پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۷۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد تقریباً از هر سه فرد مسن، یک نفر پس از ابتلا به کووید-۱۹ دچار شرایط پزشکی جدید می‌شود.
شعار سال:دانشمندان تاکنون تلاش‌های بسیاری برای شناسایی پیامد‌های کرونا بر روی افراد بهبود یافته انجام داده اند، اما یک مطالعه اخیر دانشمندان آمریکایی نشان می‌دهد تقریباً یک سوم (۳۲ نفر از هر ۱۰۰ نفر) از افراد سالمندی که در سال ۲۰۲۰ با بیماری کووید-۱۹ درگیر شده بودند، پس از بهبودی حداقل به یک بیماری جدید مبتلا شده اند. این تحقیق جدید که در نشریه معتبر The BMJ و در ۹ فوریه ۲۰۲۲ منتشر شد، تأکید می‌کند که این میزان مراجعه حدود ۱۱ درصد سالمندانی است که به کووید-۱۹ مبتلا نشده اند.
 
این یافته دانشمندان همچنین نشان می‌دهد که این سالمندان تنها چند ماه پس از بهبودی، علائمی از یک بیماری جدید را بروز داده اند که نیاز به مراجعه به پزشک را ضروری کرده است. این شرایط جدید نیز شامل طیف وسیعی از اندام‌ها و سیستم‌های اصلی، از جمله قلب، کلیه‌ها، ریه‌ها و کبد و همچنین عوارض سلامت روانی می‌شود.

مطالعاتی که به بررسی فراوانی و شدت شرایط جدید (عواقب) پس از عفونت کووید-۱۹ می‌پردازند، شروع به ظهور کرده اند، اما تعداد کمی از آن‌ها خطر بیش از حد شرایط جدید ناشی از عفونت کووید-۱۹ را در افراد مسن (حداقل ۶۵ سال) توصیف کرده اند. برای رفع این مشکل، محققان آمریکایی از سوابق طرح بیمه سلامت برای شناسایی ۱۳۳۳۶۶ فرد ۶۵ ساله یا بیشتر در سال ۲۰۲۰ استفاده کردند که قبل از اول آوریل ۲۰۲۰ به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند. این افراد در سه گروه مقایسه (غیر کووید) در سال‌های ۲۰۲۰، ۲۰۱۹ و گروهی که مبتلا به بیماری ویروسی دستگاه تنفسی تحتانی تشخیص داده شدند، همسان شدند.

سپس محققان هرگونه شرایط پایدار یا جدید را که ۲۱ روز پس از تشخیص کووید-۱۹ شروع می‌شد (دوره پس از حاد) ثبت کردند و خطرات جدید را در شرایط ایجاد شده توسط کووید-۱۹ طی چند ماه بر اساس سن، نژاد، جنس و اینکه آیا بیماران بخاطر ابتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شدند یا نه، محاسبه کردند. نتایج نشان می‌دهد که در بین افرادی که در سال ۲۰۲۰ مبتلا به کووید-۱۹ تشخیص داده شده‌اند، ۳۲ درصد در دوره پس از حاد برای یک یا چند بیماری جدید یا پایدار به دنبال مراقبت‌های پزشکی بودند که ۱۱ درصد بیشتر از گروه مقایسه (غیر مبتلا) در سال ۲۰۲۰ بود.

شناسایی پیامد‌های جدید کرونا برای سالمندان

در مقایسه با گروه غیر مبتلا در سال ۲۰۲۰، بیماران کووید-۱۹ در معرض افزایش خطر ابتلا به طیف وسیعی از شرایط از جمله نارسایی تنفسی (۷.۵۵ اضافی در هر ۱۰۰ نفر)، خستگی (۵.۶۶ اضافی در هر ۱۰۰ نفر)، فشار خون بالا (۴.۴۳ اضافی) و تشخیص سلامت روان (۲.۵ اضافی در هر ۱۰۰ نفر) بودند. نکته جالب توجه اینکه یافته‌های مشابهی برای گروه مقایسه سال ۲۰۱۹ نیز بدست آمد. با این حال، در مقایسه با گروهی که بیماری دستگاه تنفسی تحتانی ویروسی داشتند، فقط نارسایی تنفسی، زوال عقل و خستگی به ترتیب ۲.۳۹، ۰.۷۱ و ۰.۱۸ در هر ۱۰۰ نفر مبتلا به کووید-۱۹، میزان خطر را افزایش دادند.

افرادی که با کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شده بودند، در بیشتر موارد، اما نه همه بیماری ها، به طور قابل توجهی افزایش خطر ابتلا به بیماری جدید را نشان دادند. خطر ابتلا به چندین بیماری جدید نیز برای مردان، برای آن‌هایی که از نژاد سیاه پوست هستند، و برای افراد ۷۵ ساله و بالاتر افزایش نشان داده است. متأسفانه، این یک مطالعه مشاهده‌ای محسوب می‌شود، بنابراین نمی‌تواند علت این موضوع را مشخص کند. از سوی دیگر، محققان برخی محدودیت‌ها از جمله این واقعیت که برخی از تشخیص‌ها ممکن است واقعاً نشان دهنده وضعیت جدیدی نباشد که توسط عفونت کووید-۱۹ ایجاد شده، را تأیید می‌کنند.

با این حال، این دانشمندان هشدار می‌دهند که با بیش از ۳۵۷ میلیون نفر مبتلا به ویروس کرونا در سراسر جهان، «تعداد بازماندگان با پیامد‌های پس از ابتلا به کرونا همچنان رو به افزایش خواهد بود.» آن‌ها می‌نویسند: «این یافته‌ها طیف گسترده‌ای از پیامد‌های مهم پس از عفونت حاد با ویروس SARS-CoV-۲ را بیشتر نشان می‌دهد. درک میزان خطر برای مهمترین پیامد‌های بالینی ممکن است تشخیص آن‌ها و مدیریت افراد مبتلا به عواقب پس از عفونت حاد SARS-CoV-۲ را افزایش دهد.» این محققان نتیجه گیری می‌کنند: «همچنین، نتایج ما می‌تواند به سیستم سلامت و سایر ذینفعان کلیدی آن کمک کند تا مقیاس عوارض سلامتی آینده را پیش بینی کنند و برنامه ریزی برای استفاده از منابع مراقبت‌های بهداشتی را بهبود بخشند».


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از فرارو، تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰، کد خبر: fararu.com/۵۳۳۶۴
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
0
0
به همین راحتی نمیشه از کرونا و عواقبش گذشت
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین