پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۷۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۰
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تخصیص اعتبار لازم از سوی دولت سیزدهم در سالجاری باعث شده به سرعت بسیاری از کمبود‌های دارویی و تجهیزات پزشکی برطرف شود.
شعار سال: بهرام دارایی در یک نشست خبری مجازی افزود: در سال ۹۷ حدود چهار میلیارد دلار نیاز ارزی برای دارو و تجهیزات پزشکی داشتیم که این رقم در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۲ میلیارد دلار بود که در ۶ ماه اول امسال فراهم شد.

وی اظهار داشت: همچنین امسال ۲ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی از دارو‌های تک داشتیم و در ۲ سال اخیر در دوران همه گیری کرونا، صنعت داروسازی دستاورد‌های خوبی داشته که از جمله می‌توان به تولید واکسن اشاره کرد.

۳۰ میلیون دز واکسن تحویل وزارت بهداشت شد

دارایی با بیان اینکه تاکنون ۳۰ میلیون دز واکسن داخلی تحویل وزارت بهداشت شده است، تصریح کرد: توان و ظرفیت تولید ۲ برابری دارو از جمله واکسن را داریم که باید بخش صنعت داروسازی ما حمایت شود و در دولت سیزدهم تامین واکسن از محل تولیدات داخلی از سیاست‌های درستی بود که مورد توجه قرار گرفت.

وی تصریح کرد: قیمت گذاری دارو با پایش و رصد هوشمند یکی از اهداف مهم سازمان غذا و دارو است که با حمایت بیمه‌ها باید دنبال شود و در سال‌های اخیر بسته شدن فهرست دارویی باعث بروز مشکلاتی برای صنعت دارو شده که اکنون این فهرست باز شده تا با رقابت سالم انحصار را حذف کنیم.

دارایی با بیان اینکه تا پایان امسال کمبود‌های دارویی و تجهیزات پزشکی به حداقل برسد، گفت: دوگانگی کمبود و قیمت از نقاط ضعف سیستم ارزی است که برای این اقلام در نظر گرفته شده و در سال گذشته مشکلاتی در این زمینه وجود داشت که امسال برطرف شد.

وی با اشاره به اینکه کمتر از ۷۰ میلیون دلار صادرات دارو در کشور وجود دارد، اظهار داشت: علت اصلی این صادرات محدودیت‌های ارزی بود و تولید با کیفیت باعث می‌شود توان صادراتی شرکت‌های داخلی بیشتر شود و بازار صادرات را فعال‌تر کنیم.

حذف امضای طلایی و شفافیت در توزیع دارو

به گفته دارایی، یکی از مهمترین اقدامات این سازمان حذف امضای طلایی و شفافیت و عدالت در تولید و توزیع دارو بوده و سعی داریم سامانه‌ها هوشمند را که اصالت دارو را پایش و سیاست گذاری و قیمت گذاری و ... را رصد می‌کند، راه اندازی کنیم.

وی افزود: بر اساس این سامانه‌ها می‌توان وضعیت کمبود‌های دارویی را نیز ردیابی کرده و با اتصال به نهاد‌های دیگر بتوان زنجیره تامین دارو را بصورت کامل رصد کرد.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در آینده‌ای نزدیک دارو‌های بیماران خاص و صعب العلاج نیز از تولید تا مصرف رصد می‌شود، اظهار داشت: سعی داریم این دارو‌ها با پوشش کامل بیمه‌ای به دست بیماران برسد، این کار را برای شیر‌های متابولیک انجام داده ایم.

دارایی ادامه داد: پایش و رصد هوشمند دارو، سیات گذاری و قیمت گذاری این محصول از مباحث مهم سازمان غذا و دارو است که امید است با کمک سازمان‌های بیمه گر کمترین پرداختی از جیب مردم انجام شود و اختلالی در تامین و قیمت دارو ایجاد نشود.

وی خاطرنشان کرد: بسته شدن فهرست دارویی کشور باعث اختلال در رشد و پویایی صنایع دارویی شد و اکنون با اولویت شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌هایی که در حوزه زیست فناوری فعالیت می‌کننداین فهرست باز شده و نویدبخش آن است که پویایی لازم را به صنعت دارویی بدهیم تا هم صنعت رشد کند و هم بازار‌های جدید را باز کنیم باید انحصار را هم برداریم.

وی تاکید کرد: در دولت سیزدهم در کنار تولید داخلی توانستیم در حوزه واردات واکسن فعال‌تر شویم و این فتح بابی شد تا علاوه بر تامین واکسن‌های مورد نیاز کشورمان بتوانیم تولیدکنندگان را هم رشد دهیم.

به گفته دارایی، تاکنون حدود ۱۵۰ میلیون دز واکسن از طریق هلال احمر وغیره داشتیم و حدود ۱۸۰ میلیون یورو به حساب سبد کووکس برای واردات این واکسن‌ها واریز شده است، البته واکسن‌هایی نیز بصورت اهدایی وارد کشور شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: اکنون ذخیر و دپوی واکسن کرونا برای سال آینده داریم و اگر دز چهارم نیز در سال آینده ضروری شود، آمادگی آن را هم داریم.

۳۰ میلیون دز پیش خرید واکسن داخلی

دارایی با بیان اینکه پیش خرید ۳۰ میلیون دز واکسن داخلی انجام شده است، تاکیدکرد: در زمینه پیش خرید واکسن‌های داخلی نیز امیدواریم سازمان برنامه و بودجه مبالغ مورد نظر را در اختیار ما قرار دهد تا پیش خرید را کامل کنیم و تولیدکنندگان نیز با خیال آسوده برای ماه‌های آینده برنامه ریزی کنند.

وی ادامه داد: آمار‌ها نشان می‌دهد هنوز به قله پیک ششم کرونا با شیوع سویه امیکرون نرسیده ایم و در حال حاضر با انجام واکسیناسیون ۱۰ برابر کاهش بستری و بدحالی بیماران‌مان را داریم.

دارایی خاطرنشان کرد: واکسیناسیون توانسته از ابتلای مردم به بیماری وخیم و بستری شدن‌شان در بخش‌های ویژه جلوگیری کند. در عین حال شرکت‌هایی را داریم که با پلتفرم‌های مختلف در حال تولید واکسن هستند.

وی درباره حذف ارز ترجیحی دارو افزود: دولت و مجلس در این زمینه تصمیم گیرنده است و ما نیز برای شرایط مختلف برنامه‌های مختلفی تدوین کردیم اگر ارز مناسب هم داشته باشیم مشکلات کمبود نیز برطرف می‌شود.

وی اظهار داشت: داروی ریتالین از هفته آینده توزیع می‌شود، این دارو برند است که تولید داخلی آن هم وجود دارد.

دارایی تصریح کرد: مردم به تولید داخلی اقبالی نشان نمی‌دهند، در حالیکه داروی تولید داخل هم تست‌های مختلف را رد کرده و توانسته مجوز مصرف بگیرد.

وی اظهار داشت: توزیع داروی ریتالین از شرکت اصلی خارجی را از هفته آینده انجام می‌دهیم و در کنار آن تولید داخلی هم در انبار شرکت‌ها موجود است که توزیع می‌کنند.

به گفته دارایی، ریتالین دارویی است که مصرف سوء هم دارد و این مصرف نابجا هم منجر به کمبود می‌شود. البته دارویی که ما با ارز ترجیحی تولید می‌کنیم، آنقدر ارزان است که برای خروج آن از چرخه تامین و توزیع و حتی از کشور طمع ایجاد شده و این اتفاق رخ می‌دهد

بیمه رمدسیویر در بخش بستری

وی درباره وضعیت استفاده از داروی رمدسیویر و حذف پوشش بیمه‌ای این دارو، گفت: رمدسیویر تولیدکنندگان متعددی دارد و تامین شده و در پیک ششم هم تمهیدات لازم را برای آن دیدیم.

معاون وزیر بهداشت افزود: این دارو در بخش بستری تحت پوشش بیمه است، اما در بخش سرپایی و بستری موقت این پوشش برداشته شده که در حال مذاکره با بخش درمان و بیمه‌ها هستیم که بتوانیم این پوشش را در بخش سرپایی و بستری موقت ایجاد کنیم.

دارایی اظهار داشت: یکی از مشکلاتمان عدم رعایت شیوه‌نامه‌های درمانی است که منجر به افزایش بی‌رویه مصرف شده و فشاری را بر سیستم تامین و تهیه دارو وارد می‌کند.

وی درباره ارز مورد نیاز دارو برای بودجه ۱۴۰۱ گفت: اگر بخواهیم تامین پایدار دارو را با کمترین کمبود‌ها و بدون افزایش قیمت‌ها داشته باشیم، حوزه دارو و تجهیزات پزشکی به چهار میلیارد دلار حتما نیاز خواهد داشت.

دارایی افزود: سعی داریم برای بیماران خاص و صعب العلاج پوشش ۱۰۰ درصدی ایجاد کنیم و تا درب منزل دارورسانی را انجام دهیم که در هر صورت این یکی از برنامه‌های مهم سال آینده ما خواهد بود.

تدوین آیین نامه فروش اینترنتی

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: در زمینه فروش اینترنتی آیین‌نامه‌ای را تدوین کردیم که به زودی ابلاغ می‌کنیم که بتوانیم فروش اینترنتی و پلتفرم اینترنتی را سامان دهیم.

دارایی ادامه داد: کالای سلامت‌محور اصلا با کالا‌های دیگر قابل مقایسه نیست و به هیچ عنوان نمی‌شود نظارت‌ها را از این کالا‌ها برداشت. این موضوع برای ما و برای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بسیار اهمیت دارد و با هماهنگی امیدواریم بتوانیم این حوزه را به وضعیت مطلوب برسانیم تا هم برای کسب و کار مشکلی ایجاد نشود و هم سلامت کالا‌ها تضمین شده باشد.

وی در ادامه نشست با بیان اینکه رقابت برای افزایش کیفیت دارو‌های تولید داخلی زیاد است، گفت: دوست نداریم سرنوشت دارو نیز به سرنوشت خودرو در کشور تبدیل شود و انحصارگری در این زمینه مناسب نیست.

وی افزود: ما مونتاژ و بسته بندی را در حوزه تجهیزات پزشکی تولید نمی‌دانیم و در زمینه مواد اولیه دارو نیز کیفیت نهایی آن مهم است و برای تحقق این امر محدودیت نداریم.

دارو در ایران ارزان است

دارایی با اشاره به اینکه دارو‌ها در کشور ارزان هستند، اظهارداشت: کمبود دارو‌هایی مانند استامینوفن، سرم و ... طبیعی بوده وقتی میزان تجویز‌ها بالا رود باز کمبود مقطعی وجود دارد و سعی داریم با تامین منابع مالی دانشگاه‌های علوم پزشکی و پرداخت مطالباتشان، ذخایر این اقلام دارویی را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه مطالبات دانشگاه‌های علوم پزشکی و شرکت‌ها در یکسال اخیر افزایش یافته است، افزود: رئیس جمهور در این زمینه دستور داده اند و در روز‌های آینده این مطالبات پرداخت می‌شود.

دارایی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین حوزه‌های ما تجهیزات و ملزومات پزشکی اعم از مصرفی و سرمایه‌ای است. در حوزه دارو ۲.۵ میلیارد دلار نیاز ارزی و تجهیزات و ملزومات پزشکی حدود ۱.۵ میلیارد دلار نیاز ارزی داریم که ۵۰۰ میلیون دلار آن فقط برای تجهیزات و دستگاه‌هایی مانند تصویربرداری است و حدود ۸۰۰ میلیون دلار هم در داخل تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: حدود هفت هزار و ۸۰۰ تولید کننده کالای مختلف داریم که از این تعداد ۳۶۰ هزار تولید کننده داخلی و هزار تولید کننده ماسک در کشور داریم و ۲ هزار وارد کننده و ۲ هزار شرکت پخش وجود دارد و در سامانه غذا و دارو حدود هزار محصول با قیمت گذاری مشخص کنترل می‌شوند.

دارایی با اشاره به اینکه واکسن آنفلوآنزا توسط شرکت‌های دانش بنیان در کشور تولید می‌شود، آن را افتخار بزرگی دانست و گفت: تلاش‌مان را برای حمایت از این شرکت‌ها خواهیم کرد و در بحث خرید و توزیع آن کمک می‌کنیم.

وی درباره فروش اینترنتی کالا‌های سلامت‌محور و نحوه کنترل سازمان غذا و دارو، گفت: در زمینه سامانه پایش و اصالت دارو یعنی تی‌تک، پرتال‌هایی مانند ارزی، دارویی و اصالت بیمه در آن وجود دارد. در زمینه غذا و محصولات آرایشی و بهداشتی کدنویسی ادامه دارد تا بتوان آن‌ها را به این سامانه اضافه کرد.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: از صنایع آرایشی و بهداشتی خواستیم که محصولات خود را برچسب‌گذاری کنند تا بتوانیم این پوشش را به طور کامل برای آن‌ها اجرا کنیم؛ بنابراین پوشش در این زمینه هنوز به ۱۰۰ درصد نرسیده و کار در حال انجام است.

دارایی تاکید کرد: اولویت‌مان هم در زمینه دارو است که بتوانیم این پوشش را کامل انجام دهیم. بیش از ۶۰۰ مولکول را وارد کردیم و کدنویسی‌ها ادامه دارد.

وی درباره تایید داروی پکسلووید برای کرونا، گفت: درباره این دارو اگر در شورای فارماکوپه تایید شود وارد فهرست دارویی خواهد شد و کار پیش می‌رود.

دارایی از تامین دارو‌های بیماران ام اس خبر داد و افزود: دارو‌های این بیماران وارد فارماکوپه رسمی کشور شده و مذاکرات برای تامین آن‌ها انجام شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین درباره سرانجام خط تولید واکسن اسپوتنیک در ایران گفت:در این زمینه مستندات و مدارک مورد نیاز به سازمان غذا و دارو ارسال شده و مجوز‌های لازم هم صادر شده و حدود ۲ میلیون دز واکسنی که در حال حاضر تولید شده امیدورایم بتواند مجوز مصرف گرفته و وارد بازار شود.

دارایی خاطرنشان کرد: انستیتو پاستور کمبود واکسن‌هایی مانند پاستوکووک پلاس و ... را داشت، کمک کردیم تا حد زیادی آن‌ها را حل کنیم تا بتواند مواد اولیه خود را تامین کند که امیدواریم در اسفند ماه به تولید مطلوب خودش برسد.

وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو متولی حفظ سلامت و صیانت از کالای سلامت محور در کشور است، گفت: دارو، تجهیزات پزشکی، دارو‌های طبیعی، سنتی و مکمل‌های رژیمی، تغذیه‌ای و پزشکی، دارو‌های مختلف محصولات آرایشی بهداشتی و هر چیزی که به غذا و سلامت مرتبط است و سلامت مردم و دسترسی آسان به ان را تضمین می‌کند در حیطه مسئولیت سازمان غذا و دارو قرار دارد.

دارایی افزود:۹۷ درصد از دارو‌های مختلف مورد نیاز مردم کشور در سازمان غذا و دارو تامین می‌شود در حالی که ظرفیت کارخانه‌های داروسازی نزدیک به دو برابر این مقدار هست و با سیاست‌گذاری‌های مناسب می‌توانیم تولیدات را افزایش داده و در کنار تامین نیاز داخلی راهی برای بازار‌های صادراتی باز کنیم.

وی با اشاره به پیشرفت در حوزه زیست فناوری و دارو‌های بیوتکنولوژی کشورتصریح کرد: ایران جزء چهار کشور اول آسیا در تولید این داروهاست، و تولید دارو‌های زیست فناوری در کشور هم نیاز بیماران خودمون را براورده کرده و هم ۲ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی به ارمغان آورده است.

دارایی تصریح کرد: صنایع دارویی می‌تواند از تمام ظرفیت‌های نخبگان استفاده کند و در حوزه‌های پزشکی مهندسی و فنی یک پوشش وسیع و متنوع از داشته‌ها و فناوری و نخبگان و تخصص‌ها زیر چتر سازمان غذا و دارو قرار دهد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار:۲۴ بهمن ۱۴۰۰، کد خبر:۸۴۶۴۹۳۹۸ irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
0
0
اگر اعتبار لازم داده شده پس چرا بعضی از داروها تو داروخانه ها نیستند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین