پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۰۴۹
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۱
تا به حال از خود پرسیده اید که سایپا (سرواژه شرکت خودرو سازی ایرانی) از چه عباراتی گرفته شده است؟ آیا این سرواژه ایرانی است؟ آیا بهتر نبود که از نامی ایرانی برای این شرکت استفاده می‌شد؟
شعار سال: سایپا یک شرکت خودروسازی ایرانی است که نام خود را (SAIPA) از عبارت Societe Annonyme Iranienne de Production Automobile گرفته است.

این شرکت با شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران در سال ۱۳۴۴ بنیان گزاری شد و در اواخر سال ۱۳۴۷ به مرحله بهره برداری رسید. شرکت مورد اشاره، تولید نخستین فرآورده‌های خود را که شامل وانت آکا و سواری ژیان بود با روش کاملاً دستی آغاز نمود. پس از سال ۱۳۵۳ بر تنوع محصولات شرکت افزوده شد و خودرو‌های ژیان مهاری و ژیان پیکاب در مدل‌های معمولی، دولوکس نیز تولید شد. نام شرکت در اوایل سال ۱۳۵۴ با حذف کلمه سیتروئن از انتهای نام فرانسوی آن به «شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل» به نام اختصاری (سایپا) تغییر یافت.

با رخ‌دادن انقلاب ۱۳۵۷، دولت جمهوری اسلامی ایران، شرکت سایپا را در ۱۶ تیر ۱۳۵۸ به مالکیت خود درآورد و سایپا، از آذر ۱۳۶۰ زیر نظر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفت. در سال ۱۳۷۲، یکی از پرفروش‌ترین خودرو‌های تاریخ ایران، پراید، برای نخستین‌بار توسط سایپا در ایران تولید شد. در دههٔ ۱۳۸۰، سایپا توانست نخستین خودروی طراحی اختصاصی خود را نیز در همین دهه بسازد. خودروی تیبا نخستین خودروی انحصاری سایپا است که در سال ۱۳۸۷ رونمایی شد.

آیا همزمان با تغییرات مدیریتی، زمان لازم برای تغییر نام این شرکت از یک اصطلاح برگرفته از سرواژه‌های خارجی به یک نام داخلی، فرا نرسیده است.
 
سایپا، سرواژه‌ای که ایرانی نیست!
 
 
 
سایپا، سرواژه‌ای که ایرانی نیست!
 
 
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین