پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۶۹۵
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۹
حضرت آیت الله العظمی سیستانی فتاوی درباره استفاده از پوستین حیوانات در کشور غیر اسلامی بیان کرده است.

شعار سال:متن فتاوی مطرح شده بدین شرح است:
 
پوشیدن پوستین های طبیعی یک مشکل حقیقی است و هر مسلمانی در کشورهای غیر اسلامی با آن روبه رو است . زیرا آنان در ممالک اسلامی خود عادتاً نیازمندی پوستی خود را با خیال آسوده می خرند چون می دانند که آنها از پوست حیواناتی فراهم شده که به طریق شرعی تذکیه شده اند پس بدون هیچ شک و نگرانی آنها را می پوشند و با آنها نماز می گزارند و با رطوبت به آنها دست می زنند . اما در کشورهای غیر اسلامی ، مسئله کاملاً فرق می کند و لذا نیکوست که ما احکام ذیل را در اینجا توضیح دهیم :

مسئله ۱۹۵ ـ اشیای پوستی ، نجس اند و با آنها نماز نمی توان خواند اگر بدانیم که آنها از پوست جاندارانی تهیّه شده اند که برابر مقررّات شرعی ، تذکیه و ذبح نشده اند امّا اگر چنان علمی نباشد و احتمال بدهیم که آنها از پوست حیوان حلال گوشتی که به طریق اسلامی ذبح وتذکیه شده است ، فراهم گردیده اند ، پاکند ونماز با آنها جایز می باشد .

مسئله ۱۹۶ ـ نماز با اشیای پوستی ساخته شده از پوست جانداران درنده مانند شیر ، ببر ، پلنگ ، روباه وشغال وامثال آنها ، جایز نیست .

چنانکه بنابر احتیاط واجب با پوست حیوانات حرام گوشت هرچند غیر درنده مثل میمون وفیل ، هرچند که پوست آنها دراثر تذکیه ، پاک باشد و یا احتمال تذکیه شدن را بدهیم نماز خوانده نشود .

بلی ، ازکمربند وامثال آن که ستر عورت با آن ممکن نیست واز چنان پوستهایی تهیه شده است می توان استفاده کرد ولی اگر یقین داشته باشیم که آن ، از پوست جاندارن تذکیه نشده درست شده است نجس است و نماز با آن بنابر احتیاط ، جایز نمی باشد اگر چه آن ، کمبرند و یا هر چیز دیگری باشد که ستر عورت با آن ممکن نیست و همینطور است اگراحتمال تذکیه حیوان به اندازه ای ضعیف باشد که عقلا معمولاً بهآن اعتنا نمی کنند مانند احتمال ۲%.

مسئله ۱۹۷ ـ اشیاء و لوازم پوستی که در کشورهای غیر اسلامی از پوست مارها و تمساح ها ساخته شده اند و در مغازه ها در معرض فروش قرار دارند همگی پاکند و خرید و فروش و استعمال آنها حتی آنجا که طهارت و پاکی شرط است جایز می باشد.

مسئله ۱۹۸ ـ اشیای تهیه شده از پوست که در کشورهای اسلامی ساخته شده و در کشورهای غیر اسلامی عرضه می شوند پاکند و نماز با آنها جایز می باشد.

مسئله ۱۹۹ ـ اشیای پوستی ساخته شده در کشورهای غیر اسلامی که نمی دانیم آیا از پوست طبیعی و یا مصنوعی فراهم شده اند همگی پاکند و نماز با آنها جایز می باشد.

مسئله ۲۰۰ ـ کفش ساخته شده از پوست حیوان تذکیه نشده پا را نجس نمی کند مگر با رطوبت ناقل نجاست پس اگر با عرق کند وجوراب در اثر عرق کردن پا ، خیس شود امّا رطوبت به کفش نجس نرسد، پا و یا جوراب ، آلوده و نجس نمی شوند.

مسئله ۲۰۱ ـ نماز با کاپشن و یا با کلاه و یا با کمربند پوست ساخته شده در کشورهای غیر اسلامی و آنچه که از محل های خرید و فروش غیر اسلامی خریداری می شود جایز است هر گاه احتمال بدهیم که این اشیاء ، از پوست حیوان حلال گوشت تذکیه شرعی شده ، ساخته شده اند چنانکه در بخش های سابق گذشت.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری شفقنا ، تاریخ انتشار: 23 بهمن1400، کدخبر: ، www.fa.shafaqna.com،1316768

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین