روز پیش در تصادف زنجیره‌ای محور بهبهان_اهواز که ۵ کشته و ده‌ها مصدوم داشت، ایربگ هیچ‌یک از ۵۹ خودروی آسیب دیده باز نشد!

رسانه ای نوشت: این را رئیس پلیس راهور ناجا گفته بود و این در حالی است که طبق بررسی ها، نصب این ایربگ‌ها توسط خودروسازان حدودا بین ۴ تا ۶ میلیون تومان برای خریداران خودرو هزینه داشته است. مبالغی که مردم جهت محافظت از جان خود و سرنشینان پرداخت می‌کنند، اما نه جانشان از آسیب مصون می‌ماند و نه مال‌هایشان.

قیمت ایربگ ارابه‌های مرگ که باز نمی‌شوند!

ایر مرگ!
روزنامه ای نوشت: بهار امسال بود که یکی از شرکت‌های خودروسازی کشور با شبیه‌سازی حادثه تصادف، مدعی گذراندن موفقیت‌آمیز تست‌های ایربگ شد. حالا با گذشت ۸ ماه، یک تصادف وحشتناک و واقعی در بهبهان رخ داد و ایربگ هیچ یک از خودرو‌های ساخت داخل باز نشد تا تعدادی از هموطنان‌مان جان‌شان را از دست بدهند و ده‌ها نفر مصدوم شوند.

با گذشت چند روز از حادثه تلخ تصادف زنجیره‌ای خودرو‌ها در محور بهبهان- اهواز که منجر به فوت ۵ نفر و مصدومیت ۴۱ نفر شد، سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا گفته است: «در حادثه بهبهان که بسیار دلخراش بود، ایربگ هیچ خودرویی باز نشد!» باز نشدن ایربگ خودرو‌ها و از دست رفتن جان انسان‌ها در حالی است که خودروسازان بابت امکانات ایمنی (ایربگ) خودروهای‌شان بین ۲ تا ۶ میلیون تومان را از خریداران دریافت می‌کنند، اما ساعت ۷:۵۰ روز ۲۰ دی‌ماه در تصادف زنجیره‌ای ۵۹ خودرو در محور بهبهان- اهواز که روز امتحان واقعی و غیرنمایشی برای تست عملکرد ایربگ خودرو‌های داخلی بود، حتی یک مورد هم با موفقیت همراه نبود تا متاسفانه ۵ هموطن جان‌شان را از دست بدهند و تعداد زیادی مصدوم شوند!

چرا ارابه مرگ تولید می‌کنیم؟ کیفیت خودرو‌های داخلی بویژه در زمینه حفظ امنیت راننده و سرنشینان همواره در سال‌های اخیر با انتقادات کارشناسی و حتی هشدار‌های مقامات مسؤول همراه بوده است. رئیس پلیس راهور ناجا در صحبت‌های روز گذشته خود با تندی و قاطعیت، عملکرد خودروسازان داخلی را زیر سوال برده و اظهار داشته است: چرا ارابه مرگ تولید می‌کنید؟ چرا استاندارد‌ها کنترل نمی‌شود؟ چرا وزارت صمت کنترل نمی‌کند؟ وی تاکید کرده است: حتما باید خودروساز‌ها در این حادثه به مراجع قضایی معرفی شوند. اینکه بگوییم رانندگان در حادثه بهبهان دقت نداشته‌اند درست است، اما سازمان‌های مربوط چه نقشی داشتند؟

دبیر انجمن خودروسازان: نمی‌دانم! بروید از پلیس بپرسید درباره اظهارات سردار هادیانفر و انتقادات او از خودرو‌های تولید داخل سراغ دبیر انجمن خودروسازان رفتیم، اما پاسخ مناسب و قانع‌کننده‌ای دریافت نکردیم. احمد نعمت‌بخش به «وطن‌امروز» می‌گوید: استاندارد مرتبط با ایربگ از مدت‌ها قبل اجباری شده و الان همه خودروسازان مکلف به رعایت آن هستند، البته تعدادی از مردم ایربگ خودروی خودشان را آف می‌کنند، بنابراین وقتی این گزینه غیرفعال باشد عمل نمی‌کند. اگر شما می‌خواهید «ته قضیه» را دربیاورید باید بگویید خودرو‌های آسیب‌دیده مربوط به کدام شرکت خودروسازی است. وی در پاسخ به اینکه آیا همه ده‌ها خودروی این سانحه، گزینه ایربگ را غیرفعال کرده بودند با عصبانیت اظهار می‌دارد: چه کسی گفته عمل نمی‌کند؟ سازمان ملی استاندارد این خودرو‌ها را کنترل می‌کند. چرا ناحق می‌گویید؟ نعمت‌بخش ادامه می‌دهد: من که بالای سر این خودرو‌ها نبودم. خودتان بروید ببینید چه ماشینی، چه مدلی و برای کدام شرکت بوده است. اصلا چرا به من می‌گویید؟ زنگ بزنید به سازمان استاندارد و فحشش را به آن‌ها بدهید! دبیر انجمن خودروسازان در نهایت می‌گوید: انجمن خودروسازان کاری به جزئیات ندارد. شما بروید از آقای هادیانفر بپرسید که جزئیات این موضوع چیست.

رئیس پلیس راهور: ترمز‌ها هم عمل نکرده است صحبت‌های دبیر انجمن خودروسازان، ما را بر آن داشت با سردار هادیانفر تماس بگیریم. رئیس پلیس راهور ناجا می‌گوید: ببخشید! مگر راننده دیوانه است و با جانش شوخی دارد که ایربگ را غیرفعال کند؟ وی می‌افزاید: با این حال، یک تیم کارشناسی را مسؤول بررسی جزئیات این موضوع کرده‌ایم. بزودی اطلاعات بیشتری درباره عملکرد ایربگ خودرو‌ها در این سانحه به دست می‌آوریم. هادیانفر البته به یک موضوع ناگفته هم اشاره می‌کند: من نمی‌خواستم این را بگویم، اما در این فرصت به نظرم لازم است بگویم ترمز ABS هیچ یک از خودرو‌ها هم در تصادف زنجیره‌ای بهبهان بدرستی عمل نکرده است.

۳۲ درصد فوتی‌های تصادفات مربوط به سرنشینان است رئیس پلیس راهور ناجا همچنین در ششمین مرحله از رزمایش توان و تحرک عملیاتی پلیس راهور اظهار داشت: در حال حاضر در کشور ٣٧ میلیون وسیله نقلیه داریم. متاسفانه ٣٢ درصد فوتی‌های تصادفات مربوط به سرنشینان است که عدم بستن کمربند ایمنی عامل آن بوده، همچنین ۲۵ درصد فوتی‌ها مربوط به رانندگان و ١٩ درصد هم شامل عابران پیاده می‌شود. هادیانفر در ادامه به موضوع انضباط در عبور و مرور پرداخت و گفت: مسأله تصادفات و حوادث بسیار جدی است، چراکه سومین عامل مرگ‌و‌میر مربوط به تصادفات است. امروز فوتی‌های ناشی از کرونا به ٢٠ نفر رسیده، اما تصادفات همواره هست و خواهد بود. به ازای هر نفر فوتی، ٢٠ الی ۲۵ نفر مجروح و معلول داریم. در سال جاری رشد ١٢ درصدی در تردد‌های کشور داشتیم و متاسفانه ١١ هزار و ۱۴۷ نفر نیز جان‌باخته داشتیم. وی همچنین افزود: در ناوگان بار و مسافر ۲۱۰۰ کشته داشتیم که بیشترین فوتی‌ها برای تریلی و کامیون است. رانندگان کامیون و تریلی بهترین رانندگان هستند، اما شاهد حوادث زیادی از سوی آن‌ها هستیم. سردار هادیانفر در ادامه تصریح کرد: چرا رانندگان تریلی و کامیون حین خستگی رانندگی کرده و از جاده فرعی تردد می‌کنند؟ در یکی از حوادث اخیر، راننده تریلی از جاده فرعی استفاده کرد که موجب بروز آن حادثه در سنندج شد. وی ادامه داد: شرکت‌های اتوبوسرانی مسؤول هستند که اتوبوس‌ها را کنترل کنند. سرنشینان باید کمربند ایمنی را ببندند. همچنین موتورسواران که قشر زحمتکش محسوب می‌شوند و ۸۵ درصدشان برای تامین معاش از موتوسیکلت استفاده می‌کنند باید مقررات را رعایت کرده و در اتوبان‌ها خلاف جهت حرکت نکنند.

رئیس کمیسیون صنایع: در حال تحقیق و تفحص هستیم چند سال است بحث رعایت استاندارد‌های خودروسازی از جمله در بخش ایمنی خودرو‌ها از سوی کارشناسان و مدیران حوزه استاندارد پیگیری می‌شود. یک جست‌وجوی ساده با کلیدواژه‌های «خودروسازان و استانداردها» نشان می‌دهد که این شرکت‌ها بار‌ها و بار‌ها پیش از سال ۱۳۹۸ درخواست تمدید مهلت برای رعایت استاندارد‌ها را داشته‌اند، اما با توجه به حوادث تلخی که در تصادفات برای خودرو‌ها و مردم رخ می‌دهد، می‌توان نتیجه گرفت که رعایت ۱۰۰ درصدی استاندارد‌ها در حوزه خودروسازی همچنان محقق نشده است. عزت‌الله اکبری، رئیس کمیسیون صنایع مجلس در این باره می‌گوید: هیچ توجیهی از سوی خودروسازان برای رعایت نکردن استاندارد‌ها از جمله در موضوعات ایمنی خودرو پذیرفته نیست. آن‌ها موظف به حفظ جان و امنیت مردم هستند. وی می‌افزاید: همین الان که با شما صحبت می‌کنم، کمیسیون صنایع مجلس پیگیر موضوع تحقیق و تفحص از خودروسازان است. اکبری ادامه داد: درباره حادثه تلخ بهبهان هم فعلا منتظر دریافت نظر کارشناسی پلیس خواهیم بود. بعد از آن می‌توان اظهار نظر بهتری داشت.

روزانه ۳۵ تا ۶۰ مورد فوتی در تصادفات داریم حادثه تلخ محور بهبهان- رامهرمز و حرف و حدیث‌ها درباره نقص فنی خودرو‌ها در حالی است که تقریبا هر روز شاهد تکرار حوادث مشابه با آمار فوت کمتر یا بیشتر هستیم. دقیقا یک روز بعد از حادثه بهبهان بود که خبر فوت ۳ نفر در محور الشتر- فیروزآباد لرستان در رسانه‌ها منتشر شد. همچنین دیروز رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت از فوت ۱۵ نفر و مصدوم شدن ۴۷۵ نفر طی ۲۰ روز در تصادفات جنوب کرمان خبر داد و گفت: «از ابتدای دی‌ماه ۵۱۸ ماموریت تصادفی در جنوب استان داشته‌ایم. یعنی به طور میانگین ۲۶ ماموریت تصادفی در روز». رئیس پلیس راهور نیز با بیان اینکه سومین عامل مرگ‌و‌میر در جهان تصادفات است، گفت: هر ساعت ۲ نفر جان شان را در تصادفات از دست می‌دهند. اکنون به طور متوسط روزانه ۳۵ تا۶۰ نفر فوتی در اثر تصادف داریم. سردار هادیانفر یادآور شد: سال ۱۴۰۰ با توجه به رشد ۱۲ درصدی افزایش ترددها، حدود ۱۱ هزار و ۱۵۰ نفر جان باخته و ۲۶۱ هزار مجروح و معلول داشتیم. این یک معضل جدی است که بار‌ها مقام معظم رهبری هم تذکر دادند و تاکید کردند که همه دستگاه‌های مسؤول نقش خود را ایفا کنند تا تصادفات به حداقل برسد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۱۵۳۸۲۹۵ ، www.jamaran.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین