پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۷۲۹
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۹
عبارت ایرانیان مقیم خارج یا ایرانیان خارج از کشور به ایرانیانی گفته می‌شود که در ایران به دنیا آمده‌اند، اما در خارج از ایران با خانواده‌هایشان زندگی می‌کنند. آمار‌ها حکایت از زندگی حدود ۴ میلیون ایرانی (۵ درصد جمعیت کل کشور)، در خارج از ایران دارد. افرادی که عموما از نظر مالی، علمی و استعدادی در وضعیت مطلوب بوده و بنا بر دلایل عدیده، ترک وطن کرده اند.
شعار سال: به نظر می‌رسد که به خاطر بحران‌های اقتصادی چند سال اخیر، تحریم‌های بی‌سابقه و شرایط نامطلوب اجتماعی و رفاهی، آمار مهاجرت دانشجویان ایرانی و کلا مهاجرت تحصیلی و کاری ایرانی‌ها به طرز قابل‌توجهی بیشتر شده و این رشد همچنان ادامه‌دار است.

تفاوت فراوان آمار سازمان ثبت احوال ایران با آمار رسمی کشور‌های مقصد در خصوص جمعیت مهاجران ایرانی دلایل متعددی دارد. از جمله این دلایل می‌توان به دو تابعیتی بودن، نگرفتن شناسنامه ایرانی برای فرزندان نسل دوم و سوم، مهاجرت‌های دو یا چندباره بین کشور‌ها توسط فرد مهاجر یا اعلام تابعیت غیرایرانی از سوی فرد مهاجر، تعمد و سو نگری توسط کشور مقصد و پایین اعلام کردن عمدی آمار، عدم ثبت دقیق و موارد نامشخص دیگر می‌تواند اثرگذار باشد.

براساس برآورد مجید حلاج زاده، دبیرکل وقت شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در سال ۱۳۹۷، حدود ۷ میلیون ایرانی در خارج از کشور با سرمایهٔ حدوداً ۲۴ هزار میلیارد زندگی می‌کنند. موفق‌ترین گروه ایرانیان مهاجر، ایرانیان کالیفرنیا ذکر شده‌اند که به عنوان یک گروه تأثیرگذار مورد توجه جامعه میزبان قرار گرفته و در سیاستگذاری‌های این ایالت نقش مهمی دارند.

تعداد ایرانیان خارج از کشور و علل مهاجرت‌ها
 
تعداد بازدید : 7
گزیده‌ای از برنامه اقتصاد ایران در گذار از بحران با صادق الحسینی و علی مروی

آمریکا، کانادا، کشور‌های اروپای غربی، ترکیه و همچنین استرالیا از مقاصد اصلی دانشجویان ایرانی برای مهاجرت محسوب می‌شوند.

روند مهاجرت دانشجویان ایرانی فزاینده بوده و خصوصا کشور ترکیه که در سالیان اخیر بسیار افزایش پیدا کرده است.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین