پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۷۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۶
در سفر اخیر آیت الله سید ابراهیم رییسی و هیئت دولت به استان گیلان که با استقبال پرشور مردم میهمان نواز استان گیلان نیز همراه بود، آماری از اعتبارات سفر ارائه شد که برای افکار عمومی مبهم بود. اعتباراتی که به نظر می‌رسد در مقابل گزارش استاندار گیلان در جلسه شورای اداری در خصوص اعتبارات مورد نیاز گیلان برای رفع معضلات و مشکلات مردم، به مثابه فیل و فنجان است و با اعتبارات اعلامی این سفر که محل آن هم تعریف نشده، شاید تحقق عمران و آبادی مورد ادعا به عمر مردم گیلان قد ندهد!

 اصل سفرهای استانی دولت و رئیس ‌جمهور در هر دولتی بدون تشریفات و رویارویی با مردم و شنیدن حرف‌ها و دردل‌های اقشار بسیار ضعیف می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های دولت بسیار موثر باشد. چون این احساس ایجاد می شود که دولت در کنار آنهاست و میان آنان حضور دارد، درد و حرف آن‌ها را می‌شنود و با مردم بیگانه نیست.
 
اما نتایجی که به آن در مطالب فوق اشاره شد، در کوتاه‌ مدت محسوس است و اگر به وعده‌هایی که می‌دهند در درازمدت عمل نشود یا به آمار و ارقام و اعتباراتی اشاره شود که منابع و ساز و کار تخصیص آن تعریف نشده باشد، نه ‌تنها باعث بازسازی اعتماد عمومی نمی شود بلکه به میزان بیشتر از قبل در تخریب اعتماد عمومی تأثیرگذار است و مردم با خود می‌گویند که رییس جمهور و هیئت دولت آمدند و وضعیت ما را دیدند ، اما هیچ اتفاق ملموس در استان مشاهده نشد.
 
در سفر اخیر آیت الله سید ابراهیم رییسی و هیئت دولت به استان گیلان که با استقبال پرشور مردم میهمان نواز استان گیلان نیز همراه بود، آماری از اعتبارات سفر ارائه شد که برای افکار عمومی مبهم بود. اعتباراتی که به نظر می رسد در مقابل گزارش استاندار گیلان در جلسه شورای اداری در خصوص اعتبارات مورد نیاز گیلان برای رفع معضلات و مشکلات مردم، به مثابه فیل و فنجان است و با اعتبارات اعلامی این سفر که محل آن هم تعریف نشده، شاید تحقق عمران و آبادی مورد ادعا به عمر مردم گیلان قد ندهد!
 
دکتر اسدالله عباسی در جلسه شورای اداری استان گیلان که با حضور رییس جمهور ، هیئت دولت ، نمایندگان مجلس و مسئولان استانی برگزار شد به آمار و ارقامی اشاره کرد که نگرانی های بسیاری در اذهان عمومی در خصوص چالشهای گیلان ایجاد کرد. استاندار گیلان گفت:« در حال حاضر تولید روزانه پسماند در استان تقریباً 2 هزار تن بوده که در فصل گردشگری این میزان به بالغ بر2 هزار و ۵۰۰ تن در روز می رسد.  وی افزود: طرح جامع مدیریت پسماند استان گیلان به اعتبار 850 میلیارد تومان به صورت ریالی و 20 میلیون دلار ارزی نیاز دارد.»
 
عباسی با اشاره به اینکه بالغ بر 70 درصد از شهرها و روستاهای استان فاقد شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب هستند، خاطرنشان کرد: « برای اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب شهری و روستایی در استان گیلان به اعتباری بالغ بر 17 هزار میلیارد تومان نیازمند هستیم.»
 
نماینده عالی دولت در استان گیلان در ادامه به رودخانه های گوهر رود و زرجوب اشاره کرد و یادآور شد:« اعتبار مورد نیاز جهت اتمام شبکه فاضلاب رشت که موجب آلودگی دو  رودخانه های گوهر و زرجوب شده ، 4 هزار و 400 میلیارد تومان می باشد.»
 
وی تعدد طرح های نیمه تمام و بعضاً رها شده استان را یکی از چالش های مهم استان دانست و گفت:« 608 طرح با اعتباری بالغ بر 71 هزار میلیارد تومان در استان وجود دارد که در صورت اتمام و بهره برداری بخش قابل توجهی از مشکلات استان مرتفع خواهد شد.»
 
استاندار گیلان گفت:« آزاد راه رشت – قزوین در محدوده شهرستان رودبار با طول باقیمانده حدود 8 کیلومتر با پیشرفت فیزیکی 70 درصد، بالغ بر 10 سال است که در حال اجراست و به اتمام نرسیده و با اعتبار 550 میلیارد تومانی به اتمام خواهد رسید.»
 
عباسی اضافه کرد: « طرح اتصال راه آهن رشت به بندرکاسپین به طول 35 کیلومتر، با پیشرفت فیزیکی 70 درصد نیازمند اعتباری معادل 750 میلیارد تومان است.»
 
استاندار گیلان ادامه داد: « برای اتمام طرح های خسارت دیده ناشی از سیل سالهای 97 و 98 شامل بیش از 10 پل و ابنیه  در شهرستانهای مختلف به 120 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.»
 
عباسی با اشاره به اینکه در بحث آموزش پزشکی پروژه مجتمع دانشگاهی پردیس لاکان با پیشرفت فیزیکی30 درصد بیش از 25 سال هست نیمه کاره است، افزود: « هم اکنون بخشی از رشته های پزشکی و پیراپزشکی در مکان‌های دیگری بصورت استیجاری مستقر هستند.»
 
وی خواستار تأمین منابع لازم جهت اتمام پروژه های درمانی نیمه تمام استان، شامل بیمارستان جایگزین پورسینا، رازی، شفا و همچنین تبدیل بیمارستان 400 تختخوابی لاکان به 1000 تختخوابی جنرال، جذب و تأمین تجهیزات شامل 7 دستگاه MRI ، 2 دستگاه CT اسکن و افزایش سهمیه داروهای ضروری شد.
 
نماینده عالی دولت در گیلان در بخشی دیگری از سخنان گفت: « قدمت بالای شبکه توزیع برق استان به دلایل متعدد از جمله رطوبت بالا که باعث خوردگی و پیری زودرس تجهیزات شبکه می شود، مشکلات زیادی در این زمینه برای مردم بوجود آورده است و ......»
 
لازم به ذکر است موارد فوق گوشه ای از مشکلات و معضلات استان گیلان است که اسدالله عباسی در جلسه شورای اداری استان در حضور رییس جمهور اعلام کرد و حتی ماشین حساب هم ، گنجایش ارقام اعتبارات مورد نیاز پروژه های گیلان را نداشت و انتظار این بود بطور مشخص اعلام شود که اعتبارات در نظر گرفته شده این سفر از کدام محل قرار است تخصیص یابد.
 
نگارنده هر چه در اخبار جستجو کرد نتوانست جزییات اعتبارات این سفر را برای انتشار تهیه نماید. دسترسی به استاندار گیلان هم کاری بسیار سخت و شاید هم بی حاصل باشد لذا سراغ یکی از نمایندگان سابق مردم رشت در مجلس شورای اسلامی رفت. غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی که 8 سال  در کمیسیون برنامه و بودجه و به تیع آن 5 دوره در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی فعالیت داشت، اساس برنامه و بودجه را بخوبی می داند. جعفر زاده در یک گفتگوی اختصاصی با تاکید بر اینکه به شدت طرفدار سفرهای استانی رییس جمهور و هیئت دولت می باشد، گفت: اینگونه سفرها باید انجام شود و مقامات عالی کشور باید به استانها بیایند و مخالف منتقدین سفر رییس جمهور به استانها هستم.
 
این نماینده سابق مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه میهمان نوازی رویه مردم گیلان است، افزود: مردم گیلان مردم نجیبی هستند چرا که در این سفر از بهترین رستوران برای تیم ریاست جمهوری غذا تهیه شد و از این بابت از استاندار گیلان سپاسگزارم.
 
وی با بیان اینکه مردم دنبال دولت راستگویان و پاکدستان هستند، خاطرنشان کرد: متاسفانه در این سفر صادقانه با مردم نجیب گیلان برخورد نکردند و بزرگترین فرصت استان گیلان از دست رفت.
 
جعفرزاده با اشاره به اینکه از دولت محرومان و مستضعفان انتظار داشتیم در این سفر صادقانه با مردم برخورد کنند، تاکید کرد: بعضی از گزارشات ارائه شده در این سفر، توهین به شعور مردم با فرهنگ و با سواد گیلان بود که اطلاعات اولیه از بودجه را دارند.
 
وی با تاکید بر اینکه چرا اعلام می کنید که ما فلان اعتبار را اختصاص دادیم؟ افزود: با قاطعیت می گویم هیچ بودجه ای خارج از بودجه استان گیلان در کتاب بودجه 1400 و 1401  در این سفر به استان گیلان اختصاص پیدا نکرد!
 
وی با بیان اینکه بودجه استان گیلان را در این سفر بازخوانی کردند، گفت: اگر این سفر ریاست جمهوری به گیلان هم انجام نمی شد، اعتبارات اعلامی حق مردم گیلان بود که در کتاب بودجه هم آمده است.
 
جعفرزاده گفت: چه منتی روی سر مردم گیلان گذاشتید که در بهترین رستورانها از شما پذیرایی کردند؟ مردم این استان مستحق شنیدن مطالب خلاف واقع نیستند و نباید آنان را بیخود امیدوار کرد.
 
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متاسفانه در این سفر برای بیان اعداد و ارقام با صداقت برخورد نشد، ادامه داد: از تیم آقای رییسی و وزرا خواهش دارم که خلاف واقعیت گزارش نکنند. چه اعتباری در این سفر به استان گیلان اختصاص یافت که اگر این سفر انجام نمی شد، از آن بی بهره بودیم؟!
 
جعفرزاده با تاکید بر اینکه هیچ کس حق ندارد به مردم دروغ بگوید، گفت: به دروغ  از حضور غیرمنتظره در پوشش گفتند و بعد می بینید که ویدئو پروژکتور اماده  بود، فیلمی از قبل تهیه کردند و امکاناتی مشاهده شد.
 
وی یادآور شد: در پوشش و الکتریک چه اتفاق جدیدی افتاد؟ یک سوله که در حال کار بود. کسانی در مورد پوشش و الکتریک ورود کردند که خودشون در آن زمان مسئول یا نماینده مجلس بودند. اگر اعلام می کنید دست غارتگران را قطع می کنید، چرا آن موقع قطع نکردید؟ چرا گذاشتید چنین بلایی سر مردم گیلان بیاید؟
 
جعفر زاده با انتقاد از نمایندگان مجلس استان گیلان گفت: مهمان نوازی وظیفه ما بود و باید انجام می شد که الحمدلله به بهترین شکل و در بهترین رستورانها انجام شد. نماینده دولت شاید نتواند اعتراض کند اما نمایندگان مجلس که می توانستند. ذات کار نماینده مجلس دفاع از حقوق ملت است. چرا نمایندگان مجلس در این سفر بعنوان مهمان در جلسه نشستند و از هم تعریف و تمجید کردند.
 
وی اضافه کرد: یک نماینده مجلس بگوید اگر این سفر انجام نمی شد، مردم گیلان از چه مصوبه و اعتباری بی بهره بودند؟ من می گویم هیچ اعتباری غیر از آنچه در لایحه بودجه استان تعریف شده ، در این سفر برای مردم گیلان محقق نشد!! هیچ اتفاقی عجیب و غریبی در این سفر نیفتاده و معضلات و مسائل گیلان نظیر محیط زیست، پسماند، صنایع و ... دیده نشده است.
 
جعفرزاده با اشاره به اینکه سکوت نمایندگان در سفرهای بی ربط برخی وزرا در جای خود قابل تامل است، افزود: تقسیم وظایف چگونه انجام شد؟ قوه مجریه ستون جمهوری اسلامی است. مردم می پرسند بازدید وزیر بهداشت از پل و وزیر مخابرات از چوکا چه معنی دارد؟ وزیر بهداشت از پل روگذر چه می داند؟ وزیر مخابرات از صنعت کاغذ سازی چه می داند؟ مردم گیلان به دنبال سفر اسمی رییس جمهور نبودند.
 
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بالاترین دستاورد سفر آزاد سازی سواحل دریای خزر اعلام شده ، خاطرنشان کرد: آزاد سازی سواحل از جمله قوانینی است که دست و پا شکسته اجرا شده و بعضا مورد غفلت قرار گرفته بود. استان مازندران هم از این آزاد سازی بدون سفر رییس جمهور بهره مند شد پس نمی توانیم اعلام کنیم که با سفر رییس جمهور این موضوع محقق شد.
 
وی تاکید کرد: تمرکز صرف روی آزاد سازی سواحل و فراموش شدن مشکلات اساسی و اصلی استان مثل صنایع، کشاورزی ، اشتغال جوانان ، محیط زیست و  .... برای مردم گیلان قابل قبول نیست.
 
جعفرزاده با  ابراز نگرانی از بودجه 1401 استان گیلان، گفت: در بودجه 1401 ظلم فاحشی به استان گیلان شد و آماده مناظره با هر عزیزی که اعلام می کند در بودجه 1401 به گیلان لطف شده، هستم.
 
وی تاکید کرد: تا دیر نشده باید در کمیسیون تلفیق، بودجه هایی که در 1400 برای استان گیلان تعریف شده بود، در لایحه بودجه  1401 برگردانده شود .
 
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: ثابت می کنم که در بودجه 1401 به گیلان ظلم شده و دلیل آن هم کینه توزی رییس سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به دکتر محمد باقر نوبخت است . زیرا مسعود میرکاظمی رسما در جلسات اعلام کرد که دکتر نوبخت به گیلان به اندازه کافی رسیدگی کرده و نیازی نیست بیش از این توجه شود !!
 
جعفرزاده اعلام کرد: حذف عمده برنامه ها و پروژه های استان گیلان در بودجه 1401، باعث شد تا استان گیلان خسارت عمده ببیند. بودجه ای که برای گیلان در لایحه بودجه 1401 دیده شده بسیار فقیر و ضعیف است.
 
وی با درخواست از نمایندگان مجلس استان گیلان برای شکستن سکوت در خصوص اقدام مسعود میرکاظمی برای بودجه 1401 استان گیلان، گفت: جنب و جوشی خاصی از نمایندگان مجلس در اعتراض به بودجه 1401 به جز دو نفر نمی بینم و یا اینکه تاکنون اطلاعاتی در این خصوص ارائه نشده است.
 
وی با بیان اینکه مردم گیلان انتظار داشتند نمایندگان مجلس استان گیلان برای اعتراض به بودجه 1401 این استان همانند  نمایندگان استان اصفهان اقدام می کردند، خاطرنشان کرد: چرا نمایندگان مجلس گیلان سکوت کردند و دسته جمعی به نهاد ریاست جمهوری نرفتند؟ چرا نمایندگان مجلس به رییس سازمان برنامه و بودجه کشور اعتراض نکردند؟ چرا پروژه های گیلان در بودجه 1401 حذف شده اند؟
 
وی افزود: اتفاق فجیعی در بودجه 1401 استان گیلان افتاده و ما هیچ حرکتی در پروژه های گیلان نمی بینیم و آماده مناظره با هرکدام از این نمایندگان هستم.
 
جعفرزاده با بیان اینکه آیت الله سید ابراهیم رییسی آخرین فرصت انقلاب و نظام است و باید به ایشان کمک کرد، گفت: علاقمندان، دلسوزان و دوست داران رییسی ورود کنند و مانع سواستفاده شوند و جلوی خلاف گویی ها را بگیرند.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی اسرار امروز ، تاریخ انتشار:16 بهمن1400، کدخبر: 5372633، www.asraremrooz.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
0
0
فرصتی که شاید از دست رفت!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین